Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skryter du eller deler du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-13, 00:34   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skryter du eller deler du?

Tonen og til hvem og hvor man sier det har mye å si. Jeg kommer fra understatementland der det peneste noen sier til folk er "det var itte gæli" ol. Da er det omtrent månelanding, toppkarakterer, Lotto og miss universe på en gang. Så min selvskrytetone er som mine sambygdingers, lett ironisk og inkluderende. Vi drar gjerne andre inn i skryten, dels hvem vi lærte av og andre dronninger av flatbrød og sylte.

Det hjelper å ikke være bergenser. Da blir jo alt litt fredligere. (Fnis) det er oj veldig forskjell på å høre stemmen til Alf Prøysen eller Hans Wilhelm Steinfeldt i hodet når du leser setningen "jeg lager verdens beste serinakaker". Bortsett fra at Alf Prøysen aldri ville sagt noe sånt, han ville sagt at de serinakakene (verdens beste) ikke var så halvgærne.

Gammel 18-12-13, 02:01   #62
janni
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2013
janni har et hav av muligheter foran seg
Standard

Innleggene mine ble borte, jeg forsøkte å redigere skrivefeil, fikk ikke til, ble oppgitt, forsøkte å logge ut/avslutte, endte med å slette og deretter forsvant bredbåndet og sånn kan det gå, er ikke dreven i forum merker jeg! Tror uansett at jeg takker for meg i debatten, her.

Uansett, takk for deres innspill, leste ikke gjennom alt men mange bra poenger, syntes det er fint med en debatt om dette.

God natt til dere

Hilsen Janni

Sist redigert av janni : 18-12-13 kl 02:06. Årsak: klikka for fort.
janni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 03:02   #63
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke lov å skryte litt da? Kan ikke finne en eneste ting ved det som er i nærheten av negativt, men nå er ikke jeg en person som blir sjalu for at andre gjør mer eller bedre ting enn meg heller da...

Jeg både skryter og deler. Jeg skryter når jeg har ferdigstilt ett eller annet håndarbeid. Da legger jeg ut bilder på bloggen min, og så deler jeg den på fb. Og jeg suger til meg den rosen jeg får.

Jeg skryter også når jeg har gjort andre ting som jeg faktisk er fornøyd med eller stolt av. Og så skryter jeg av ungene, men der har jeg moderert meg noe, for det er begrenset hva de liker at jeg smører ut på fb.

Deler gjør jeg når jeg nevner små ting i hverdagen.

Jeg synes det voldsomme fokuset på hva folk skriver på fb og sosiale medier er for stort. Det må da gå an å la folk dele hva de måtte ønske, uten å kritisere det? Har noen lyst til å skryte av trening, husvask etter hva det nå måtte være, så er det da opp til dem. Jeg tenker faktisk at de som reagerer på slikt føler seg truffet og at de fylles med dårlig samvittighet for at de selv ikke strekker til på det temaet. Misunnelse kalles det vel...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 09:55   #64
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det er mulig at noen av mine venner på Facebook opplever at jeg skryter når jeg deler at jeg løper, går på ski, padler kajakk mm, men 1) jeg er vanvittig stolt over at jeg har klart å legge om livsstilen og bli en som trener og lever sunt og 2) jeg vet at mange har blitt inspirert av min livsstilsomlegging og har begynt å trene selv som en direkte eller indirekte årsak av det og jeg 3) inspirerer gjerne enda fler. Så får jeg heller tåle at noen blir litt oppgitt.

Gammel 18-12-13, 10:34   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, må man kaste babyen ut med badevannet? Sosiale medier har helt klart positive sider, og jeg tror 99,9% av de jeg omgås på nett holder seg fint innenfor der. Jeg tror de negative sidene blåses opp av folk som hadde vært skeptiske til sosiale medier og nettverdenen uansett. Men de kommer rundt, om et par års tid. Det er nok de samme som ventet lengst mulig med å få seg mobil.

