|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Epikur
|
Sv: Skryter du eller deler du?Tonen og til hvem og hvor man sier det har mye å si. Jeg kommer fra understatementland der det peneste noen sier til folk er "det var itte gæli" ol. Da er det omtrent månelanding, toppkarakterer, Lotto og miss universe på en gang. Så min selvskrytetone er som mine sambygdingers, lett ironisk og inkluderende. Vi drar gjerne andre inn i skryten, dels hvem vi lærte av og andre dronninger av flatbrød og sylte.
|
|
|
#62 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2013
![]() |
Sv: Skryter du eller deler du?Innleggene mine ble borte, jeg forsøkte å redigere skrivefeil, fikk ikke til, ble oppgitt, forsøkte å logge ut/avslutte, endte med å slette og deretter forsvant bredbåndet og sånn kan det gå, er ikke dreven i forum merker jeg! Sist redigert av janni : 18-12-13 kl 02:06. Årsak: klikka for fort. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skryter du eller deler du?Er det ikke lov å skryte litt da? Kan ikke finne en eneste ting ved det som er i nærheten av negativt, men nå er ikke jeg en person som blir sjalu for at andre gjør mer eller bedre ting enn meg heller da...
|
|
|
#64 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Skryter du eller deler du?Det er mulig at noen av mine venner på Facebook opplever at jeg skryter når jeg deler at jeg løper, går på ski, padler kajakk mm, men 1) jeg er vanvittig stolt over at jeg har klart å legge om livsstilen og bli en som trener og lever sunt og 2) jeg vet at mange har blitt inspirert av min livsstilsomlegging og har begynt å trene selv som en direkte eller indirekte årsak av det og jeg 3) inspirerer gjerne enda fler. Så får jeg heller tåle at noen blir litt oppgitt.
|
|
|
#65 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skryter du eller deler du?
Helt enig. Og jeg er SÅÅ lei av å måtte forsvare FB (OK, jeg må ikke forsvare det, men jeg blir bare så oppgitt noen ganger) ovenfor relativt unge, oppegående mennesker som liksom har tatt et "standpunkt" om at de aldri skal på Facebook for "det er jo ikke så interessant å lese om hva andre spiser til middag." Joda, du kan slumpe til å få med deg hva en person du ikke kjenner/liker så godt spiser til middag, men du trenger ikke gjøre noe mer med det, liksom. Greia er jo at folk som er tåpelige RL også er det på FB, men på Face har man all verdens mulighet til å ignorere, blokkere, kommentere, bare "like" osv. Man har folk som skjønner sosiale medier og som kan bruke dem med vett (jeg liker å tro at jeg tilhører denne gruppen |
|
|
|
|
|
#66 |
|
flisespikker
|
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg har lært av en foreleser i sosiale medier (OK, jeg visste det fra før, men akademiske kilder er jo så bra) at kommunikasjonsmodellen i sosiale medier er basert på pull, altså at mottagerne selv "drar" ut det de er interessert i og ønsker å få med seg. (Det motsatte er push-modellen, der avsender (f.eks. lærere, ledelse og myndigheter) dytter ut den informasjonen de har bestemt at folk skal ha.) Hele poenget er at den som leser velger selv hva og hvor han eller hun vil lese, det er ikke skribenten som bestemmer hvem som skal lese det som skrives.
|
|
|
#67 |
|
Halloen!
Sv: Skryter du eller deler du?Skilpadda: |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Epikur
|
Sv: Skryter du eller deler du?De som får vondt i sjelen av misunnelse fikk vel det før FB kom også. De kom innom naboen som hadde bakt og tenkte: "Fy faen, nå baker den megga igjen, bare for å vise hvor god hun er til å få luftige boller", eller noe sånt. Verden har da alltid vært full av smålighet, misunnelige folk som klager og syter over andre siden tidenes morgen. Som grynter om selvgode medhuleboere som på død og liv skulle tegne den digre mamutten de hadde felt på juleveggen og sånn. "For en jævlig skrythals", sa de sikkert.
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skryter du eller deler du?Jeg er egentlig ganske sky og innadvendt, og liker ikke Facebook noe særlig. Men jeg har en konto der som ennå ikke er slettet siden jeg bruker kjøp og salg- sidene.
|
|
|
#70 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#71 |
|
Halloen!
Sv: Skryter du eller deler du?Joda, misunnelsen har alltid vært her, men det er klart at FB virker forsterkende på sånt. Vi har tilgang til hverdagslivet til mange flere, og det er et velegnet forum for å presentere glansbildet av oss selv. Ikke helt det samme som i mammut-tiden, altså. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skryter du eller deler du?Selvsagt, det er vel derfor det blir diskutert også. Men nå slo tanken meg: "Behovet" har kanskje også økt med at folk lever livene sine mer privat og lukket? At det at alle vet at man baker djevelsk gode boller eller er den som driver og løper og løper - at det er et slags behov som før ble dekket av at alle visste alt?
|
|
|
#73 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skryter du eller deler du?Med eller uten sosiale medier, jeg tror neppe vi kan beskyldes for å være for involverte i hverandres dagligliv her på berget. Jeg tror (og da regner jeg ikke med glansbildene, for de er det så få av at jeg ikke gidder å ta høyde for dem en gang) innblikkene i hverandres liv er sårt tiltrengt og sunne for oss. Det burde kan hende ikke skje på Facebook, men heller der enn ingen steder. Hvilket jeg tror er alternativet.
|
|
|
|
#74 |
|
By the Sea
|
Sv: Skryter du eller deler du?Helt enig, Niobe - et veldig viktig poeng.
|
|
|
#75 |
|
Dragedytteren
|
Ikke helt alle. Jeg har lest kommentarer av typen "like før jeg tar med meg [ungen] og reiser hjem til mamma" og "ikke lett å la være å spise snop når man bor sammen med en godtespisende elefant". Men hun er et nek, altså.
|
|
|
#76 |
|
Halloen!
Sv: Skryter du eller deler du?"Godtespisende elefant." |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2013
![]() |
Sv: Skryter du eller deler du?Skryter hvis jeg er i humør til det, deler noe av og til. Akkurat nå føler jeg ikke for å være på sosiale medier i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Skryter du eller deler du?Det kommer an på brillene til de som leser. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Epikur
|
Sv: Skryter du eller deler du?Hvis folk brydde seg mer med det som ikke blir fortalt og det som ikke skrives, så ville de sikkert ikke vært så misunnelige heller. Feks er gode lyttere gode fordi de ikke lar seg rive med av en drivande god fortelling, men derimot plukker opp på det som ikke nevnes. Jeg synes det er et interessant perspektiv, særlig hvis man ser på det man skammer seg over vs det man er kry av.
|
|
|
#80 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Skryter du eller deler du?Det er jo ikke alltid at det som deles på facebook er så nære sannheten. Noen ganger tror jeg noen bruker facebook til å overbevise seg selv. Iallefall en venninne som en sommer la ut mange familiebilder med gode stunder og kjæreste bilder samtidig som hun hadde stillt mannen sin et ultimatum, enten sørger du for flere frihelger til familien ellers så er samlivet slutt,
|
|
![]() |
|
|