Sv: Skryter du eller deler du?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Ja, må man kaste babyen ut med badevannet? Sosiale medier har helt klart positive sider, og jeg tror 99,9% av de jeg omgås på nett holder seg fint innenfor der. Jeg tror de negative sidene blåses opp av folk som hadde vært skeptiske til sosiale medier og nettverdenen uansett. Men de kommer rundt, om et par års tid. Det er nok de samme som ventet lengst mulig med å få seg mobil.
Helt enig. Og jeg er SÅÅ lei av å måtte forsvare FB (OK, jeg må ikke forsvare det, men jeg blir bare så oppgitt noen ganger) ovenfor relativt unge, oppegående mennesker som liksom har tatt et "standpunkt" om at de aldri skal på Facebook for "det er jo ikke så interessant å lese om hva andre spiser til middag." Joda, du kan slumpe til å få med deg hva en person du ikke kjenner/liker så godt spiser til middag, men du trenger ikke gjøre noe mer med det, liksom. Greia er jo at folk som er tåpelige RL også er det på FB, men på Face har man all verdens mulighet til å ignorere, blokkere, kommentere, bare "like" osv. Man har folk som skjønner sosiale medier og som kan bruke dem med vett (jeg liker å tro at jeg tilhører denne gruppen ) og så har du noen som ikke får det helt til, gjerne de som deler for mye (her tenker jeg både kvalitet og kvantitet) og som ofte blir representanter for alt det overfladiske og teite som, i følge de som har tatt et standpunkt mot Facebook, er det eneste som foregår på Facebook. Jeg er ikke nevneverdig interessert i hva folk spiser til middag, men jeg liker godt å se bilde av barna til en studievenninne som bor på den andre siden av kloden eller å humre over den tørrvittige statusoppdateringen til svogeren min som jeg også ser ganske sjelden. Slike ting. Argumentet med at FB ødelegger livene til folk fordi det er så lett å bli misunnelig, skjønner jeg meg heller ikke på. Alle forstår vel at det ikke er naturlig å legge ut om krangelen med mannen foran 300 mennesker, eller at man ikke gidder å ta bilde av det rotete badegulvet sitt? Jeg tenker at dette, misunnelsesargumentet, også handler mer om smarte og ikke fullt så smarte mennesker, en om mediet i seg selv.
|