Helt enig. Og jeg er SÅÅ lei av å måtte forsvare FB (OK, jeg ikke forsvare det, men jeg blir bare så oppgitt noen ganger) ovenfor relativt unge, oppegående mennesker som liksom har tatt et "standpunkt" om at de aldri skal på Facebook for "det er jo ikke så interessant å lese om hva andre spiser til middag." Joda, du kan slumpe til å få med deg hva en person du ikke kjenner/liker så godt spiser til middag, men du trenger ikke gjøre noe mer med det, liksom. Greia er jo at folk som er tåpelige RL også er det på FB, men på Face har man all verdens mulighet til å ignorere, blokkere, kommentere, bare "like" osv. Man har folk som skjønner sosiale medier og som kan bruke dem med vett (jeg liker å tro at jeg tilhører denne gruppen ) og så har du noen som ikke får det helt til, gjerne de som deler for mye (her tenker jeg både kvalitet og kvantitet) og som ofte blir representanter for alt det overfladiske og teite som, i følge de som har tatt et standpunkt mot Facebook, er det eneste som foregår på Facebook. Jeg er ikke nevneverdig interessert i hva folk spiser til middag, men jeg liker godt å se bilde av barna til en studievenninne som bor på den andre siden av kloden eller å humre over den tørrvittige statusoppdateringen til svogeren min som jeg også ser ganske sjelden. Slike ting. Argumentet med at FB ødelegger livene til folk fordi det er så lett å bli misunnelig, skjønner jeg meg heller ikke på. Alle forstår vel at det ikke er naturlig å legge ut om krangelen med mannen foran 300 mennesker, eller at man ikke gidder å ta bilde av det rotete badegulvet sitt? Jeg tenker at dette, misunnelsesargumentet, også handler mer om smarte og ikke fullt så smarte mennesker, en om mediet i seg selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 10:39   #66
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lært av en foreleser i sosiale medier (OK, jeg visste det fra før, men akademiske kilder er jo så bra) at kommunikasjonsmodellen i sosiale medier er basert på pull, altså at mottagerne selv "drar" ut det de er interessert i og ønsker å få med seg. (Det motsatte er push-modellen, der avsender (f.eks. lærere, ledelse og myndigheter) dytter ut den informasjonen de har bestemt at folk skal ha.) Hele poenget er at den som leser velger selv hva og hvor han eller hun vil lese, det er ikke skribenten som bestemmer hvem som skal lese det som skrives.

Jeg føler ikke det minste ansvar for å skulle underholde bestemte lesergrupper på FB, Twitter eller i blogg - hvis noen kjeder seg eller blir irritert, så er det deres eget ansvar å slutte å lese og finne noe morsomt eller hyggelig i stedet.

Gammel 18-12-13, 10:41   #67
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda: Det var noe slikt jeg prøvde å si, bare at jeg kunne de begrepene der og derfor måtte bruke mange flere ord.

Gammel 19-12-13, 00:24   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som får vondt i sjelen av misunnelse fikk vel det før FB kom også. De kom innom naboen som hadde bakt og tenkte: "Fy faen, nå baker den megga igjen, bare for å vise hvor god hun er til å få luftige boller", eller noe sånt. Verden har da alltid vært full av smålighet, misunnelige folk som klager og syter over andre siden tidenes morgen. Som grynter om selvgode medhuleboere som på død og liv skulle tegne den digre mamutten de hadde felt på juleveggen og sånn. "For en jævlig skrythals", sa de sikkert.

Gammel 19-12-13, 02:05   #69
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg er egentlig ganske sky og innadvendt, og liker ikke Facebook noe særlig. Men jeg har en konto der som ennå ikke er slettet siden jeg bruker kjøp og salg- sidene.

Men jeg har lagt ut bilder der tidligere, av barna mine. Og jeg tror vel egentlig at intensjonen min var å skryte litt av de fine ungene mine.

Gammel 19-12-13, 09:50   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

De som får vondt i sjelen av misunnelse fikk vel det før FB kom også. De kom innom naboen som hadde bakt og tenkte: "Fy faen, nå baker den megga igjen, bare for å vise hvor god hun er til å få luftige boller", eller noe sånt. Verden har da alltid vært full av smålighet, misunnelige folk som klager og syter over andre siden tidenes morgen. Som grynter om selvgode medhuleboere som på død og liv skulle tegne den digre mamutten de hadde felt på juleveggen og sånn. "For en jævlig skrythals", sa de sikkert.

