Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Eeeellller far sitter igjen med det store huset og lånet han ikke kan betjene som slett ikke dekkes opp av huset, og forbrukslånet han måtte ta ut til sin lille konemor og hennes fritidsinteresser og finanskrisa og renter på oppunder 10%, mens hun flakser videre i livet til andre og bedre blomster med sine egne sparepenger pent på bok.
Men nå må du/dere jaggu gi dere. Det er INGEN i denne tråden som mener at dette ikke skal virke begge veier, slik at lille, late konemor må ta med seg sin del av gjelda hun er skyld at at tapre Mannemann måtte ta opp for å kjøpe domenet på muffinsbloggen hennes.
Kanskje man bare skal gjøre det ulovelig å dele adresse uten å ha en avtale som regulerer det økonomiske?
Det er ikke lov i noen andre sammenhenger å ha den type forhold (husleie/arbeidsinsats osv) uten at det reguleres og nekter den ene parten å skrive avtale er det statens "satser" som gjelder.
Om jeg feks leier ut et hus, men nekter å skrive kontrakt, er jeg fortsatt bundet av de plikter og rettigheter utleier er pålagt under husleieloven.
Om jeg tar inn en polakk og nekter å skrive arbeidsavtale, så gjør jeg noe ulovelig, selv om polakken gjerne vil jobbe uten kontrakt.