Sv: Likestilt jul?
Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.
I år har jeg testet det ut, og det viser helt klart at om jeg ikke gjør noe eller legger planer, så blir ingenting gjort. Men mannen har selvsagt nerver til å etterspørre julebakst, gavelister og andre saker likevel. 
Ja, nettopp. 
En ting er hvem som faktisk gjør hva, men alle tingene skal jo planlegges og det må tas initiativ og oppgaver må fordeles. For meg er det hun kaller for det tredje skift en stor jobb, som jeg kunne ønske jeg kunne ha delt i større grad.
Jeg også liker å skrive julekort, pakke inn gaver, bake kaker osv., men selv om jeg fordeler vekk en god del av juleoppgavene sitter jeg igjen med mindre tid til å gjøre mine oppgaver fordi jeg også har organiseringsoppgaven.
Det vanlige argumentet vil jo da være "du må legge lista lavere". Men hvem er det som skal få definere lista? Mannen eller kvinnen eller begge to? Og hva hvis det innebærer å kutte ut julekort, julepynt, adventskalender, julestrømpe, julegaver (før julaften morgen), kaker, husvask, nissebesøk og annet hvis man lar mannen legge lista og organisere jula? Er ikke (et utvalg av) disse tradisjonene til glede for hele familien, ikke bare kvinnen?
|