|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Jobben er jo kompensert ved at partner er blitt forsørget i de årene. Det er ikke gratis å bo og spise.
|
|
|
#123 |
|
can-jur
|
Nei og kost og losji må jo regnes fra. Det sier seg jo selv?
|
|
|
|
#124 |
|
can-jur
|
Da er man ille ute.....
|
|
|
|
#125 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men altså, perfekte hjem, velkledde unger, rene klær og sunn mat er ikke en forutsetning for å bygge opp en formue. Adekvat tilsyn til barna når mor/far jobber, samt god omsorg når de er hjemme, er vel det eneste denne karrierebyggeren må ha dekning av. (Rene klær er jo også kjekt, da.
|
|
|
#126 |
|
can-jur
|
Rene klær er oppskrytt!
|
|
|
|
#127 |
|
can-jur
|
Ja, er det noen som mener noe annet?
|
|
|
|
#128 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
(Min utheving.)
|
|
|
#129 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleSånn for ordens skyld så er det ikke sånn at retten velger å se på en sak. Enhver har rett til å reise en sak for en domstol. |
|
|
|
#130 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Men hva med den formuebyggende, som faktisk lar den andre være hjemmeværende? Er det nok at h*n forsørger den andre mens h*n er hjemmeværende? Det er kanskje det? Eller skal man kunne si at de som lar partner være hjemme også må beregne å betale for dette i etterkant? Først berøves samfunnet av en arbeidsressurs i flere år og så etter bruddet må staten/samfunnet betale for dennes livsopphold, noe som kunne blitt betalt av dennes eks?
|
|
|
#131 |
|
weird
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg tror vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg diskuterer ikke disse to høyesterettsdommene spesielt, men prinsippet om at retten bør vurdere alle aspekter ved en sak retten selv har sagt ja til å vurdere. Hvorvidt det bør vurderes strengt eller ikke, har jeg ikke sagt noe om men jeg kan jo gjøre det nå: Selvfølgelig vil det og skal det være strengere krav når man ikke har et skriftlig dokument som en samboeravtale. Man må jo faktisk klare å overbevise retten om at det man sier er riktig. Retten skal slett ikke bare omfordele to individers formue uten videre. Det. Er. Ikke. Det. Jeg. Sier!
Jeg mener at man må velge. Enten får de uten avtale avvises ved døren til rettsapparatet fordi man ikke kan fremlegge noen avtale, eller så får retten vurdere hva begge parter anfører og søker å sannsynliggjøre. Og jeg personlig mener at det i noen tilfeller kan være riktig å ta hensyn til ikke-økonomisk bidrag til formueøkning og at man derfor får bistand av rettsapparatet.
Ja det er et valg. For begge parter. Man kan jo snu litt på det, da. At den som skulle være forsørgeren "kan takke seg selv" for at h*n ikke nektet da valget ble tatt og måten ting ble praktisert på i x antall år er å se på som et samtykke til denne delingen?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Les mitt innlegg nr 148 - der har jeg sakset inn fra dommene - og du vil se at det er ikke slik at det "ikke er tillagt økonomisk verdi". Sist redigert av m^2 : 28-09-11 kl 15:54. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei nettopp, og der tror jeg vi alle er enige. Retten skal vurdere alle aspekter i en sak når den er oppe. Men i retten jobber man ikke på skjønn, det hele er basert på et lovverk som skal følges. Det har ikke noe med å være mere eller mindre streng å gjøre, eller mer eller mindre snill for den sakens skyld.
Og her er det jeg ramler av. De to eksemplene fra VG viser jo at det er NETTOPP det de gjør (altså vurderer begge parter)? Hva mener du?
Nei. Fordi det finnes lover og regler som regulerer disse og så lenge den som forsørger og den som forsørges i et samboerforhold (og til en viss grad i et ekteskap) ikke har andre gyldige avtaler seg imellom er det og må det være gjeldende lover og regler som gjelder.
Er man gift er dette dels dekket opp gjennom gjensidig forsørgelsesplikt. Ikke når man er samboer. Sist redigert av m^2 : 28-09-11 kl 16:14. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
weird
Her er vi nok ganske uenige. Jeg var senest i går på et kurs (om noe annet) der dette ble nevnt. Av alle lovene vi har så er det visstnok kun 2 som er fullstendig spikret: nødrett og nødverge. I de fleste andre tilfeller var det vurderinger, skjønn, vekting av momenter og gjerne lover opp mot hverandre. Et eksempel som ble nevnt var en brannmann som ble beordret av politiet til å kjøre i alkoholpåvirket tilstand. Da var det nemlig nødrett som trumfet loven om kjøring i beruset tilstand.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg skjønner virkelig og oppriktig ikke hvorfor man mener at dersom den ene jobber mye så må den andre ikke jobbe jeg altså. Aleneforeldre greier jobb og barn og hus alene hver dag. Selvsagt kan man forsørge seg selvom partneren jobber mye! Men mange velger å ikke jobbe fordi det er behagelig og de kan la være fordi de har råd. Det vaøget har altså en bakside som dukker opp når de skilles. |
|
|
|
#136 |
|
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg lar meg forundre over at man mener at å følge opp egne barn og stelle hus man får bo i gratis og lage mat noen andre betaler og vaske klær som andre betaler skal bidra så himla mye til karrierebygging for den andre. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
can-jur
|
Problemet er jo der begge er enige om dette valget, og at det har en verdi.
|
|
|
|
#138 |
|
Passiv
|
Der begge er enige i dette valget og at det har en verdi så finnes det en avtale. Der det ikke finnes en avtale så er det ikke enighet - der mener gjerne den ene at dette er begge enige i. |
|
|
|
#139 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg klarer fremdeles ikke å se hva du mener, kie. Man KAN reise en rettsak og få sine bidrag til særeie vurdert. Hovedforskjellen på et ekteskap og et samboerskap er først og fremst at hvis den ene parten ikke kan eller vil jobbe, så har h*n rett til å bli forsørget hvis man er gift, ikke hvis man er samboer. Og at alt som ikke er predefinert som særeie er felles hvis man er gift, mens det er motsatt når man er samboer - alt man ikke står som felles eier på, har man ikke rett på.
|
|
|
#140 |
|
|
Så det bør være straffbart å ikke tenke over hvilke konsekvenser andre kan få på grunn av andres dårlige valg? Hjelpes. |
|
|
|
![]() |
|
|