Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tankevekkende om lekser?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-12, 15:49   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Det at noen kommer dårligere ut med mer lekser kan jo også kanskje komme av hva som gis som lekser? Altså at noen lærere trenger mer veiledning i fordelingen mellom hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme. Er mye lekser en følge av at læreren lener seg for mye på hjemmet som "back up-skole" slik at det blir mer nyinnlæring enn øving så vil det muligens påvirke resultatet i større grad?

Andre ting som kom frem var bl.a. lærerens faglige bakgrunn. Elevene til lærere som hadde lærerskolen presterte bedre enn elevene til lærere med annen bachelor- og mastergrad fra universitet. Alder og kjønn på lærere så man også sammenheng med. Elever av mattelærere i høyere alder presterte bedre enn elever av mattelærere i 20-årene osv.

Jeg, som mor til barn som ikke er A4 bestandig, merker veldig godt når leksetid i realiteten er første gangs innlæring. Det er det aller mest problematiske. Mest fordi ungen er sliten i utgangspunktet. Og det har hendt at jeg har blitt provosert over tankegangen om at man da skal pøse på med enda mer jobbing hjemme for å løse problemet med at undervisningssituasjonen ikke fungerer. Da sitter jeg der med en sliten, demotivert unge som ikke har mestrert hele dagen. Da vi på grunn av ekstremkulde og sykdom måtte ha ungen hjemme i en del dager i strekk og vi innførte hjemmeskole her hjemme, klarte vi derimot å ikke bare være ajour, men også ta igjen resten av klassen litt. Så det sier i alle fall meg at det har veldig mye å si hva man gjør når eleven har kapasitet og hvor lite man egentlig får ut av innsatsen når eleven ikke har mer å gå på den dagen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 15:52   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det at noen kommer dårligere ut med mer lekser kan jo også kanskje komme av hva som gis som lekser? Altså at noen lærere trenger mer veiledning i fordelingen mellom hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme. Er mye lekser en følge av at læreren lener seg for mye på hjemmet som "back up-skole" slik at det blir mer nyinnlæring enn øving så vil det muligens påvirke resultatet i større grad?

Andre ting som kom frem var bl.a. lærerens faglige bakgrunn. Elevene til lærere som hadde lærerskolen presterte bedre enn elevene til lærere med annen bachelor- og mastergrad fra universitet. Alder og kjønn på lærere så man også sammenheng med. Elever av mattelærere i høyere alder presterte bedre enn elever av mattelærere i 20-årene osv.

Jeg, som mor til barn som ikke er A4 bestandig, merker veldig godt når leksetid i realiteten er første gangs innlæring. Det er det aller mest problematiske. Mest fordi ungen er sliten i utgangspunktet. Og det har hendt at jeg har blitt provosert over tankegangen om at man da skal pøse på med enda mer jobbing hjemme for å løse problemet med at undervisningssituasjonen ikke fungerer. Da sitter jeg der med en sliten, demotivert unge som ikke har mestrert hele dagen. Da vi på grunn av ekstremkulde og sykdom måtte ha ungen hjemme i en del dager i strekk og vi innførte hjemmeskole her hjemme, klarte vi derimot å ikke bare være ajour, men også ta igjen resten av klassen litt. Så det sier i alle fall meg at det har veldig mye å si hva man gjør når eleven har kapasitet og hvor lite man egentlig får ut av innsatsen når eleven ikke har mer å gå på den dagen.

Fint innlegg.

Kan det være at barnet ditt ikke klarer å få med seg alt på skolen og at det du opplever som første gangs innlæring hjemme egentlig er et barn som ikke har fulgt med på skolen? Jeg vet ikke noe om dine barn, men det finnes elever som bruker skoledagen på annet enn å lære. Jeg selv f.eks. - jeg skrev vel mer lapper enn jeg gjorde i skolebøkene enkelte år...

Gammel 12-02-12, 16:00   #3
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Fint innlegg.

Kan det være at barnet ditt ikke klarer å få med seg alt på skolen og at det du opplever som første gangs innlæring hjemme egentlig er et barn som ikke har fulgt med på skolen? Jeg vet ikke noe om dine barn, men det finnes elever som bruker skoledagen på annet enn å lære. Jeg selv f.eks. - jeg skrev vel mer lapper enn jeg gjorde i skolebøkene enkelte år...

Det er mange som sliter med det samme, uten å ha barn med spesielle behov. Ta ufaglærte som fungerer som lærere for eksempel. Det er flust av dem. Det er steder hvor foreldre får et uforholdsmessig stort ansvar for så og si all læring eleven skal igjennom. Se bare på forskjellene fra kommune til kommune når det kommer til hvor mye penger de tilgodeser pr elev. Veldig lettvint å skyve mye over på hjemmet når ikke ressursene i skoledagen er på plass.

Og med det så ser jeg at å få finansiert en leksefri skole er et lysår unna. Men som sagt synes jeg det bør belyses like fullt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 16:46   #4
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men det er snakk om spesielle behov i bl.a. autismespekteret. Så når dette barnet kommer hjem er han ganske utslitt av å sile inntrykk, forholde seg til andre i en sosial setting og i det hele tatt. Der mente læreren at han ikke kunne være utslitt han, for han hadde jo ikke løst en eneste matteoppgave i løpet av dagen. Men for noen er kanskje friminuttet det vanskeligste faget på skolen.

Så når ettermiddagen kommer er på en måte løpet kjørt. Det er ikke mer igjen å hente. De dagene vi hadde "hjemmeskole" var det derimot mye som ble lært. Da hadde vi jo en "elev" som var uthvilt og i en setting han var trygg på.

En annen ting jeg har benyttet meg litt av er også min funksjon som rollemodell. Barna mine, funksjonsfriske som funksjonshemmede, er veldig mye mer motivert for skolearbeid når jeg sitter ved langbordet selv og studerer. Hjernekart fascinerer veldig.

En annen metode har vært å la skolesekken være og at mannen min heller har hatt med ungene i garasjen for å bygge en slede eller noe annet. Det oppleves ikke som matte, men det er jo nettopp det (og andre ting) som plutselig sitter. Men da må jo læreren akseptere at f.eks. oppgaveheftet som før var full av feil nå kanskje ikke brukes i like raskt tempo, men at svarene til gjengjeld oftere er riktig.

Det er veldig mange måter å lære på og for oss har lekser som "mer av det som ikke virker" fungert dårlig. Om man ikke tenker "skoledagen virker ikke fordi han ikke gjør nok lekser", men heller snur det og ser på hvordan skoledagen kan fungere bedre så kunne det jo tenkes at det var igjen litt kapasitet til hjemmearbeid.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.