Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Noe av den vanligste og mest graverende rasismen ser man i fraser som "jeg er ikke rasist, men....". Men jeg er enig i at ordet rasisme til en viss grad blir misbrukt i endel diskusjoner. Og det blir brukt av grupper og enkeltpersoner som et frikort for all kritikk. Det er et ganske avvæpnende kort å dra da det på et vis parkerer motstanderen fullstendig på sidelinjen omtrent uansett hva vedkommende har sagt og ment.
Men til denne situasjonen:
Elevene gjorde narr av en lærer på grunn av måten hun snakket på. Dette var en mørkhudet lærer. Jeg oppfatter det som dårlig oppførsel og ikke rasisme i utgangspunktet gitt at de kunne gjort det samme med en hvit lærer med fremmed aksent.
Derimot synes jeg det er viktig og riktig å snakke med barna om hvordan de kan bli oppfattet i verste fall, og at man benytter denne sjansen til å snakke om hva rasisme er, og at de som har en annen kultur og hudfarge kan være litt sårbare på slike ting og oppfatte det som rasisme selv om det ikke var i tankene i det hele tatt. Jeg synes ikke skolen gjør noe galt i å si at de var med på noe som "involverte rasisme", men jeg hadde protestert dersom de hadde stemplet barna som rasister. Der er det ganske stor forskjell.