|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Fortynnet
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Syns også disse vennene har en utrolig underlig oppførsel. Det burde være ganske enkelt å skjønne at kjøttbuljong inneholder kjøtt, og at en vegetarianer ikke spiser det. Lange tirader om særhet når en skal spise er heller ikke noe gode venner burde drive med. |
|
|
|
|
|
#363 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
|
|
|
#364 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
DET er dog enda særere enn deg, da.
|
|
|
#365 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …"Du, ja jeg er sær, du har sagt det. Det jeg synes er jævlig mye særere er at du ikke kan la det slippe. Trekk pusten, tell til hundre og innse at mine matvaner ikke har noe med deg å gjøre. Likevel vil jeg berømme deg for engasjementet, men jeg håper du heller velger å bruke det på noe fornuftig framfor å ta matlysten fra meg."
|
|
|
#366 |
|
By the Sea
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …At å ta med egen mat er noe andre skal bli sure for, var helt nytt for meg. Mannen sin søster er alvorlig allergisk for en rekke matvarer og hun tar alltid ned seg en liten boks med egen mat i selskap. Den har hun i bakhånd om det ikke er noe hun kan spise. Grunnen til at hun gjør dette, er for å unngå fokus på egen person og fordi hun ikke ønsker at andre skal måtte styre så mye for hennes skyld. At verten/vertinnen som hun tar hensyn til på denne måten skulle bli sure, er en helt absurd tanke.
|
|
|
#367 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Greit om vertene vet om det, men ellers synes jeg er det en uting.
|
|
|
#368 |
|
By the Sea
|
Sur og dødelig fornærmet! Hvorfor?
|
|
|
#369 |
|
Personlig pessimist
|
Nå synes jeg faktisk dette begynner å bli merkelig. Det må være ok at en veganer tar med egen mat i selskap, men ikke om en ikke-veganer gjør det samme? Det må i det minste være likt for alle, da.
|
|
|
|
#370 |
|
Nymotens gammeldags
Hvis du leser hva jeg skriver, så skriver jeg at jeg synes det er ok om det er avtalt med verten! Her dukket de opp med masse kjøtt uten å gi beskjed, noe som resulterte i at min venninnes mat forble urørt. Min venninne kan ikke spise kjøtt, men det er ingen av de som ikke kan spise hennes mat.
|
|
|
#371 |
|
By the Sea
|
Dette er jo bare ren uhøflighet. Det jeg tenker på er om en allergiker tar med seg er kakestykke i en boks og sånn.
|
|
|
#372 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jo, men hvis hun visste at resten av familien ikke er veganere, så kan det jo ikke ha kommet som et sjokk heller? Hvis de tidligere hadde vært veganere, og så plutselig stod med koteletter på døra, da kan jeg forstå at det vakte oppsikt. Men ellers ikke mer eller mindre oppsikt enn om en veganer hadde med seg vegansk mat i et ikke-vegansk selskap. Men for all del, jeg ville ikke gjort noen av delene uten å avtale med vertene selv. Men rarere ting skjer jo hele tiden...
|
|
|
|
#373 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …En veganr har kanskje med seg vegansk mat i et selskap fordi vedkommende ikke kan spise noe som serveres der, i motsetning til kjøttetere som i de fleste tilfeller kan spise alt? Og som sagt, ingenting gjøres uten å avtale noe med verten, i mitt tilfelle.
|
|
|
#374 |
|
Personlig pessimist
|
Men nok en gang, det koker jo bare ned til hva du synes er god nok grunn til å foretrekke det ene eller andre. For veldig mange tror jeg nok ikke begrunnelsen for å spise vegansk veier så veldig mye tyngre enn det å like best mat med kjøtt/fisk/etc. (I motsetning til allergier, som jo ikke beror på valg.)
|
|
|
|
#375 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes det er uhøflig å ikke lage mat som alle kan spise i en middag. Jeg synes det er uhøflig å ta med egen mat uten å avtale med vert. Ingen av delene hadde ramlet meg inn å gjøre.
|
|
|
#376 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg tar ikke med meg mat til andre fordi jeg syns det er uhøflig. Konsekvens for meg, spise middag med 2 poteter uten saus og 1/2 gulrot hos noen, spesielt den eldre garde i familien. Det hverken smaker spesielt godt eller er særlig mettede. Likevel problemløst for korte besøk. For lengre opphold går det ikke like bra. Men da får man spise mere til frokost etc så går det greit okkesom. Det er derfor viktig for meg å lage mat hjemme ofte for å få et balansert kosthold. Jeg tar hensyn til besøkende og serverer fisk eller kjøtt til de jeg vet foretrekker det til middag. For de som er åpne for utradisjonell mat lager jeg kun vegetar mat, og alle er fornøyde.
|
|
|
|
#377 |
|
can-jur
|
Forskjellen ligger jo i at jeg kan fint spise vegan mens det funker dårlig motsatt. Det er sært å ta med seg mat fordi man vil ha mer/noe annet enn hva verten tilbyr. Det er sært å ta med seg svin til en muslim, det er sært å ta med seg loff til en lavkarber, det er sært å ta med seg kjøtt til en veganer. Det er sært å ta med seg pizza, fordi du liker det bedre enn lam som står på menyen.
Sist redigert av Floksa : 31-03-15 kl 10:58. |
|
|
|
|
|
#378 |
|
Bedreviter
|
Hvorfor? Fordi det er en fantastisk uhøflig ting å gjøre, selvsagt. Her står man hele dagen og tilbereder mat, også har gjesten mer lyst på noe annet og tar med det, for å være sikker på at man får noe man liker. Du må gjerne stille deg uforstående til at noen kan reagere på slikt, men det er faktisk et brudd på absolutt alle etablerte retningslinjer for god skikk og bruk. |
|
|
|
|
|
#379 |
|
Bedreviter
|
Jeg syns jo det er like uhøflig å servere kjøtt til en vegetarianer som å ta med egen mat, så hvis du stadig vekk opplever slikt, syns jeg du med god samvittighet kunne senket deg ned på deres nivå og stilt med egen mat, for min del. |
|
|
|
|
|
#380 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Ellers så er det jo gjerne slik at det meste som er avtalt på forhånd er ok, mens det som kommer som en overraskelse er litt kjipt. |
|
|
|
![]() |
|
|