Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Demp ammepresset

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-07, 21:54   #161
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Helt enig. Jeg synes egentlig hysteriet går ganske mye den andre veien også, så fort en person ikke får til ammingen er det nesten som om morsmelk er styggedom. Hvorfor tar folk dette så vanvittig personlig? Jeg kunne heller ikke amme, og det er noe av det mest såre jeg har vært borti, jeg ble helt knust! Men jeg hisser meg da ikke opp over at amming blir "glorifisert" og betraktet som det beste for barnet? Morsmelk ER jo den beste næringen for barnet, er det virkelig så vanskelig og forstå?

Alle vet at morsmelk er det beste for barnet. Det er jo nettopp derfor mange av oss sliter oss igjennom trøblete ammeperioder.
Og nettopp derfor man tar det personlig.
Det handler i aller høyeste grad om følelser dette her. Det er klart at det er lov å kjenne på riktig så såre følelser når man sliter med å gi barnet sitt den beste næringen de første månedene.
Dette har du kjent på selv også, sier du.

Jeg synes heller ikke at det er problematisk at vi blir fortalt at å amme er det aller beste for barnet. Jeg synes det er flott. For som jeg har skrevet tidligere, har dette hjulpet meg gjennom begge ammeperiodene.

Jeg synes det er et poeng å ha langt framme i bevisstheten at andre kan reagere annerledes enn en selv, og faktisk ta høyde for at en annens måte å reagere på ikke nødvendigvis er latterlig eller rar selv om det ikke ligner på ens egne reaksjonsmønstre.

For å oppsummere mitt synspunkt igjen: Flott at Gro nylander er ammeforkjemper. Hun har en stor del av fortjenesten for at jeg til sammen har ammet i 23 måneder.
Ikke så flott at hun er ensidig og en smule uempatisk i sin måte å formidle budskapet.
Å si bastant " alle kan amme" og "alle har nok melk", er ikke bare uriktig - det er også et PRESS. Et veldig press.
Og det kan føles temmelig stigmatiserende for mødre som jobbet som et uvær med ammingen uten å få det til.

Det er klart det er ammepress i Norge.
Det har en positiv side. Og en negativ side.
Og man kan godt legge seg i selen for å gjøre noe med den negative siden.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jepp, her sier du det! Norge har et av verdens beste helsevesen, vi aner faktisk ikke hvor priviligerte vi er, da er vi er altfor opptatte med å klage og syte. Lille*My sier sannheten her, tror jeg. Vi er eksperter i å henge oss opp i det negative, og hvis vi blander det med skyhøye forventninger til oss selv, har vi det såkalte "ammepresset". Dårlig miks. Selvfølgelig er det ønskelig å amme, noe det sannsynligvis ikke hadde vært hadde det ikke vært for et opplyst HelseNorge proppfull av informasjon og tilrettelegging.

Med dette kommer baksiden. De som ikke kan amme, hva med de? Vel, da funker det kanskje å snakke litt trash om ammingen, kalle det hysteri og på den måten få de som ammer litt ned på jorda ( ), samt legge en demper på all denne informasjonen som er i omløp. Jordmødrene og barselpleierne har verdens vanskeligste jobb der de tipper rundt på tåhev for å unngå alle de lange tærene. Jeg likte jordmødrene som var litt guts i, som ikke kom med frokost til meg, men som ba meg løfte på rumpa og hente mat selv. Andre liker de som dikkedarier og før noe annet, må unnskylde for at de er til. Nei, det kan ikke være lett å vite hva enkelte reagerer på. Gud forby at jordmødrene skal være menneskelige, med hver sin personlighet ...

Jeg er forholdsvis lite opptatt av å klage og syte.
Det er ikke noe motsetning mellom å være uendelig takknemlig for å bo i et land med et godt helsevesen og å samtidig kunne gi uttrykk for mangler ved det samme helsevesenet.

Det er lite i livet som er svart/hvitt.

Jeg tror ikke mødre som ikke kan amme har så onde hensikter som du har valgt å fremstille det som, Skremmern.
Jeg tror vel igrunnen de har et ønske om å selv bli møtt med respekt og forståelse samt kyndig veiledning.
Ønsket om å "trashe" de ammende mødrene og å "får de ned på jorda" er vel mindre viktig, vil jeg tro.

Jeg foretrekker at jordmødre er både personlige og utstyrt med hver sin personlighet.
Ikke skal de behøve å "dille" med meg heller.
Men et anstendig nivå høflighet og en gjennomsnittlig posjon empati er et must. Også skal de selvfølgelig ikke ta seg den friheten å dishe ut ekstremt sprikende informasjon - uavhengig av individuell personlighet.

Gammel 14-07-07, 22:44   #162
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Enig!

