Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jenter og rosa

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-14, 14:59   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og rosa

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nå har heldigvis prinsesser blitt flinkere til å redde seg selv til og med hos Disney, så det skjer jo noe i forhold til å ha rollemodeller som er passive kontra redd-deg-sjæl-modeller.

Jada. Det var nettopp formuleringen "that your daughter is going to end up thinking that a prince will save her" jeg reagerte på.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det som slo meg med artikkelen, er at det jo nettopp setter navn på noe jeg mener fortsatt er godt skjult - nemlig at vi ofte har en holdning om at kvinnedominert er mer eller mindre annenrangs. Hvem vil vel råde jenter eller gutter til å bli sykepleiere, for eksempel? Eller barnehagelærere? Vi vil at jenter skal velge mannsdominrte bransjer - det applauderes jo - mens å få både gutter og jenter til å velge typiske kvinneyrker ikke akkurat høyt på agendaen for hverken foreldre eller andre som gir råd til unge som skal velge karriere.

Det er jeg veldig enig i. Og litt beslektet har jeg blitt stadig mer irritert over den rent ut aggressive latterliggjøringen (kanskje særlig det som gjøres av voksne menn) når det gjelder ting mange tenåringsjenter er interessert i - som å poste bilder av seg selv eller være forelsket i Justin Bieber.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.