Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er en feminist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-11, 16:56   #11
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er en feminist?

Jeg omtaler meg ikke som en femininst, antagelig fordi jeg har en del negative assosiasjoner til ordet. Men min oppdragelse var klar: Min mor var veldig opptatt av kvinners muligheter, omrokkering på tradisjonelle mønster i hjemmet, og fars delaktighet i det daglige. Den biten var grei. Utdanning var viktig, klare seg selv var viktig og aldri bli styrt av en mann. Klar tale.
Samtidig så lå det et slags voldsomt "utseende betyr nada" og en aversjon mot det kvinnelige, og antagelig noe av de samme signalene som andre har følt, at skal du være likestilt, må du ikke være typisk kvinnelig. Heller mer mannlig.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å være feminist er å vite at kvinner har like stor verdi som menn. Punktum. Og hvordan kan man være bekjent av å ikke mene det? Jeg tar det også for gitt at enhver oppegående mann ønsker en partner som synes hun har like stor verdi som han.

Dette kaller jeg likestilling. Jeg har samme verdi som en mann, min mening betyr like mye, og jeg har de samme muligheter som en mann. MEN jeg må ikke se ut som en mann for å oppnå dette. Jeg kan også være opptatt av klær, sko, sminke et.c, og ha utdanning, ha meninger og være likstilt i et parforhold. Jeg skal kunne være meg, og ikke måtte innordne meg menn og tradisjonelt mannlige måter å være på, for å oppnå det jeg vil i livet.

Det er vel typisk tida i dag kontra 70/80-tallet, at man oppfatter en del av de rettigheter man har kjempet for som selvsagte. Når situasjonen ikke er prekær, så inntrer valgmulighetene igjen, og ofte ser man at tradisjonelle valg sniker seg tilbake. Det blir som i de land der man må utdanne seg og jobbe for å overleve, kontra land med høy levestandard og velferd. En del kvinner har der, til tross for likestillingskampen, lyst til å være mer hjemme og jobbe mindre. De kan, de har råd, og de velger selv å gjøre det. Individuell frihet er viktigere enn gruppen kvinner versus menn, og det er vel det jeg identifiserer meg mest med.

Sist redigert av Dronningen : 29-10-11 kl 17:04.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.