Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.
Jeg kjenner litt på magefølelsen selv her.
Jeg kjenner da at jeg bryr meg katten om de nye naboene er roma eller irakere eller kristne eller satanister. Det jeg bryr meg om er om de er noenlunde vanlige folk som ser poenget med å ikke gifte bort barn og å sende barna sine på skolen. Og at de er mottagelige for veiledning om at de altså ikke har min aksept for å oppdra mine barn til hverken kristne, satanister eller muslimer og at dette skal respekteres.
Dernest bryr jeg meg om at det ikke flytter inn hundre stykker som bæsjer på plenen og bryter seg inn i huset mitt såklart. Også om det bare er fire av de hundre som holder på sånn. Og der er det ett fett om de er psykisk syke, narkomane eller roma. Det har ene og alene med min egen trygghet å gjøre. Og det hjelper faktisk ikke at nittiseks av dem ikke gjør det dersom disse nittiseks ikke får orden på de fire siste.
Problemet er at mange mener at de får et problem om noen av rom-bakgrunn flytter inn fordi de "er" sånn. Da er det ikke lett for dem som vil etableres å bli etablert.
Om en familie med rumensk rom-bakgrunn og karakteristisk utseende leter etter leilighet vil de med stor sannsynlighet bli stemplet på en annen måte enn om en engelsk familie gjør det samme selv om utgangspunktet ellers skulle være ganske likt med tanke på jobb og språk.
|