Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Hva så med de 4 elevene i klassen som ikke greide det bra nok til å få karakter? Jeg er ikke helt overbevist om at det er noen stor forskjell på å ikke få noe stempel og å få det i den situasjonen. Jeg tenker at hvis man skal bruke karakterer for såpass unge barn må det brukes som en ren motivasjonsgreie, altså at alle elever kan oppnå høyeste karakter hvis de greier det som er satt som mål for seg personlig. Da kan jeg være med på det. Å gi karakterer ut fra hvordan man ligger på gausskurven har jo ingenting for seg, de skal ikke søke seg videre på noe uansett.
Enig. Tre toppkarakterer og en sekkepost for de dårligste er stemplende nok i den alderen, mener jeg. Jeg mener også at det finnes mange bedre måter å jobbe med motivasjonen til de elevene som sliter med den, enn å innføre et system som med stor sannsynlighet vil være drepende for motivasjonen til mange andre.
Jeg tror dessuten jeg forstår litt hvor rine kom fra i innlegget sitt. Ikke når hun sier noe om hva som gjelder for alle foreldre som ønsker karakterer, det er jo åpenbart umulig å vite noe om. Men jeg tror hun reagerer på de som ønsker karakterer i barneskolen for å vite nøyaktig hvordan eleven ligger an, og gjerne i forhold til de andre i klassen. Det første vet jeg jeg har lest i denne tråden, det andre har jeg også lest her inne, men jeg husker ikke om det var i denne tråden eller i en annen tråd. Da handler det ikke om motivering, men rangering.
Og så lenge det er stor grunn til å tro at karakterer vil ha en destruktiv effekt for store elevgrupper (vi har mye forskning som tyder på det), gir det ikke mening, for meg, å ønske dette inn i barneskolen. Selv om det skulle ha en motiverende effekt på noen få. No man is an island.