|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Jeg er faktisk rimelig sikker på at selv om ikke alle har noe i mot det, så er det ytterst, ytterst få ettåringer som har behov for den grad av stimuli. At vi kan venne barna til det og at noen trives godt med det, det er jo noe annet. Barn er tilpasningsdyktige.
|
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg!
|
|
|
#143 |
|
Personlig pessimist
|
Dette blir en fordumming av en interessant og viktig diskusjon.
|
|
|
|
#144 |
|
Ringskrømt
|
Men det ER jo en holdning du har, du sier jo det rett ut selv. Vi er uenige, men jeg tror du misforstår hvis du oppfatter mine innlegg som angrep på deg og dine valg. For det er ikke min intensjon. Etter å ha tuslet rundt på jorda noen år og i tillegg satt en del barn til verden selv, innser jeg jo at barn er veldig forskjellige, og det mener jeg er riktig å ta hensyn til i denne sammenhengen også. Det kan være 100 grunner til å ha ettåringer i barnehage, utover økonomi og karriere, men at det er nødvendig for barnet alltid, tror jeg ikke. Jeg har hatt en av fire i barnehage som femtenmånling, resten har vært (og vil være) rundt 2 år ved barnehagestart.
|
|
|
#145 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg er helt sikker på at jeg hadde klart å ta meg av ettåringene våre like bra som barnehagen, bedre på mange måter. Men det er ikke det som er poenget for min del, med eldste hadde jeg nok blitt lenger hjemme enn de ekstra 3 mnd jeg tok uten lønn hvis vi hadde tatt oss råd til det. Men jeg innrømmer at livet mitt består av mye mer enn bare barna mine. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
|
Mens jeg kjenner flere ettåringer som ble ganske rastløse av å være hjemme på slutten av permisjonen, og som har løpt inn i barnehagen fra dag 1 og nyter å være sammen med andre barn og voksne og leke og lære. Men klart, unger er forskjellige.
|
|
|
|
#147 |
|
Jordbærpiken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har vært usedvanlig heldig. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Er jeg den eneste som synes det er lettere å aktivisere større barn hjemme? Jeg synes det er en fryd med de på 4-5-6 år kontra ettåringer. Jeg vet godt at barn er forskjellige altså, og som sagt, våre var veldig aktive og langt fra babyer da de rundet året. Jeg kjenner jo småbarn som synes å sitte i vogna eller på fanget og pusle rolig rundt hjemme er toppers, og som ikke trives med mange rundt seg også. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg mener heller ikke at alle ettåringer burde være hjemme. Det har jeg aldri sagt. Men jeg synes argumentet med at man ikke kan gi dem samme aktivitetsnivået som i en barnehage er irrelevant. Jeg tror mange som mener de ikke er i stand til å stimulere en ettåring hjemme, ser for seg et helt annet nivå enn det en ettåring faktisk har behov for.
|
|
|
|
#150 |
|
|
Ok, da skjønner jeg litt mer hva du mener. Og jeg synes jo alle skal velge det som er best for dem selv og barna, så der er vi jo faktisk enige.
|
|
|
|
#151 |
|
|
Nei, jeg mente ikke at du hadde sagt det. Jeg begynte bevisst på nytt avsnitt for å skille det fra kommentaren til det du sa, men det var kanskje ikke tydelig, det beklager jeg.
|
|
|
|
#152 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, vi er egentlig ikke så uenige. Jeg mener bare at selv om noen ettåringer trives i barnehage, så betyr det ikke at de har behov for barnehage. De hadde klart seg meget godt med omsorg fra oppegående, normale foreldre også. Jeg trives veldig godt på sydentur, men det betyr ikke at jeg egentlig har behov for det.
|
|
|
|
#153 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det vet jeg. Hun begynte i april, nyåpnet avdeling, og så kom de siste fire barna i midten av august/sep.
|
|
|
#154 |
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Eg ønskjer også å vere med barna mine, men ikkje heile dagen, 365 dagar i året. Det har verken eg eller dei godt av.
|
|
|
#155 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#156 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Det er mange ting jeg lurer på når jeg leser om dette.
|
|
|
|
#157 |
|
Ringskrømt
|
Det kommer an på 4-5-6-åringen.
|
|
|
#158 |
|
|
I hvert fall er min sønn sånn, jeg var en sånn mamma som nesten gruet meg til planleggingsdager og ferier i fjor, mens nå gleder jeg meg. Jeg tror ikke vi gjør så veldig mye annerledes enn vi gjorde før, men det er til enorm hjelp at han snakker og kommer seg fremmder han vil selv.
|
|
|
|
#159 |
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)I min ideelle verden hadde jeg fremdeles ikke vært hjemme med unger til de var to-tre år. Pappaen deres hadde kanskje villet det. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|