Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Å stille med medbragt mat i selskap, uten en medfølgende (god) forklaring, er et så stort brudd på alle aksepterte regler for god skikk og bruk, at man i alle fall må anta at folk kan finne på å bli fornærmet.
Hadde noen stilt med medbragt mat i et middagsselskap hos oss, hadde jeg blitt dødelig fornærmet, og jeg ville syns jeg hadde god grunn for det også. Hadde noen stilt med medbragt mat og sagt at de var allergisk, hadde jeg blitt lei meg over å ikke ha fått beskjed på forhånd (men ikke fornærmet).
Sur og dødelig fornærmet! Hvorfor?
Folk flest spiser det meste og om det skulle slumpe til med en gjest som har med noe eget grunnet allergi, religiøse grunner eller særhet, så tror jeg ikke jeg hadde slått til med de helt store og overveldende negative følelsene. Ja, jeg har laget mat og ja, jeg håper folk liker det jeg har laget og sånn - men det går kanskje en grense for hvor mye følelser det er rimelig å legge i vertinnestoltheten?