Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Demp ammepresset

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-07, 23:32   #181
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mener du at de sier nei til fødende også, fordi klinikken er full?

Nei, du blir sendt videre. Da også.

Og ja, det er selvsagt landsforskjeller. Det høres ut som om du har vært heldig.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:33   #182
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, det gjør man ikke. Ops, jeg glemte at personlige erfaringer ikke gjelder.

Hvem har sagt at personlige erfaringer ikke gjelder?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:33   #183
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe dream on, nei. Mener du at de sier nei til fødende også, fordi klinikken er full? Selvfølgelig får du bli lenger, uavhengig av grunn.

Eh, det er da ingen nyhet at fødende blir avvist fordi det er fullt?

Gammel 15-07-07, 23:34   #184
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem har sagt at personlige erfaringer ikke gjelder?

Det har du selv sagt.

Gammel 15-07-07, 23:36   #185
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er jeg ikke kjent med. Mener du avvist som i fød på gaten, kjerring? At avdelinger gjerne er fulle, og at man overføres til nærliggende sykehus/fødeavdelinger hvis tid er en selvfølge. Det må jo være kapasitet. Hvis barselkvinnen ikke er klar for å reise hjem får hun også bli, el bli overført til hvor det er kapasitet.

Gammel 15-07-07, 23:36   #186
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det har du selv sagt.

Jaha?

Gammel 15-07-07, 23:39   #187
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fødte begge barna på et så kalt "mor og barn-vennlig sykehus."

Vel. Dette er jo veldig bra på papiret, men i teorien avhenger mye av hvem som faktisk jobber på avdelingen. Etter siste fødsel fikk vi familierom, og da skulle man greie seg så mye som mulig selv. Det ble ikke sett med blide øyne på å ringe på personalet for ofte. En ung sykepleierstudent var innom oss med ujevne mellomrom, og allerede før lillebror var et døgn gammel så maste hun om at vi burde gi han en flaske, siden han ville sutte på alt mulig, og nok var sulten.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:41   #188
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg fødte begge barna på et så kalt "mor og barn-vennlig sykehus."

Vel. Dette er jo veldig bra på papiret, men i teorien avhenger mye av hvem som faktisk jobber på avdelingen. Etter siste fødsel fikk vi familierom, og da skulle man greie seg så mye som mulig selv. Det ble ikke sett med blide øyne på å ringe på personalet for ofte. En ung sykepleierstudent var innom oss med ujevne mellomrom, og allerede før lillebror var et døgn gammel så maste hun allerede om at vi burde gi han en flaske, siden han ville sutte på alt mulig, og nok var sulten.

Jeg fødte også på et "mor og barn-vennlig" sykehus. Jeg ble også tilbudt å gi minsten mme første døgnet på klinikken. Jeg vet ikke hva personalet snakket om på pauserommet, men jeg ringte etter behov, og var høflig og hyggelig mot den som kom.

Gammel 15-07-07, 23:54   #189
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er virkelig trist at ammepoliklinikker legges ned, det er et utrolig godt tiltak. Ammende mødre får tilbud om å bli på sykehuset utover de tre (fire - fem) dagene hvis ammingen ikke er i orden. På sykehuset er det svimlende mange jordmødre som hjelper og tilrettelegger ammingen.

Nei, alle får ikke tilbud om å være lengre på sykehuset hvis ammingen ikke er i orden. Jeg var riktignok der en uke av andre grunner, men ammingen var overhode ikke i orden da jeg reiste hjem.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:58   #190
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Nei, alle får ikke tilbud om å være lengre på sykehuset hvis ammingen ikke er i orden. Jeg var riktignok der en uke av andre grunner, men ammingen var overhode ikke i orden da jeg reiste hjem.

Som sagt, man kan ikke sitte meg henda i fanget. Tilbudet eksisterer, og hvis ikke jordmor spør, spør man selv. Jeg har født på to forskjellige sykehus, og dette stod oppført i begge infoskrivene.

Gammel 16-07-07, 00:12   #191
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg tror du tar feil og at ammepresset mest av alt kommer av manglende informasjon om alternativet til (full-)amming. Jeg tror mye ville vært gjort dersom informasjonen om delamming og flaskemating blir bedre.

Ja, nettopp!!

Gammel 16-07-07, 00:22   #192
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hvis avdelingen er stappa full og det renner inn med fødende? Dream on. Du får beskjed om å ta kontakt med helsestasjonen. Som IKKE er en ammepoliklinkk selv om noen kan være heldige og få god hjelp og oppfølging derfra.

