Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 06:17   #26
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hvis man vasker Nøstebarnull med Milo vaskemiddel og tøymykner, ødelegger man funksjonen til den ubehandlede ulla, som er en av grunnene til at Nøstebarntøy er dyrere og "spesielt", fordi man fjerner ullas naturlige egenskaper, som f.eks. at ulla til dels er selvrensende pga. av lanolin. Ulla blir både deilig og myk med spesialvaskemiddel.

Jeg tviler ganske sterkt på nøstebarn sin beskrivelse av ullen. Den er ikke så spesiell sammenlignet med økologisk ull og andre plagg av ubehandlet ull vi har. Jeg liker godt ullen som ikke er "superwash", men man må være litt mer varsom med den. Den krymper lettere og det er diskuteret om den tåler mer enn 30 grader, kanskje den tåler 40. Vi har brukt vanlig Milo og håndvaskprogram 30 grader i maskin, det har gått helt fint på nøstebarn ull. Jeg skifte litt på vaksemidlene og bruker både Sonett, Biotex-ull, Ecover og Nøstebarns Ullsåpe. Det er i følge noen eksperter helt greit å vaske på ullprogram med kort sentrifugering i maskin. I hovesak er det bevegelse og gnisning under vask som får ullen til å krympe, og brå temperaturskiftning. Ull skal heller ikke ligge mer enn 30 min i vaskevannet. Maskinene variere nok en del, jeg har lagt merke til to områder; gradvis nedkjøling fra vaskevann til skylling, og overgang til sentrifugering. Noen maskiner har mer trommelbevegelse enn andre akkurat her. Ullvaskemilder fra de store produsentene er utrolig nøye testet både praktisk og teknisk og i forbrukertester har de fleste kom godt ut. Noen få har fått dårlig karakter på grunn av at de ikke vasker bort hudfett og smuss. Vanlig Milo har komt bra ut i alle tester både på behandlet og ubehandlet ull. Jeg har komt frem til at tøymykner på ull til en viss grad er en smakssak, ullen varmer godt selv om man bruker tøymykner (Jeg bruker skjelden om noen gang tøymykner på den tynneste ullen som merino undertøy). Noen plagg som gensre blir ofte finest med litt tøymykner. Det er i hvert fall det jeg hittil har erfart selv etter mye "om" og "men" med ullvask.

Jeg leste denne artikkelen i fjor som handler om ullvask og myter (pdf her). Ganske interessant, jeg har ikke turd å teste påstanden om at ull kan kokes . Det er jo ikke behov for det heldigvis, og jeg tør ikke stole på SIFO sin rapport.

Sist redigert av arrow : 23-12-12 kl 06:29.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.