|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
By the Sea
|
Sv: - Demp ammepresset
Alle vet at morsmelk er det beste for barnet. Det er jo nettopp derfor mange av oss sliter oss igjennom trøblete ammeperioder.
Jeg er forholdsvis lite opptatt av å klage og syte.
|
|
|
#162 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig! Etter aa ha vaert fravaerende fra pc noen dager var det godt aa komme tilbake til diskusjonen og se at det ikke har tatt helt av med NM-tendenser og kjemping om aa bevise hvem som har mest rett og om hvor farlig MME er og om hvor fantastik MM er.
|
|
|
#163 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Huff, for en skrekkhistorie og jeg kjenner meg igjen, bare at jeg sluttet langt tidligere enn deg fordi jeg nektet aa godta at jeg skulle lide og barnet ikke var tilfreds eller mett, bare for aa "bevise". Ingen mor og ingen baby har noe som helst godt av en slik skrekk-ammeperiode som du beskriver, og jeg stiller meg svaert sporrende til de da som evt tror at en slik erfaring med morsmelk er bedre enn en god erfaring og en fin opplevelse med erstatning.
|
|
|
#164 |
|
Ringskrømt
|
Det er slik jeg oppfatter deg, Zoë. Du fremstiller et helsevesen jeg ikke er kjent med, og som meg, baserer du det på egne (samt et par venners) erfaringer. Du misforstår kraftig hvis du leser ut av mitt innlegg at enkelte mødre har onde hensikter. Jeg beskriver derimot tingenes tilstand, "vanlig" oppførsel og litt jantelov. Fordi enkelte ikke får til å amme, og som resultat har lange tær og alle piggene ute, skal vi andre slutte å mase om mjølk. Hvis noen trekker frem alt det positive ved å amme, er det alltid noen (med dårlige erfaringer) som prøver å trekke ammingen ned i søla. "Åja, så fordi min gutt ikke fikk mm, så blir han dum som voksen, lissom?!" Det var noen som kalte det ammehysteri, og det provoserer meg kraftig. Selvfølgelig oppfatter jeg det som at noen prøver å sette en demper for alt det gode ammingen fører med seg. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
By the Sea
|
Min personlige erfaring med jordmødre har jeg ikke skrevet noenting om.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 15-07-07 kl 23:50. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dette er NØYAKTIG det jeg også skriver om, og som jeg reagerer veldig på.
|
|
|
#167 |
|
Ekvilist
|
Jeg er litt forundret over at det stadig argumenteres med "det må være lov å snakke om det positive ved å amme". Det er mulig jeg har dårlig hukommelse, men jeg kan iallefall ikke huske at noen har trukket fram dette som argument for at det eksisterer ammepress i denne diskusjonen.
|
|
|
#168 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#169 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg tror du tar feil og at ammepresset mest av alt kommer av manglende informasjon om alternativet til (full-)amming. Jeg tror mye ville vært gjort dersom informasjonen om delamming og flaskemating blir bedre. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Absolut ateist
|
Sv: - Demp ammepressetDelamming er det visst en god del helsepersonale som ikke vet hva er.
|
|
|
#171 |
|
Ekvilist
|
Er veldig enig med Zol. Og jeg snakker ut i fra egne erfaringer i forbindelse med at jeg mislyktes med å amme - og synes at det eksisterer et ammepress. For meg dreier dette med ammepress seg om følgende:
|
|
|
#172 |
|
Ekvilist
|
Sv: - Demp ammepressetLeste Torgrim Eggen sin artikkel en gang til, og der fant jeg iallefall en til som reagerer på flaskebarnbegrepet.
|
|
|
#173 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#174 |
|
Kidding, right?
|
Jeg er uenig med deg. Som jeg skrev over så synes jeg det er for lite PRAKTISK hjelp til ammere med problemer. Ammehjelpen er et hedelig (og frivillig) unntak. Ammepoliklinikkene er lagt ned mange steder fordi de er ulønnsomme (lite med "feite" takster å skrive på folk som egentlig er friske) og man må jo omtrent grine seg til noen dager på barsel eller oppfølging på sykehushotellene. Et eksempel til sammenligning: Alle barselavdelinger er drillet på håndering av "gule unger" som trenger lysbehandling, og ingen slipper hjem før det er under kontroll. Men det er liksom helt greitt å sende hjem nybakte mødre med formaning om at amming er det beste for barna!!! uten at man har sikret seg at ammingen er etablert og problemfri. Er den ikke det synes jeg at man burde være sikret umiddelbar poliklinisk oppfølging på lik linje det man får på andre avdelinger etter innleggelser for sykdommer, operasjoner eller inngrep. Og sånn er det IKKE idag.
|
|
|
|
#175 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: - Demp ammepressetInformasjon om amming er ikke mitt bord, men det som slår meg gang på gang i forhold til temaet er at man aldri er tjent med å være for påståelig. Særlig rundt områder og problemstillinger som er individuelle. Dersom man blir gitt svært bastant informasjon av noen (fks helsesøster) og det senere viser seg at denne informasjonen ikke stemmer, vil svært mange (i allefall jeg) begynne å tvile på all informasjonen jeg får fra kilden (i dette tilfellet helsesøster). |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Ringskrømt
|
Det er virkelig trist at ammepoliklinikker legges ned, det er et utrolig godt tiltak. Ammende mødre får tilbud om å bli på sykehuset utover de tre (fire - fem) dagene hvis ammingen ikke er i orden. På sykehuset er det svimlende mange jordmødre som hjelper og tilrettelegger ammingen. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Absolut ateist
|
Muligens i teorien. Eller vil du bare si at det ikke gjelder at jeg har andre opplevelser siden det er "personlige erfaringer"?
|
|
|
#178 |
|
Kidding, right?
|
Hvis avdelingen er stappa full og det renner inn med fødende? Dream on. Du får beskjed om å ta kontakt med helsestasjonen. Som IKKE er en ammepoliklinkk selv om noen kan være heldige og få god hjelp og oppfølging derfra. Men dessverre er det altså veldig individuelt hva folk i helsevesenet kan, syns og har lyst og lære om amming. På en ammepoliklinkk får man en uniform hjelp uten tvetydigheter.
|
|
|
|
#180 |
|
Absolut ateist
|
Nei, det gjør man ikke. Ops, jeg glemte at personlige erfaringer ikke gjelder.
|
![]() |
|
|