|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Jenter og rosa
nei, selvsagt skal du ikke overse dårlig oppførsel fra noen. Duh. Jeg synes bare du generaliserer noe inni hampen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#102 |
|
maler
|
Synes du det er å generalisere å si at de som kommer i snill og skikkelig innpakning lettere slipper unna med pøbelstreker(
|
|
|
#103 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det største problemet, synes jeg er at gruppen jenter 3-6 år blir ekstremt homogen. Og det tror jeg rett og slett ikke er så bra. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nei, hadde hun sagt det, hadde jeg overhodet ikke reagert. Det var dette jeg reagerte på:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#105 |
|
flisespikker
|
Sv: Jenter og rosaJeg er veldig enig i det jeg antar er hovedargumentet i bloggposten, nemlig at det er synd om man nedsnakker og nedvurderer ting jenter liker som det ikke er annen grunn til å kritisere enn at jenter liker dem (som rosa og glitter og slikt). Selvfølgelig. Det er et poeng som mange flere burde være mye mer bevisst på. Og jeg synes også det er et godt poeng at man kan prøve å være bevisst på hvordan man snakker til og skryter av barn, slik at man ikke bare snakker om utseendet til jenter, og slik at det ikke bare er de veldig pyntede jentene som får positiv oppmerksomhet.
For akkurat her er jeg ikke like enig med forfatteren eller med den moren som delte posten. Jeg synes nemlig det er en stor forskjell på disse to fantasiene, nemlig hvem det er som er den aktivt handlende personen i scenariene. Jeg synes det faktisk er mer problematisk å fremelske en fantasi om at man skal vente passivt på at andre løser problemer og gjør ting bra enn det er med en fantasi om at man selv aktivt skal løse problemer, både for seg selv og andre.
|
|
|
#106 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nå har heldigvis prinsesser blitt flinkere til å redde seg selv til og med hos Disney, så det skjer jo noe i forhold til å ha rollemodeller som er passive kontra redd-deg-sjæl-modeller.
|
|
|
|
|
#107 |
|
flisespikker
|
Jada. Det var nettopp formuleringen "that your daughter is going to end up thinking that a prince will save her" jeg reagerte på.
Det er jeg veldig enig i. Og litt beslektet har jeg blitt stadig mer irritert over den rent ut aggressive latterliggjøringen (kanskje særlig det som gjøres av voksne menn) når det gjelder ting mange tenåringsjenter er interessert i - som å poste bilder av seg selv eller være forelsket i Justin Bieber.
|
|
|
#108 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Jenter og rosaDet nærmeste jeg kommer prinsesser som vil bli reddet, er damer som vil gifte seg rikt og være hjemmeværende. Men hvor representativt er det for kvinner i dag? |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Dragedytteren
|
Det finnes rosa sverd, så det er bare å finne drager til alle.
|
|
|
#110 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
... mens det å betrakte personer som Suarez og Messi som halvguder er helt normalt, og skulle nesten bare mangle.
|
|
|
#111 |
|
flisespikker
|
Jenter og damer som ender opp som veldig passive og nærmest prisgitt gutter/menn når det gjelder kjærester og forhold er dessverre enda ikke et helt marginalisert fenomen, og det er en holdning som fremdeles står ganske sterkt i store deler av populær romantisk fiksjon. Det synes jeg også er problematisk.
|
|
|
#112 |
|
Glamorøs
|
Mange kvinner vil ha menn til å skru ikeahyller, skifte dekk, henge opp lamper, drille et hull, henge opp et bilde, montere kjøkkenet, installere datamaskinen og er slett ikke selvhjulpne i hverdagen, by choice. For det er jo ikke slik at kvinner ikke kan disse tingene, men de velger ofte å la være og er dermed forbilder for et antikvarisk kjønnsrollemønster. Eller damer som har null innsyn i fellesøkonomien? Velger å gå ned i stillingsprosent (g mannen tilsvarende opp, i realiteten) .. det finnes mange eksempler på hvordan kvinner gjør seg mer eller mindre reelt avhengige av menn.
|
|
|
#113 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hallo, lever vi i samme verden? Jeg vil si at dette i aller høyeste grad er aktuelt for mange damer i dag, og at man ikke engang må gifte seg særlig rikt (bare rikt nok til at man slipper å jobbe/slipper å jobbe så mye) for å synes det er en god idé å være hjemmeværende. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jenter og rosaSitat fra jenteflokk ca 16-17 år, plassert i Polyannasofaen foran tv-en:
|
|
|
#115 |
|
This is normal!
|
Mens jeg både strikker og skrur hyller, så jeg kommer meg greit gjennom apokalypsen.
|
|
|
|
#116 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Absolutt, og i tillegg skrives det utallige blogginnlegg og kronikker om hvordan dette handler om valgfrihet, og hvor ille det er at de som velger "annerledes", det vil si å gå hjemme med barna og la seg bli forsørget av mannen, føler seg uglesett av andre kvinner. Og ikke minst diskusjoner om hvordan samfunnet bør legges til rette for at flere skal ha denne valgfriheten, gjennom at de skal få tilskudd fra det offentlige til å gå hjemme mens barna er små. At mor er den nærmeste omsorgspersonen, at det handler om prioriteringer, og at man klarer seg på en inntekt hvis man bare prioriterer det riktig, og det er det verdt, for å få være sammen med barna de viktigste årene, unngå stress og tidsklemme etc etc etc.
|
|
|
#117 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det lurer jeg også på.
|
|
|
|
|
#119 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Jenter og rosaJeg synes det er veldig rart å si at jenter 3-6 er så mye mer homogene enn guttene. Det er mye mer å velge mellom for dem, tross alt, og SELV OM de skulle alle velge rosa, så er det jo ekstremt forskjellige i fremtoning likevel.
|
|
|
#120 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er enig i at dette er et problem.
|
|
![]() |