Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jenter og rosa

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-14, 14:24   #101
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter og rosa

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Er det fordomsfullt da jeg daglig megler mellom og trøster jenter som blir ertet av de skoleflinke, greie jentene? Jeg sier ikke at alle skoleflinke jenter egentlig er hekser, men at det er en gruppe som lettere kan slippe unna med dårlig oppførsel enn de som utagerer synlig, det mener jeg. Skal jeg overse dårlig oppførsel i denne gruppen? De er ikke slik at jeg leter med lys og lykte etter stereotyper som skal oppfylles her altså.

nei, selvsagt skal du ikke overse dårlig oppførsel fra noen. Duh. Jeg synes bare du generaliserer noe inni hampen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 14:26   #102
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

nei, selvsagt skal du ikke overse dårlig oppførsel fra noen. Duh. Jeg synes bare du generaliserer noe inni hampen.

Synes du det er å generalisere å si at de som kommer i snill og skikkelig innpakning lettere slipper unna med pøbelstreker()?

Gammel 31-03-14, 14:27   #103
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg mener, er at det i veldig stor grad oppfattes som negativt at småjenter fremstår som "rosa". Det beskrives som upraktisk, som lite arvbart for gutter, som overflatisk og lite forenlig med gode verdier, som flåsete.

Det største problemet, synes jeg er at gruppen jenter 3-6 år blir ekstremt homogen. Og det tror jeg rett og slett ikke er så bra.

tenk om alle gutter var like opptatt av gult som jentegruppen er av rosa. Det ville sett helt bisart ut, tror jeg. Men rosa er vi så vant til at vi ikke merker det i like stor grad.

Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 14:29   #104
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Synes du det er å generalisere å si at de som kommer i snill og skikkelig innpakning lettere slipper unna med pøbelstreker()?

Nei, hadde hun sagt det, hadde jeg overhodet ikke reagert. Det var dette jeg reagerte på:

Sitat:

Den gruppen som gjør mest ufine ting i forhold til hva man skulle tro med mindre man er litt "hauk" er gjerne skoleflinke jenter fra veldig ordentlige hjem.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 31-03-14, 14:32   #105
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig i det jeg antar er hovedargumentet i bloggposten, nemlig at det er synd om man nedsnakker og nedvurderer ting jenter liker som det ikke er annen grunn til å kritisere enn at jenter liker dem (som rosa og glitter og slikt). Selvfølgelig. Det er et poeng som mange flere burde være mye mer bevisst på. Og jeg synes også det er et godt poeng at man kan prøve å være bevisst på hvordan man snakker til og skryter av barn, slik at man ikke bare snakker om utseendet til jenter, og slik at det ikke bare er de veldig pyntede jentene som får positiv oppmerksomhet.

Men jeg så noen andre dele denne posten på FB, og da med akkurat dette sitatet, som jeg hengte meg opp i:

Sitat:

Why is it any likelier that your daughter is going to end up thinking that a prince will save her than it is that my son will think he should kill bad guys? Why is one of those fantasies considered harmless and the other damaging?

For akkurat her er jeg ikke like enig med forfatteren eller med den moren som delte posten. Jeg synes nemlig det er en stor forskjell på disse to fantasiene, nemlig hvem det er som er den aktivt handlende personen i scenariene. Jeg synes det faktisk er mer problematisk å fremelske en fantasi om at man skal vente passivt på at andre løser problemer og gjør ting bra enn det er med en fantasi om at man selv aktivt skal løse problemer, både for seg selv og andre.

Jeg innser at det ikke er det denne diskusjonen handler om nå, men siden jeg tenkte en del på det etter å ha sett FB-posten, ville jeg nevne det her, når bloggen ble trukket frem igjen.

