Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg tror kanskje noe av det viktigste er å få kunnskap og å bli kjent med menneskene og å tilby jobb til dem på lik linje som det tilbys jobb til lykkejegere fra Polen, Spania og andre land fra sør i Europa. Det er påfallende at det er veldig mye lettere å få seg jobb om man ikke er av rom-avstamning. Det handler for det aller meste om fordommer og intet annet.
Denne tråden har vært veldig informativ for meg. Jeg lurer også på hvorfor romfolk ikke får vanlige jobber i stedet for å tigge. Hvor mange romfolk søker jobb på fiskefabrikker? Som jordbærplukkere? Som renholdspersonell? Eller har de allerede "gitt opp" før de kommer hit og prøver? Og hva er i så fall grunnen til det? At de vet de uansett ikke vil få jobb? Eller fordi det de kan er å tigge?
Jeg synes dette er veldig vanskelig. Jeg er ikke plaget av at det kommer romfolk til Norge, men jeg merker at det plager meg at de camper i parker og friområder og etterlater seg avføring. Jeg synes imidlertid det er en skandale at en del folk i dette landet ikke klarer å skille motforestillinger mot akkurat dét, fra rasistiske og ekstreme personkarakteristikker.