På sykehuset her blir ingen sendt hjem før de er klare til å reise. Jeg har selv fått bli lenger etter eget ønske da jeg slet med ammingen av nummer en. Hvor fullt eller tomt det var vet ikke jeg, jeg var såpass selvopptatt for å være ærlig at jeg hadde vel ikke merket om jeg var alene der.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 00:32   #193
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg blir virkelig forbanna når det påstås at "alle" kan amme. Hadde de sagt nesten alle hadde de fjernet en tung bør av dårlig samvittighet for de som ikke kan.

Jeg ammet i 3 mnd med alle 3 barna mine. Jeg prøvde og prøvde, men det var ikke nok melk. Først fikk de bare tillegg på kveldene. Men pga av at jeg er tungmelket orket de ikke puppen ganske kjapt. Jeg pumpet en stund etter det, men fikk bare ut minimale mengder. Masse bortkastet tid og ekstra arbeid. Med nr 1 var helsesøster irritert for at jeg hadde begynt med flaske. Med nr 2 gikk jeg jevnlig og veide ungen. Da han nesten ikke la på seg i det hele tatt var helsesøster enig i å gi tillegg denne gangen. Nøyaktig det samme skjedde med nr 3, og jeg bestemte selv å gi tillegg.

Det å ha et flaskebarn i dag er faktisk ganske vanskelig. Folk ser rart på deg når du tar frem flasken. Jeg ble etterhvert ganske lei av å svare på standardspørsmålet "ammer du ikke"?
En god mor ammer. Gjør man ikke det må man forklare og forsvare hvorfor man ikke gir det beste til barnet sitt.

På helsestasjonen har de ingen muligheter til å varme flasker. Da jeg spurte svarte de at de satset på at alle skulle amme.

Jeg er fullstendig klar over ar morsmelk er best for barnet. Jeg skulle gjerne ammet mye lenger med alle 3.

Sist redigert av Frost : 16-07-07 kl 00:44.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 00:46   #194
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: - Demp ammepresset

Ammende mødre får tilbud om å bli på sykehuset utover de tre (fire - fem) dagene hvis ammingen ikke er i orden.

Mulig i teorien, men ikke nødvendigvis i praksis nei, overhodet ikke.

Alle barn har rett på minst en forelder hos seg ved innleggelse i sykehuset også (lovfestet), men det er da foreldre som blir sendt hjem alikavel fordi det er fullt.
At tilbudet egentlig skal være der, betyr ikke at det blir gjennomført.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 00:57   #195
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

På helsestasjonen har de ingen muligheter til å varme flasker. Da jeg spurte svarte de at de satset på at alle skulle amme.

Jeg er fullstendig klar over ar morsmelk er best for barnet. Jeg skulle gjerne ammet mye lenger med alle 3.

Det her irriterte meg grønn også. Jeg gikk en periode og veide Iben hver 14. dag for å følge med vektutviklingen, hun la på seg lite pga sykdom. Men å gi henne mat der? Nei det var ikke mulig.

Gammel 16-07-07, 01:02   #196
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det her irriterte meg grønn også. Jeg gikk en periode og veide Iben hver 14. dag for å følge med vektutviklingen, hun la på seg lite pga sykdom. Men å gi henne mat der? Nei det var ikke mulig.

Skal ikke helsestasjonen (i teorien) være et sted som tilbyr støtte for småbarnsforeldre? Mulighet for å varme flaske burde være en selvfølge på lik linje med stellemuligheter.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 01:03   #197
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Skal ikke helsestasjonen (i teorien) være et sted som tilbyr støtte for småbarnsforeldre? Mulighet for å varme flaske burde være en selvfølge på lik linje med stellemuligheter.

Det er da varmt vann i springen.

Gammel 16-07-07, 01:21   #198
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da varmt vann i springen.

Lunkent ihvertfall; de har jo selvsagt varmesperre montert fordi det er så mange barn innom der som ikke må brenne seg.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 01:23   #199
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Lunkent ihvertfall; de har jo selvsagt varmesperre montert fordi det er så mange barn innom der som ikke må brenne seg.

Jepp.

Mikrobølgeovn går ikke an å ha fordi;
-den kan bli stjålet
-det er ikke plass i budsjettet
-melk skal ikke varmes i mikro

Gammel 16-07-07, 09:10   #200
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som sagt, man kan ikke sitte meg henda i fanget. Tilbudet eksisterer, og hvis ikke jordmor spør, spør man selv. Jeg har født på to forskjellige sykehus, og dette stod oppført i begge infoskrivene.

Det er da ikke et tilbud til alle, hvis man må spørre selv - da er det et tilbud til de som ber om det. Infoskriv er heller ikke alle forunt...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.