Gammel 31-03-14, 14:52   #106
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er veldig enig i det jeg antar er hovedargumentet i bloggposten, nemlig at det er synd om man nedsnakker og nedvurderer ting jenter liker som det ikke er annen grunn til å kritisere enn at jenter liker dem (som rosa og glitter og slikt). Selvfølgelig. Det er et poeng som mange flere burde være mye mer bevisst på. Og jeg synes også det er et godt poeng at man kan prøve å være bevisst på hvordan man snakker til og skryter av barn, slik at man ikke bare snakker om utseendet til jenter, og slik at det ikke bare er de veldig pyntede jentene som får positiv oppmerksomhet.

Men jeg så noen andre dele denne posten på FB, og da med akkurat dette sitatet, som jeg hengte meg opp i:

For akkurat her er jeg ikke like enig med forfatteren eller med den moren som delte posten. Jeg synes nemlig det er en stor forskjell på disse to fantasiene, nemlig hvem det er som er den aktivt handlende personen i scenariene. Jeg synes det faktisk er mer problematisk å fremelske en fantasi om at man skal vente passivt på at andre løser problemer og gjør ting bra enn det er med en fantasi om at man selv aktivt skal løse problemer, både for seg selv og andre.

Jeg innser at det ikke er det denne diskusjonen handler om nå, men siden jeg tenkte en del på det etter å ha sett FB-posten, ville jeg nevne det her, når bloggen ble trukket frem igjen.

Nå har heldigvis prinsesser blitt flinkere til å redde seg selv til og med hos Disney, så det skjer jo noe i forhold til å ha rollemodeller som er passive kontra redd-deg-sjæl-modeller.

Det som slo meg med artikkelen, er at det jo nettopp setter navn på noe jeg mener fortsatt er godt skjult - nemlig at vi ofte har en holdning om at kvinnedominert er mer eller mindre annenrangs. Hvem vil vel råde jenter eller gutter til å bli sykepleiere, for eksempel? Eller barnehagelærere? Vi vil at jenter skal velge mannsdominrte bransjer - det applauderes jo - mens å få både gutter og jenter til å velge typiske kvinneyrker ikke akkurat høyt på agendaen for hverken foreldre eller andre som gir råd til unge som skal velge karriere.

Gammel 31-03-14, 14:59   #107
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har heldigvis prinsesser blitt flinkere til å redde seg selv til og med hos Disney, så det skjer jo noe i forhold til å ha rollemodeller som er passive kontra redd-deg-sjæl-modeller.

Jada. Det var nettopp formuleringen "that your daughter is going to end up thinking that a prince will save her" jeg reagerte på.

Det som slo meg med artikkelen, er at det jo nettopp setter navn på noe jeg mener fortsatt er godt skjult - nemlig at vi ofte har en holdning om at kvinnedominert er mer eller mindre annenrangs. Hvem vil vel råde jenter eller gutter til å bli sykepleiere, for eksempel? Eller barnehagelærere? Vi vil at jenter skal velge mannsdominrte bransjer - det applauderes jo - mens å få både gutter og jenter til å velge typiske kvinneyrker ikke akkurat høyt på agendaen for hverken foreldre eller andre som gir råd til unge som skal velge karriere.

Det er jeg veldig enig i. Og litt beslektet har jeg blitt stadig mer irritert over den rent ut aggressive latterliggjøringen (kanskje særlig det som gjøres av voksne menn) når det gjelder ting mange tenåringsjenter er interessert i - som å poste bilder av seg selv eller være forelsket i Justin Bieber.

Gammel 31-03-14, 15:05   #108
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det nærmeste jeg kommer prinsesser som vil bli reddet, er damer som vil gifte seg rikt og være hjemmeværende. Men hvor representativt er det for kvinner i dag?

