Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?
:hurra:
Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.
Veit rett og slett ikkje kor mange høgrefolk det er her inne som kan svare... Eg stemmer Venstre, ønsker meg eit godt norsk landbruk og deler SP sitt syn, men kun på denne saka nesten. Eg fekk med meg brøkdelen av ein debatt mellom Erna og Liv Signe for nokre veker sidan - da påsto Erna at Høgre ønsker eit sterkt norsk landbruk - men mellom linjene lese ein vel større bruk, meir fellesfjøs etc.
Eg ønsker at det er mulig å livnære seg på eit småskala landbruk også. Det er det som tek vare på kulturlandskap.
Ja, det er jo greia.
Nordmenn vil aldri sulte, aldri!
Hverken med eller uten innenlands matproduksjon.
Men vi kommer til å miste noe på den veien vi går nå.
Større bruk betyr mer medisin, Norge er i dag helt alene på verdenstoppen i forhold til pencilinbruk pr kg produsert vare. Det er helt unikt. Men det har ingen kroneverdi........
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Men har landbruket egentlig tjent så veldig mye på SP i regjering? Ja, jeg vet at Slagsvold Veum fikk igjennom ostetollen. Men hvis jeg ikke husker helt feil har bøndene vært utrolig misfornøyde med landbruksoppgjøret.
Jeg er for et norsk landbruk, et bærekraftig norsk landbruk. Og da er spørsmålet vel så mye hvordan man får det til.
Kortreiste, gode produkter er bra. Og jeg handler f.eks. gjerne mine oster fra norske produsenter - men det forutsetter at de faktisk leverer like gode produkter som de utenlandske.
Hvis argumentet for å beholde landbruket er at vi trenger tilbudsleverandører til alle hytteeierene, dyr for å forhindre at kulturlandskapet gror igjen og levende bygder, se da er fokus (og virkemidler) et annet.
Ja, sett i forhold til hva vi fikk sist vi hadde blå regjering er forskjellen formidabel. Da gikk vi ned i inntekt hver eneste år i seks år.
De rødgrønne har gjort en god jobb i forhold til det utgangspunktet de hadde. Men det er klart at en gruppe som tjener under halvparten av gjennomsnittet og som mobbes fra stort sett alle hold (vi snakker om at politikerene lar det gå sport i å KUTTE i inntektene, at våre egne politikere snakker norsk landbruk NED både innenlands og utenlands) har vanskelig for å juble over å få litt mer. Når alle andre fortsatt rykker i fra.
I tillegg så erdetei næring som leverer så mye forskjellig.
Det er mye mer enn mat altså.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det siste landbruksoppgjøret var vel slett ikke så verst, tror jeg? I forhold til årene før, i hvert fall. En siste krampetrekning? Mulig finansdepartementet gikk med på dt fordi de satset på regjeringsskifte?
Årets oppgjør var bra.
Men det er de ofte i valgår 
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg har også ofte tenkt at man burde differensiert mer på hva slags støtte man gir, for å oppnå hva. Hva vil vi betale for bevaring av kulturlandskap (og hvor er dette viktigst for oss?), hva vil vi betale for dyrevelferd, hva vil vi betale for "folk i husan".
Ja, men her er jo Høyre helt ute. For de setter en helt definert nullverdi på dette. Det eneste landbruket produserer er mat.
For Frp sin del er det visst også dyr og dårlig mat.
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Jeg vil gjerne ha et bærekraftig norsk landbruk. Jeg kan ikke nok om det til at jeg vet hvordan, men jeg synes ikke det ser ut til at vi har funnet løsningen i dag, i hvert fall.
Personlig er jeg villig til å betale ekstra for at en vare har kvalitet og er etisk fremstilt, men ikke for at den er norsk.
Men du betaler i dag ekstra for veldig mye, bare fordi det er norskt?
Om vi tillater bygging av offentlige bygg etter polsk standar og med polske arbeidere på polsk lønn, vil dette bygget bli langt billigere enn om vi bygde det etter norsk standar, med norske tarifflønninger til polske arbeidere.
Tollmurer og subsidier er landbrukets tarifflønn og arbeidsmiljølov.