Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-14, 13:52   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Ellers så er det interessant det med at en handling kan være rasistisk selv om den ikke er ment sånn. Et nærliggende eksempel er vel bruk av ordet "neger". Når snille, men ganske uopplyste, gammeltante Olga kaller den nye naboen for "en veldig hyggelig neger" så er jo det åpenbart en rasistisk uttalelse, selv om hun kanskje er en av de som virkelig ikke legger annet enn en utseendebeskrivende mening i det (som når vi sier "svart" eller "av afrikansk opprinnelse") og selv ikke er rasist.

Men jeg er ikke sikker på om den tolkningerner appliserbar til HI. For dersom disse barna ville mobbet læreren for uttale uavhengig av om hun var tysk eller somalisk, da får jeg meg ikke til å forstå at det kan være en rasistisk handling.

Men det er en åpenbar anledning til å ta utgangspunkt i det helt uakseptable i å flokkmobbe noen for noe (særlig noe de ikke kan noe for, som aksent) og si at det i tillegg vil være ekstra belastende for mottakeren dersom hun er i en situasjon der hun ofte møtes av rasistiske fordommer, små og store. Eller noe.

Og så fikk jeg en påminnelse om at jeg må ta rasismepraten med barna igjen, jeg er litt usikker på hvor godt de to minste forstår begrepet og fenomenet. Det er jo så viktig å snakke om, men jeg misliker det så intenst. Det er fælt så skulle introdusere barna for ideen om at "jo, noen mener faktisk at de er mer verdt enn andre, fordi de kommer fra et annet land eller har en annen farge eller religion". Det forvirrede "but why!!??"-uttrykket deres er litt hjerteskjærende. De har venner med flere farger og bakgrunner og det er kjipt å skulle rokke ved den selvsagte fargeblindheten de har. Eller, de merker seg farge, men da som en nøytral markør som hårfarge eller høyde.

Gammel 05-11-14, 20:03   #2
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers så er det interessant det med at en handling kan være rasistisk selv om den ikke er ment sånn. Et nærliggende eksempel er vel bruk av ordet "neger". Når snille, men ganske uopplyste, gammeltante Olga kaller den nye naboen for "en veldig hyggelig neger" så er jo det åpenbart en rasistisk uttalelse, selv om hun kanskje er en av de som virkelig ikke legger annet enn en utseendebeskrivende mening i det (som når vi sier "svart" eller "av afrikansk opprinnelse") og selv ikke er rasist.

Men jeg er ikke sikker på om den tolkningerner appliserbar til HI. For dersom disse barna ville mobbet læreren for uttale uavhengig av om hun var tysk eller somalisk, da får jeg meg ikke til å forstå at det kan være en rasistisk handling.

Men det er en åpenbar anledning til å ta utgangspunkt i det helt uakseptable i å flokkmobbe noen for noe (særlig noe de ikke kan noe for, som aksent) og si at det i tillegg vil være ekstra belastende for mottakeren dersom hun er i en situasjon der hun ofte møtes av rasistiske fordommer, små og store. Eller noe.

Og så fikk jeg en påminnelse om at jeg må ta rasismepraten med barna igjen, jeg er litt usikker på hvor godt de to minste forstår begrepet og fenomenet. Det er jo så viktig å snakke om, men jeg misliker det så intenst. Det er fælt så skulle introdusere barna for ideen om at "jo, noen mener faktisk at de er mer verdt enn andre, fordi de kommer fra et annet land eller har en annen farge eller religion". Det forvirrede "but why!!??"-uttrykket deres er litt hjerteskjærende. De har venner med flere farger og bakgrunner og det er kjipt å skulle rokke ved den selvsagte fargeblindheten de har. Eller, de merker seg farge, men da som en nøytral markør som hårfarge eller høyde.

Denne skulle fått en grønn prikk, men jeg får ikke lov. Dette beskriver godt mine tanker om temaet. Det samme gjelder praten om seksuelle overgrep og vold. Veldig vondt å frarøve ungene sin oppfattning om at verden er bra og mennesker gode. Men akk så viktig!

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.