Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 13:06   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit?

Vel, jeg ville vært villig til å ta den risken. Jeg tror for øvrig heller ikke at tallet på voksne mennesker som blir mobbet på arbeidsplassen er halvparten så stort som det som blir oppgitt engang. Det har jeg blitt rødprikket for herfra til evigheten, men jeg kommer nok aldri til å forandre mening om akkurat den saken. :sta:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:13   #2
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, jeg ville vært villig til å ta den risken. Jeg tror for øvrig heller ikke at tallet på voksne mennesker som blir mobbet på arbeidsplassen er halvparten så stort som det som blir oppgitt engang. Det har jeg blitt rødprikket for herfra til evigheten, men jeg kommer nok aldri til å forandre mening om akkurat den saken. :sta:

Det vet jeg. Men nå snakket jeg altså om reelle situasjoner. Og der er vi vel enige om at det er litt kjipt at samfunnet betaler dyrt fordi voksne folk ikke klarer å oppføre seg i arbeidslivet?

Jeg tror for øvrig at det er mer vanlig at den som varsler om mobbing mistros enn at de blir trodd. Jeg tror man kunne ha spart samfunnet for ganske store summer om man tok tak i ting før det eskalerte, og da må man jo være åpne for at den som sier ifra snakker sant.

Det jeg vil frem til er at mange tar den risken. De varsler. Og for en del går situasjonen da fra vondt til verre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:13   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det har vi jo diskutert før, og selvsagt kan du mene akkurat det du vil.
Men hvorfor er du så overbevist om at i akkurat denne saken er det dine anekdotiske bevis som forteller sannheten, og ikke forskning/statistikk?

Gammel 07-03-12, 13:21   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Det har vi jo diskutert før, og selvsagt kan du mene akkurat det du vil.
Men hvorfor er du så overbevist om at i akkurat denne saken er det dine anekdotiske bevis som forteller sannheten, og ikke forskning/statistikk?

Fordi statistikken bygger på tall fra folk som oppgir mobbing på arbeidsplassen som grunn for sykemeldingen sin og jeg mener at alt fra mistrivsel, konflikter, vanskelige arbeidsoppgaver, tøff hjemmesituasjon og forbigåelse fort kan havne i mobbesekken fordi det er en sikker vinner. For øvrig er det jo også mange sosialmedisinere som hevder at voksne nordmenn tyr for lett til mobbekortet, så det kommer vel kanskje an på hvilken statistikk/forskning man velger å tro på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:34   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Fordi statistikken bygger på tall fra folk som oppgir mobbing på arbeidsplassen som grunn for sykemeldingen sin og jeg mener at alt fra mistrivsel, konflikter, vanskelige arbeidsoppgaver, tøff hjemmesituasjon og forbigåelse fort kan havne i mobbesekken fordi det er en sikker vinner. For øvrig er det jo også mange sosialmedisinere som hevder at voksne nordmenn tyr for lett til mobbekortet, så det kommer vel kanskje an på hvilken statistikk/forskning man velger å tro på.

Kan du linke til noe arbeid av noen av disse? Jeg fant ikke så mye om disse teoriene, og er veldig interessert i å oppdatere meg på det.

Gammel 07-03-12, 13:35   #6
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men nå er NAV ganske så klinkende klare på at konflikt på arbeidsplassen faktisk ikke er sykemeldingsgrunn!

Gammel 07-03-12, 13:46   #7
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ganske stor tiltro til "Bergen bullying research group".
Ellers synes jeg det er rart dersom det er slik at man bare kan nevne mobbing uten å få noen spørsmål av den som skal sykmelde og også har rapporteringsplikt, om jeg ikke tar feil. Jeg har inntrykk av at det skal en del mer til.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 07-03-12, 13:56   #8
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg har ganske stor tiltro til "Bergen bullying research group".
Ellers synes jeg det er rart dersom det er slik at man bare kan nevne mobbing uten å få noen spørsmål av den som skal sykmelde og også har rapporteringsplikt, om jeg ikke tar feil. Jeg har inntrykk av at det skal en del mer til.

Igjen: Mobbing eller konflikt på arbeidsplassen er ikke sykemeldingsgrunn.

http://sykmelderveileder.helsedirekt...r/default.aspx

Sitat:

Mobbing, varsling og konflikter på arbeidsplassen gir ikke rett til sykmelding. Men pasienten kan oppleve konsekvenser i form av redusert helse, noe som kan være grunnlag for sykmelding.

Gammel 07-03-12, 14:03   #9
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Igjen: Mobbing eller konflikt på arbeidsplassen er ikke sykemeldingsgrunn.

http://sykmelderveileder.helsedirekt...r/default.aspx

Ja, det er riktig. Jeg reagerte bare på denne "dra mobbekortet". Det er ikke så enkelt at noen har stukket innom legevakta og mumlet "mobbing" og så vips! var sykmeldingen i printeren. Man må ha blitt syk av den og min erfaring er at det også spørres om konkrete eksempler når man "drar mobbekortet".

En annen ting: Det å bli mobbet er ofte såpass skambelagt for den som utsettes for det at det for mange nok ikke kommer lett å kalle det for det det er. Man mistenkeliggjøres, folk lurer på om man er "vanskelig" eller om karakteristikkene har noe for seg osv. Mitt inntrykk (og forsåvidt erfaring også) er at det sitter veldig langt inne å dele dette "skamfulle" med noen. Selv i en fortrolig samtale med fastlegen.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.