Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna
Det er ikke alltid så lett å vurdere været. Her i Trondheim går det fra det ene ytterpunktet til det andre i løpet av ei og samme uteøkt. Vi kan ikke løpe inn og ut for å kle om barna. Men vi gjør vårt beste for at barna verken skal svette eller fryse - eller bli altfor våte. De beste forutsetningene vi har for det, er at foreldrene har godt nok med klær. Det holder med ett sett med ytterklær, så lenge de er gode (vanntette) og barna har varme klær til mellomlag. Selvfølgelig regulerer vi litt på småting underveis, og barn som sier ifra blir absolutt hørt.
Jeg synes 3 sett med ytterklær er unødvendig. Det samme med tre par sko. Selv om været skulle skifte litt i løpet av en dag, så går det fint an å sjekke værmeldinga (og erfaringa) og ta med det som man mener passer best for akkurat den dagen.
Hvis alle skulle hatt med tre sett, hvordan hadde garderobene sett ut da? Når mye klær - våte klær - henger tett, så tørker de seint. I verste fall får de ikke nok luft og henger helt bakerst og mugner. De aller fleste foreldre, meg inkludert, synes det er mest praktisk at klærne henger i bhg og tørker til neste dag, også tar man det heller hjem i helgene.
Det høres ut som om frustrasjonen din ligger i at barna ikke høres når de sier ifra, så da ville jeg starta der, jeg.