Sv: Om småbarn og klær
Det er ikke sikkert at man som forelder plukker opp slikt press så lett heller. Hvis man ikke har for vane å kjøpe de dyreste klærne og tingene til ungene så er det ikke sikkert de spør om å få det heller. Noen ganger har jeg måttet fiske for å finne ut at det eksisterer et "alle andre har" på iPhone, Uggs og Berganjakker. Andre ganger har det selvsagt kommet eksplisitte spørsmål. Jakker til 8000 og Ralph Lauren til babyer har jeg heldigvis tilgode å bli konfrontert med. Jeg blir litt sånn skeptisk til hvor mye av det presset som eksisterer i mediene og hvor mye som eksisterer i virkeligheten. Det må være noen få miljøer der dette er et reelt problem er min tanke. At det oppstår press om Toms, Uggs og Converse der prisene er overkommelig for de fleste er jeg ikke i tvil om, men at det er Canada Goose-press blant ungdom flest rundt om i landet har jeg litt vanskelig for å tro.
Jeg har kvaler mot å kjøpe dyre ting av mange årsaker. Både ved tanke på at ikke alle har råd og at vi ikke trenger å være de som bidrar til press, og til at jeg vil påvirke ungene så godt jeg kan i forhold til å få et sunt forhold til pengebruk, og i tillegg så syns jeg ungene skal slippe å gå rundt med store verdier hengende på kroppen. For meg er det faktisk forskjell på om en jakke til 800 revner eller blir ødelagt enn om det samme skjer med en jakke til flere tusen.
I tillegg så tenker jeg at man heller ikke skal nekte ungene kategorisk å eie ting som er kult. De skal få være barn av sin tid og noen tidstypiske moteting får min barn også. Men de trenger ikke å få alt, og dessuten så er det mye god læring i å spare selv om man ønsker seg noen veldig kule sko eller en jakke eller en iPad.
|