Jeg håper alle de tre ungene mine vil få seg utdannelse, kunne klare seg selv, velge partner ut fra at man er glad i hverandre, og være sammen fordi man vil - ikke må. Utover det må de velge den retning de ønsker selv. Vi kan veilede ja hvis de spør, og hjelpe om vi kan,
men samtidig så må jo hver og en finne sin vei.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 15:07   #109
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sitat:

You know what? We don't need no stinkin' knight in shining armor, thankyouverymuch. Yeah, sure there's a dragon, and the villain is over there in the corner explaining his evil plan, but I promise. We've got this entire situation under our tiny control.

Det finnes rosa sverd, så det er bare å finne drager til alle.

Jeg skulle ønske det hadde vært så enkelt som at det bare var foreldrene som la seg oppi hva barna gjorde og hadde på seg. Men når en av de voksne på SFO sier at "nå trenger jeg bare noen menn til å skru ned de siste skapene" under dugnaden, ser jeg jo at vi har et stykke igjen. Særlig siden jeg sto ved siden av en pappa som er et hode lavere og betraktelig spinklere enn meg.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 15:08   #110
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jeg veldig enig i. Og litt beslektet har jeg blitt stadig mer irritert over den rent ut aggressive latterliggjøringen (kanskje særlig det som gjøres av voksne menn) når det gjelder ting mange tenåringsjenter er interessert i - som å poste bilder av seg selv eller være forelsket i Justin Bieber.

... mens det å betrakte personer som Suarez og Messi som halvguder er helt normalt, og skulle nesten bare mangle.

Gammel 31-03-14, 15:09   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det nærmeste jeg kommer prinsesser som vil bli reddet, er damer som vil gifte seg rikt og være hjemmeværende. Men hvor representativt er det for kvinner i dag?

Jenter og damer som ender opp som veldig passive og nærmest prisgitt gutter/menn når det gjelder kjærester og forhold er dessverre enda ikke et helt marginalisert fenomen, og det er en holdning som fremdeles står ganske sterkt i store deler av populær romantisk fiksjon. Det synes jeg også er problematisk.

Gammel 31-03-14, 15:10   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange kvinner vil ha menn til å skru ikeahyller, skifte dekk, henge opp lamper, drille et hull, henge opp et bilde, montere kjøkkenet, installere datamaskinen og er slett ikke selvhjulpne i hverdagen, by choice. For det er jo ikke slik at kvinner ikke kan disse tingene, men de velger ofte å la være og er dermed forbilder for et antikvarisk kjønnsrollemønster. Eller damer som har null innsyn i fellesøkonomien? Velger å gå ned i stillingsprosent (g mannen tilsvarende opp, i realiteten) .. det finnes mange eksempler på hvordan kvinner gjør seg mer eller mindre reelt avhengige av menn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 15:38   #113
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Hallo, lever vi i samme verden? Jeg vil si at dette i aller høyeste grad er aktuelt for mange damer i dag, og at man ikke engang må gifte seg særlig rikt (bare rikt nok til at man slipper å jobbe/slipper å jobbe så mye) for å synes det er en god idé å være hjemmeværende.

Jeg gidder/"kan" ikke å skru hyller, men jeg gidder ikke å strikke heller. Jeg er derimot i stand til å betale for at andre skal gjøre de tingene jeg ikke gidder, og tenker at jeg kommer langt med det. (Med mindre apokalypsen kommer, da sliter jeg. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 15:43   #114
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat fra jenteflokk ca 16-17 år, plassert i Polyannasofaen foran tv-en:
- Åååå, SEEE den fiiine sportsbilen, da!
- Å, jaaa! Sånn skal jeg få mannen min til å kjøpe til meg når jeg blir voksen! <--- ikke spor av ironi

Polyannasofaen var ellers feil sted for den slags, fant de ut.

Gammel 31-03-14, 15:43   #115
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg gidder/"kan" ikke å skru hyller, men jeg gidder ikke å strikke heller. Jeg er derimot i stand til å betale for at andre skal gjøre de tingene jeg ikke gidder, og tenker at jeg kommer langt med det. (Med mindre apokalypsen kommer, da sliter jeg. )

Mens jeg både strikker og skrur hyller, så jeg kommer meg greit gjennom apokalypsen.

