|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)
Uttalelser som denne og oppfattelsen at det er barn som selv har problemer som mobber, tror jeg er en hump på veien i arbeidet mot mobbing.
|
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#3 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er kjempevanskelig. For hver for seg er episodene tilsynelatende bagateller. Det at Anne himler med øynene, eller at Elsa løp bort når hun ropte, eller at Silja ikke svarte når hun ble spurt om å leke. Det er en mye vanskeligere oppgave å ringe foreldrene til disse barna, enn å ringe foreldrene til Siri som gav en blåveis. Det som er viktig er at det er noen voksne der med øynene oppe som ser mønsteret og dynamikken i gruppen og som snakker med barna om dette. For jeg tror ikke barna alltid helt skjønner at de med dette er med på grov mobbing.
|
|
|
#4 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)På håndballtreningene til poden har det blitt mye himling med øynene, at man ikke vil stå ved siden av den og den osv. Guttegruppa er roligere enn i fjor, men det betyr ikke nødvendigvis at miljøet er bedre. Og da foreldre sitter og ser på at eget avkom gjør slike ting blir jeg litt matt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Altså, jeg mener Imma er inne på noe viktig her. Jeg tror en av fallgruvene vi ofte går når vi ikke fanger opp er å bare se disse klassiske mobbeeksemplene. De der det er barn som selv har vansker, som bruker vold og der mobbingen er tydelig. Egentlig er jo de ekstreme sakene enklest, da de er mye tydeligere enn mange andre.
2005 og 2010 Sist redigert av Apple : 09-11-14 kl 11:57. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det var godt sagt, og jeg er veldig enig med deg, Apple! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror også mye mobbing kan foregå på en sånn måte at også empatiske barn ikke forstår at det er mobbing som skjer. F.eks. krever det en del modenhet og digital kompetanse å forstå at ord på skjerm også er mobbing. Selv empatiske barn kan gå i fella å oppleve at mottaker ikke er et "reellt menneske" når mobbingen foregår via sms, chat, forum osv.
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Dette er så viktig! Selv om det kanskje ikke oppleves så alvorlig for avsender kan denne summen være nok til å ødelegge mye for mottaker. Her prater vi mye om hvordan man hadde opplevd situasjonen dersom man hadde byttet plass (for eksempel om Lillebror terger Storesøster med en lei kommentar spør vi ham om han syns det er greit når hun sier slikt til ham, og hvor lei seg han blir da). Synes dette er et greit utgangspunkt i ha i mente når man hiver seg med på "lått og løye" hvor det kan oppleves som at man ler av vedkommende og ikke med. Ser at Storesøster gjerne kan være litt nærtagen på slike ting, og tolke ting på en annen måte enn jeg hadde gjort så dette er en god vekker på at man bør ha antennene ute. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Empati er en egenskap som går ut på å forstå hva andre mennesker føler. Dette er en egenskap som alle andre, den kan brukes på godt og vondt. Jeg synes det er merkelig å tenke at hvis man innehar en spesiell egenskap er man et "bra menneske". Bra mennsker har mye mer med moral, viljen til å se feil hos seg selv og det å kunne tilgi andre.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|