I min hjembygd var det mange som skulte på min morfar, har jeg blitt fortalt: "Typisk han der B..., no har han bjynt me' slåtten før adle andre igjen, bere so atte me andre ska få dårligt samvit for at me ikkje har bjynt! Nett lik far sin, so på dø og liv sku grave tjelda (brønn) for kåno, for at hu sku sleppa å stå i elvo og vaska kle' so de andre kånene!"

Joda, trenger ikke Facebook for å syte over at andre fremhever seg selv. Men det var jo mindre nødvendig i gamle dager i en bygd, for da visste jo alle alt du gjorde uansett, trengte ikke internett å skrive det på!

Gammel 19-12-13, 10:57   #71
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Joda, misunnelsen har alltid vært her, men det er klart at FB virker forsterkende på sånt. Vi har tilgang til hverdagslivet til mange flere, og det er et velegnet forum for å presentere glansbildet av oss selv. Ikke helt det samme som i mammut-tiden, altså.

Gammel 19-12-13, 11:26   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt, det er vel derfor det blir diskutert også. Men nå slo tanken meg: "Behovet" har kanskje også økt med at folk lever livene sine mer privat og lukket? At det at alle vet at man baker djevelsk gode boller eller er den som driver og løper og løper - at det er et slags behov som før ble dekket av at alle visste alt?

Gammel 19-12-13, 11:28   #73
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med eller uten sosiale medier, jeg tror neppe vi kan beskyldes for å være for involverte i hverandres dagligliv her på berget. Jeg tror (og da regner jeg ikke med glansbildene, for de er det så få av at jeg ikke gidder å ta høyde for dem en gang) innblikkene i hverandres liv er sårt tiltrengt og sunne for oss. Det burde kan hende ikke skje på Facebook, men heller der enn ingen steder. Hvilket jeg tror er alternativet.

Gammel 19-12-13, 15:27   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig, Niobe - et veldig viktig poeng.

Gammel 19-12-13, 16:14   #75
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Alle forstår vel at det ikke er naturlig å legge ut om krangelen med mannen foran 300 mennesker(...)

Ikke helt alle. Jeg har lest kommentarer av typen "like før jeg tar med meg [ungen] og reiser hjem til mamma" og "ikke lett å la være å spise snop når man bor sammen med en godtespisende elefant". Men hun er et nek, altså.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 19:16   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

"Godtespisende elefant."

Gammel 22-12-13, 20:33   #77
Mammatiltre
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2013
Mammatiltre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Skryter hvis jeg er i humør til det, deler noe av og til. Akkurat nå føler jeg ikke for å være på sosiale medier i det hele tatt.

Mammatiltre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 03:01   #78
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer an på brillene til de som leser.
(jamfør min signatur)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 10:37   #79
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Hvis folk brydde seg mer med det som ikke blir fortalt og det som ikke skrives, så ville de sikkert ikke vært så misunnelige heller. Feks er gode lyttere gode fordi de ikke lar seg rive med av en drivande god fortelling, men derimot plukker opp på det som ikke nevnes. Jeg synes det er et interessant perspektiv, særlig hvis man ser på det man skammer seg over vs det man er kry av.

Gammel 26-12-13, 10:56   #80
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er jo ikke alltid at det som deles på facebook er så nære sannheten. Noen ganger tror jeg noen bruker facebook til å overbevise seg selv. Iallefall en venninne som en sommer la ut mange familiebilder med gode stunder og kjæreste bilder samtidig som hun hadde stillt mannen sin et ultimatum, enten sørger du for flere frihelger til familien ellers så er samlivet slutt,

Jeg tror hun brukte facebook til å dokumentere de gode stundene de hadde og heldigvis klarte de å klatre over kneiken sammen. Noen felles venner mente hun 'løy' ved å vise frem en idyll som ikke fantes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.