Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 15:30   #341
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Herreli. De VET ikke dette.
Jeg blir litt matt.
For nte gang: Det de vet er at jeg er vegeterianer og derfor vil holde kjøtt helt seperat fra min mat. Fordi jeg er vegeterianer. Punktum.
Jeg er ikke et psykiatrisk tilfelle.

Ja. Men. Ikke alle vegetarianere er der at de ikke kan ha mat som har vært i nærheten av kjøtt. Det har vi jo sett i diskusjonen her også, at vegetarianere er forskjellige sånn. Jeg hadde stusset på en vegetarianer som var veldig rigid på dette, i den grad at vedkommende måtte ordne all mat selv og ta med medbrakt. Og hadde det vært en venninne jeg ellers kjente godt, så hadde jeg nok blitt en tanke bekymret og lurt på om det lå mer bak. Jeg sier bare at det kan tenkes at det er derfor vennene dine ikke helt slår seg til ro med situasjonen.

Gammel 30-03-15, 15:32   #342
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Og der så jeg at det ikke var guava som redigerte. ..

Dette blir helt fjernt for meg.
Jeg er nå blitt et psykiatrisk tilfelle som er farlig for barn.

Satt på spissen!!!

Gammel 30-03-15, 15:34   #343
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja. Men. Ikke alle vegetarianere er der at de ikke kan ha mat som har vært i nærheten av kjøtt. Det har vi jo sett i diskusjonen her også, at vegetarianere er forskjellige sånn. Jeg hadde stusset på en vegetarianer som var veldig rigid på dette, i den grad at vedkommende måtte ordne all mat selv og ta med medbrakt. Og hadde det vært en venninne jeg ellers kjente godt, så hadde jeg nok blitt en tanke bekymret og lurt på om det lå mer bak. Jeg sier bare at det kan tenkes at det er derfor vennene dine ikke helt slår seg til ro med situasjonen.

Nå gidder jeg ikke mer.
Det er kun med fellesturerover flere dager med felles innkjøp. Skjer en gang hvert femte år. Grunn til bekymring. Tror ikke det. Jeg vil bare ha mat oppe i fjellheimen uten tilgang til butikk.

Gammel 30-03-15, 15:36   #344
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå gidder jeg ikke mer.
Det er kun med fellesturerover flere dager med felles innkjøp. Skjer en gang hvert femte år. Grunn til bekymring. Tror ikke det. Jeg vil bare ha mat oppe i fjellheimen uten tilgang til butikk.

Men i alle dager, hva er da problemet? En gang hvert femte år?

Gammel 30-03-15, 15:37   #345
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå gidder jeg ikke mer.

Det forstår jeg veldig godt. Men i disse tilfellene: Lager dere ikke handleliste sammen? Kan du ikke bli med og handle? Det er slike ting jeg ikke klarer se for meg, sikkert fordi våre felles hytteturer fungerer helt annerledes. Jeg synes jo vennene dine er veldig sære hvis du ikke får lov å bli med i butikken?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 15:40   #346
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men i alle dager, hva er da problemet? En gang hvert femte år?

Nei. Denne tråden har laget det til at det er et verdensproblem.
Det er det ikke for oss.
Jeg ønsker bare å lære meg teknikker for å si fra diskret uten å lage noe oppstuss og unngå at noen er såret.
For meg er det såre enkelt. Jeg bare fikser meg selv ved matlaging og innkjøp og hjelper gjerne til utover dette. Det kan bety at jeg må kjøpe en annen rett men i utgangspunktet ønsker jeg å være lik det de andre spiser.

Gammel 30-03-15, 15:42   #347
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det forstår jeg veldig godt. Men i disse tilfellene: Lager dere ikke handleliste sammen? Kan du ikke bli med og handle? Det er slike ting jeg ikke klarer se for meg, sikkert fordi våre felles hytteturer fungerer helt annerledes. Jeg synes jo vennene dine er veldig sære hvis du ikke får lov å bli med i butikken?

Nei. Det var allerede noen som skulle fikse det før vi dro. Derfor jeg sa jeg bare fikset meg selv så slapp de tenke på meg.

Gammel 30-03-15, 15:42   #348
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

En gang hvert femte år hadde jeg tenkt at det får være unntakstilstand. Du tar med det du vil spise og ordner det som du vil, de får stusse og styre som de vil. Gode venner tåler å være litt gjensidig oppgitt en sjelden gang.

Gammel 30-03-15, 15:47   #349
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville tenkt som Niobe her. Og føler du veldig på det de ser skjevt på det eller whatnot så tror jeg nok at jeg hadde gitt en forklaring for å forsøke å bli kvitt elefanten i rommet.

