Sv: - Demp ammepresset
Jeg ser hva du mener Mim. Jeg er helt enig i at de som i utgangspunktet er negativ til amming og kanskje ikke vet alle fordelene bør få vite om disse. At man skal oppmuntres og gjerne pushes litt er greit. Jeg er enig i at dersom foreldrene vil ha hjelp til å få til ammingen så skal de få det. Mye og så lenge de vil. Men tror dere at å ikke gi informasjon om alternativet før problemene melder seg gjør godt for den enkelte mor? At man må "kvalifisere" til å ha store nok ammeproblemer? At det skal være et skjønnsspørsmål for den enkelte helsesøster? Jeg får gåsehud ved tanken.
Tanken på å ikke gi åpen informasjon om flaske og delamming før fødselen fordi "vi vil at flest mulig skal (full-)amme" gir meg assosiasjoner til både sensur og overstyring. Hvem er "vi" til å bestemme hva mødre skal og ikke skal? Hvem er "vi" som kan holde tilbake informasjon fordi vi har en sterk formening om at det ene alternativet bør foretrekkes og velges? Bør ikke avgjørelsen om å amme, gi flaske eller gjøre begge deler komme fra et godt informert valg fra moren/foreldrene selv? Slik jeg ser det er det den eneste måten hvor foreldrene, og særlig da moren, kan eie sitt valg og lettere stå inne for det og kjempe for det hun selv har valgt (foreksempel fortsette å amme på tross av problemer, opprettholde melkeproduksjon når man delammer eller fullflaske). Å dytte på andre noe "vi" synes er best for dem, ved å holde tilbake informasjon om alternativet, gir meg dårlig smak i munnen. Det er tross alt ikke snakk om at det ene alternativet inneholder skadelig gift og det andre ikke. Man skader ikke barna ved å gi dem MME, men de går glipp av viktige og nyttige antistoffer. I tillegg til at amming er både mest praktisk og hygienisk. Dersom foreldre gies saklig informasjon om alle alternativ kommer jo definitivt (full-)amming best ut. Hvorfor skulle ikke norske kvinner og foreldre da ønske å tilstrebe dette for sitt barn? Fordi de er late? Teker på seg selv først og barnet sist? Gir opp for lett?
At det å gi flaske er potensielt livsfarlig synes jeg også er viktig å ta med i denne argumentasjonen for fri flyt av flaskeinformasjon. Tallene fra Spedkostundersøkelsen viser at 2400 kvinner ikke fullammer i barnets første leveuke, og at 18000 ikke fullammer når barnet fyller 3 måneder. Det er ganske mange foreldre, og ganske mange flasker med potensielt feil tilberedt MME. Det er ikke 2 og 3 og 4 foreldre som trenger informasjon om flaske. Det er tusenvis. Og dersom denne informasjonen ikke ligger tilgjengelig når disse begynner å gi flaske er det en stor sjanse for at de går glipp av viktig informasjon, eller tilogmed tror at å gi flaske er så enkelt at man ikke trenger noen informasjon rundt temaet. "Alt står jo på pakken".
|