Sv: Jenter og rosa
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Men sånn seriøst; er det virkelig så mange som ikke synes det er betenkelig at 3 år gamle jenter går på turn i klær for å føle seg fine, som attpåtil hemmer dem fysisk? Jf turn jeg har fortalt om der de fleste går med store tyllskjørt i flere lag med paljetter (altså ikke en enkel rosa turndrakt med kort kappeskjørt)? Er det SÅ viktig at man skal få bestemme selv at selv motoriske aktiviteter får legges på hylla (selv om de er til stede fysisk) fordi utseendet tross alt er viktigst?
Sånn her det ikke her på dansingen iallefall. Mange jenter i joggebukser el. og de tyllskjørtene jeg har sett har vært sånne små skjørt på ballettdrakter. Ikke noe som subber nedi bakken eller hindrer på noen måte. Har ikke inntrykk av at det er sånn på turnen her heller, men jeg har ikke barn som går der.
Dersom man skal snakke om hinder i forhold til motorisk aktivitet kan man heller prate om de veldig trange buksene de selger til små jenter. Jeg har ei som ikke klarer skinny jeans og det er jammen meg ikke mange modeller som oppfyller hennes krav.
Vi kjøper heller ikke nye ski el. fordi de gamle er feil farge. Så det er ikke sånn at valgene våre får store økonomiske konsekvenser. Ungene arver dresser dersom de er i noenlunde ok stand, men ofte får de nye til barnehagen og så har vi arvedress hjemme. Ikke pga. farge, men fordi jeg synes det er greit å ha yttertøy hjemme og ikke måtte ta med dress og regntøy frem og tilbake hele tiden.
|