Gammel 31-03-14, 15:46   #116
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hallo, lever vi i samme verden? Jeg vil si at dette i aller høyeste grad er aktuelt for mange damer i dag, og at man ikke engang må gifte seg særlig rikt (bare rikt nok til at man slipper å jobbe/slipper å jobbe så mye) for å synes det er en god idé å være hjemmeværende.

Absolutt, og i tillegg skrives det utallige blogginnlegg og kronikker om hvordan dette handler om valgfrihet, og hvor ille det er at de som velger "annerledes", det vil si å gå hjemme med barna og la seg bli forsørget av mannen, føler seg uglesett av andre kvinner. Og ikke minst diskusjoner om hvordan samfunnet bør legges til rette for at flere skal ha denne valgfriheten, gjennom at de skal få tilskudd fra det offentlige til å gå hjemme mens barna er små. At mor er den nærmeste omsorgspersonen, at det handler om prioriteringer, og at man klarer seg på en inntekt hvis man bare prioriterer det riktig, og det er det verdt, for å få være sammen med barna de viktigste årene, unngå stress og tidsklemme etc etc etc.

Går det virkelig an å ha unngått å få med seg dette?

Gammel 31-03-14, 15:48   #117
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Absolutt, og i tillegg skrives det utallige blogginnlegg og kronikker om hvordan dette handler om valgfrihet, og hvor ille det er at de som velger "annerledes", det vil si å gå hjemme med barna og la seg bli forsørget av mannen føler seg uglesett av andre kvinner. Og ikke minst om hvordan samfunnet bør legges til rette for at flere skal ha denne valgfriheten, gjennom at de skal få tilskudd fra det offentlige til å gå hjemme. At mor er den nærmeste omsorgspersonen, at det handler om prioriteringer, og at man klarer seg på en inntekt hvis man bare prioriterer det riktig, og det er det verdt, for å få være sammen med barna de viktigste årene, unngå stress og tidsklemme etc etc etc.

Det lurer jeg også på.

Gammel 31-03-14, 15:49   #118
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Mens jeg både strikker og skrur hyller, så jeg kommer meg greit gjennom apokalypsen.

Mja, jeg tenker at det da gjelder å være "street smart" og det er jeg jo.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 16:09   #119
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig rart å si at jenter 3-6 er så mye mer homogene enn guttene. Det er mye mer å velge mellom for dem, tross alt, og SELV OM de skulle alle velge rosa, så er det jo ekstremt forskjellige i fremtoning likevel.

Hilsen mor til bulldoser som gikk i prinsessekjole i laser og filler fra 16 til 19 hver enda dag i 2 år. (Hun fikk ikke i barnehagen, for det er temmelig upraktisk, men ellers? Whatever.)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 16:39   #120
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Absolutt, og i tillegg skrives det utallige blogginnlegg og kronikker om hvordan dette handler om valgfrihet, og hvor ille det er at de som velger "annerledes", det vil si å gå hjemme med barna og la seg bli forsørget av mannen, føler seg uglesett av andre kvinner. Og ikke minst diskusjoner om hvordan samfunnet bør legges til rette for at flere skal ha denne valgfriheten, gjennom at de skal få tilskudd fra det offentlige til å gå hjemme mens barna er små. At mor er den nærmeste omsorgspersonen, at det handler om prioriteringer, og at man klarer seg på en inntekt hvis man bare prioriterer det riktig, og det er det verdt, for å få være sammen med barna de viktigste årene, unngå stress og tidsklemme etc etc etc.

Jeg er enig i at dette er et problem.

Allikevel velger jeg å tro at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom de jentene som lever ut sin indre prinsesse som 5-åringer og de som "velger å forsørges" senere i livet.

Men det vet vi jo lite om foreløpig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.