|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Hertuginne
|
Sv: Jenter og rosa
Men som jeg har poengtert tidligere så handler dette da om helt andre ting enn hvilken farge man kjøper på klærne til barna. Jeg synes også du legger litt for stor vekt på dine egne, personlige erfaringer og jeg må innrømme jeg blir litt meh… i forhold til at du setter en 1:1-korrelasjon mellom rosa klær og pushoverforeldre som fremhever prinsessefakter.
|
|
|
#82 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Just precis!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Tror du ikke de da gjør det motsatt også - altså kjøper blå dresser til lillebrødre som fint kunne arvet storesøstrenes rosa?
|
|
|
|
|
#85 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn her det ikke her på dansingen iallefall. Mange jenter i joggebukser el. og de tyllskjørtene jeg har sett har vært sånne små skjørt på ballettdrakter. Ikke noe som subber nedi bakken eller hindrer på noen måte. Har ikke inntrykk av at det er sånn på turnen her heller, men jeg har ikke barn som går der. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Hertuginne
|
Det er jeg helt enig i. Lillesøster velger konsekvent bort trange bukser, for de er jo umulige å gjøre noe som helst i, og i hvert fall ikke til å klatre i trær, slå hjul, gå ned i spagat eller spille fotball i. Som er det hun stort sett bedriver tiden sin med, både hjemme og i friminuttene på skolen.
|
|
|
#87 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er den linken jeg ikke har. Jeg har hatt en "ekstremprinsessedatter". Vi har aldri tolerert at hun oppfører seg som en diva, men klærne hennes har vært rosa og i str 98 og 104 eide hun ingen bukser/shortser. Det hende hun fikk det i presang. Da takket hun pent, la det inn i skapet og brukte det aldri.
|
|
|
|
#88 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Jenter og rosaBegge mine unger bruker skinny jeans.
|
|
|
|
#89 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
|
|
|
#90 |
|
Unik
Hvorfor må man velge? Hvorfor ikke snakke om begge deler? Jeg synes at det at det finnes FLERE typer plagg som hemmer jenters motorikk er ganske ille. Men her var det prinsessegreia som var mitt fokus, og da er tyllskjørt mer nærliggende enn trange bukser. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
maler
|
Sv: Jenter og rosaTjorven: Jeg tror vi er helt enige. Jeg snakker ikke om å la ungen velge hva han eller hun vil ha når de likevel skal ha noe innen rimelighetens grenser. Jeg snakker om "Jippi, hun ser ut til å synes rosa er litt fint, la oss kjøpe hele butikken og male rommet hennes og dandere det med blonder!". For å overdrive litt da.
|
|
|
#92 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#93 |
|
maler
|
Sv: Jenter og rosaMamma fortalte en historie fra da hun var liten. På den tiden var det sånn at guttebukser hadde glidelås foran, jentebukser hadde glidelås i siden. De hadde ikke veldig mye penger, så hun måtte arve bukser etter brødrene. Og fikk kommentarer både fra barn og nabokjerringer som ikke kunne forstå at ei jente skulle gå i sånne stygge guttebukser.
|
|
|
#94 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har en helt annen opplevelse enn deg om hvordan jenteting formidles - jeg har en helt klar oppfatning av at det oppfattes negativt med typiske jentegreier også av jenteforeldre. Jeg tenker at det at man skriver om at jenter har divanykker når de ikke vil ha guttegreier, uten å nevne et eneste eksempel på det motsatte, bekrefter det.
|
|
|
|
|
#95 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tror vi var bedre på det der en stund på 70- og 80-tallet, men at vi har rykket adskillige skritt tilbake siden den gang. jeg merker stor forskjell på de 16 årene som er mellom jentene mine. Første gang jeg så en klesbutikk som var inndelt i jente- og gutteavdelinger, var i USA i 1987. Og hva som har skjedd med LEGO er jo bare trist.
|
|
|
|
|
#96 |
|
Unik
Sv: Jenter og rosaPøbel; mener du at de foreldrene som har 100 % rosa jenter i tyllskjørt er nagative til dette? Det er ikke min opplevelse. I mitt områpde er det gjerne de som har de mest rosa jentene som ivrer mest for å kjøpe slikt, også til andre jenter. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
ej ikke møjkets heije
|
|
|
|
|
#98 |
|
maler
|
Sv: Jenter og rosaPelle: Du har helt sikkert foreldre i ulik utgave, både de som har jenter som vil ha rosa på tross av det de hadde ønsket selv, og foreldre som selv har en undertrykt prinsesse innabords. Og sånne som Tjorven som er var i den første kategorien, men som bestemmer seg for at klær er bare innpakning. Og de som aldri har brydd seg. De vil nødvendigvis fremstå litt ulikt.
|
|
|
#99 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det jeg mener, er at det i veldig stor grad oppfattes som negativt at småjenter fremstår som "rosa". Det beskrives som upraktisk, som lite arvbart for gutter, som overflatisk og lite forenlig med gode verdier, som flåsete.
|
|
|
|
|
#100 |
|
Absolute Beginner
|
Er det fordomsfullt da jeg daglig megler mellom og trøster jenter som blir ertet av de skoleflinke, greie jentene? Jeg sier ikke at alle skoleflinke jenter egentlig er hekser, men at det er en gruppe som lettere kan slippe unna med dårlig oppførsel enn de som utagerer synlig, det mener jeg. Skal jeg overse dårlig oppførsel i denne gruppen? De er ikke slik at jeg leter med lys og lykte etter stereotyper som skal oppfylles her altså. |
|
|
|
![]() |
|
|