Gammel 30-03-15, 15:49   #350
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Det var allerede noen som skulle fikse det før vi dro. Derfor jeg sa jeg bare fikset meg selv så slapp de tenke på meg.

Ja ok. Ja, nå har jeg falt litt av, men var det det som ikke var greit?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 15:51   #351
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Og noen ganger det nok gjerne (unødvendig) ambisiøst å ønske å være åpen og ærlig om slike ting uten å støte eller såre noen. Folk kan bli både lei seg og såret av at jeg mange ganger ikke kan spise maten de har laget (av helsemessige årsaker). Mange ganger lei på mine vegne, men mange tar det også personlig selv om de vet årsaken. Men vennskap tåler såpass av hverandre. Jeg tror gjerne ikke det er et mål i seg selv heller, det å alltid unngå å støte folk. Er det ikke når man har beveget seg ut av komfortsonene at det gjerne utvides horisonter?

Gammel 30-03-15, 16:05   #352
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ei venninne med diverse matallergier og -problemer. Hun har til og med egen te med seg når hun kommer på besøk, og noen ganger nistepakke. Jeg blir selvfølgelig ikke fornærmet, hun har jo forklart hvorfor. Reiser vi på tur sammen, handler vi sammen også. Og skal vi ut og spise sammen så snakker hun med restauranten på forhånd.

Jeg tror åpenhet er viktig. "Kreve sin rett" så man slipper å sitte igjen med tørre brødskiver. Si "jeg kan lage salaten", så vet man at den er laget slik man foretrekker, heller enn å lage sin egen. Osv. Det er så himla mye enklere å forholde seg til ting om man vet det. Jeg forstår du har behov for å ikke utbasunere at du ikke spiser kjøtt, Trulte, men jeg tror du vinner på å gjøre det. Og om vennene dine ikke aksepterer det så hadde jeg tilbudt meg å handle nese gang og utelatt alt av kjøtt. Og tatt diskusjonen når de ble irritert fordi du ikke tok hensyn.

Men om detter bare er et problem hvert femte år hadde jeg kanskje bare handlet inn min egen mat og gitt balla i om noen syntes jeg var sær.

Gammel 30-03-15, 16:36   #353
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja ok. Ja, nå har jeg falt litt av, men var det det som ikke var greit?

Jeg får bare en 20 minutts tirade hvor sært det er at jeg ikke kan spise vanlig mat. (Altså mat med kjøtt/ buljong).

Gammel 30-03-15, 16:47   #354
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får bare en 20 minutts tirade hvor sært det er at jeg ikke kan spise vanlig mat. (Altså mat med kjøtt/ buljong).

Men da sier du tydelig at du innser at de ikke forstår og at du håper at de kan respektere at du vil ordne din egen mat, enkelt og greit. Da kan du lage maten din i full åpenhet uten sniking og tull.

De vil nok fremdeles synes du er sær, men det fremstår mer sært å løse det med å være så veldig diskret. Da bekrefter du jo at kostholdet ditt er sært i stedet for å være åpen og gjøre det som er naturlig for deg.

Det er nok grenser for hvor interessant det er å komme med tirader også om det er sagt i fra og funnet en ordning. Samtidig må du kanskje være forberedt på å tåle å høre det dann og vann. Folk legger seg opp i hva andre spiser og drikker. Sånn er det bare.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 16:52   #355
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Huff, det er jo ikke noe høflig. I sånne tilfeller er det bare én ting som kan funke, synes jeg, og det er å ikke gå inn i noen diskusjon, bare si at "ja ja, vi har alle vårt, sånn er det bare, jeg vil ikke diskutere det".

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 16:55   #356
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De høres litt rare ut hvis de ikke forstår hva kjøttbuljong er laget av. Det ligger jo tom. i navnet.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 17:11   #357
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes jo disse vennene dine virker både sære, vanskelige og lite forståelsefulle. Jeeez, hadde jeg vært på hyttetur med noen som ikke kunne spise ditt og datt så hadde vi jo handlet slik at alle fikk noe de kunne spise, samt at personen selvfølgelig kunne lage sin egen mat. Jeg synes jo vennene dine lager et problem ut av noe som kunne vært helt uproblematisk og jeg klarer ikke å se for meg en slik situasjon selv med venner eller familie på tur. Ihvertfall ikke hvis en person har forklart og utdypet hvordan man vil ha det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 17:28   #358
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seriøst? Selv om de visste fra før at du er vegetarianer? (Uansett egentlig). Jeg tenker det kan være ganske greit å diskutere, finne felles løsninger og til og med diskutere prinsipper når man er i det hjørnet, men man leser ikke opp hvor teite folk er fordi de har diverse preferanser når man skal få det til å fungere sammen på tur.

Gammel 30-03-15, 18:48   #359
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vennene dine er duster!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 18:50   #360
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vennene dine er duster!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.