Jeg tror jammen jeg har blitt litt klokere av denne tråden. Det er fint å få ting belyst fra flere kanter. Mange flotte og kloke folk her gitt!

Helt enig! Etter aa ha vaert fravaerende fra pc noen dager var det godt aa komme tilbake til diskusjonen og se at det ikke har tatt helt av med NM-tendenser og kjemping om aa bevise hvem som har mest rett og om hvor farlig MME er og om hvor fantastik MM er.

Mange utrolig bra svar her!

Gammel 14-07-07, 22:53   #163
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg hadde fryktelig dårlig ammeerfaring sist. Orkar ikkje gå inn på heile prosessen, men det var fryktelig mykje tårer, blod, snørr, sveitte og oppkast.
I møte med helsevesenet da Knirkaren var omlag 3 veker, fekk eg litt bakoversveis. Dei einaste som møtte meg med empati og forståelse i den totalt fastlåste og fortvilte situasjonen, var ei helsesøster frå Finland og ein gynekolog frå Færøyane. Alle dei andre (norske) eg traff opplevde eg som arrogante og lite empatiske. Eine legen presterte å legge armane i kors og spørje om eg ikkje ville det beste for barnet mitt. Da hadde eg 40 i feber, kasta opp for kvar amming, ein CRP på 350. Eg var dønn sliten og veldig sjuk. Den kommentaren sendte meg rett i krampegråt.

Etter ei veke med intravanøs antibiotika og hjelp til ammeteknikk, meistra me ammingen sånn passe. Men det vart aldri noko kos. Verken eg eller Knirkaren vart komfortable med ammingen, og det var ein lettelse for oss begge da ho puppe-streika ved 6 mnd.

Mange kommenterer kor flink eg var som holdt ut amminga i 6 mnd. Eg synes slett ikkje eg var flink. Eg var sta og dum!

Huff, for en skrekkhistorie og jeg kjenner meg igjen, bare at jeg sluttet langt tidligere enn deg fordi jeg nektet aa godta at jeg skulle lide og barnet ikke var tilfreds eller mett, bare for aa "bevise". Ingen mor og ingen baby har noe som helst godt av en slik skrekk-ammeperiode som du beskriver, og jeg stiller meg svaert sporrende til de da som evt tror at en slik erfaring med morsmelk er bedre enn en god erfaring og en fin opplevelse med erstatning.

Gammel 15-07-07, 13:29   #164
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er forholdsvis lite opptatt av å klage og syte.
Det er ikke noe motsetning mellom å være uendelig takknemlig for å bo i et land med et godt helsevesen og å samtidig kunne gi uttrykk for mangler ved det samme helsevesenet.

Det er lite i livet som er svart/hvitt.

Jeg tror ikke mødre som ikke kan amme har så onde hensikter som du har valgt å fremstille det som, Skremmern.
Jeg tror vel igrunnen de har et ønske om å selv bli møtt med respekt og forståelse samt kyndig veiledning.
Ønsket om å "trashe" de ammende mødrene og å "får de ned på jorda" er vel mindre viktig, vil jeg tro.

Jeg foretrekker at jordmødre er både personlige og utstyrt med hver sin personlighet.
Ikke skal de behøve å "dille" med meg heller.
Men et anstendig nivå høflighet og en gjennomsnittlig posjon empati er et must. Også skal de selvfølgelig ikke ta seg den friheten å dishe ut ekstremt sprikende informasjon - uavhengig av individuell personlighet.

Det er slik jeg oppfatter deg, Zoë. Du fremstiller et helsevesen jeg ikke er kjent med, og som meg, baserer du det på egne (samt et par venners) erfaringer. Du misforstår kraftig hvis du leser ut av mitt innlegg at enkelte mødre har onde hensikter. Jeg beskriver derimot tingenes tilstand, "vanlig" oppførsel og litt jantelov. Fordi enkelte ikke får til å amme, og som resultat har lange tær og alle piggene ute, skal vi andre slutte å mase om mjølk. Hvis noen trekker frem alt det positive ved å amme, er det alltid noen (med dårlige erfaringer) som prøver å trekke ammingen ned i søla. "Åja, så fordi min gutt ikke fikk mm, så blir han dum som voksen, lissom?!" Det var noen som kalte det ammehysteri, og det provoserer meg kraftig. Selvfølgelig oppfatter jeg det som at noen prøver å sette en demper for alt det gode ammingen fører med seg.

Og Zoë, til opplysning, det at enkelte har dårlige erfaringer med enkelte jordmødre, betyr ikke at det er feil og mangler ved det norske helsevesen. Det at enkelte jordmødre ikke vet å forholde seg til andre mennesker får stå for deres egen regning. Manglende sykehjemsplasser og sykehussenger er eksempler på feil og mangler ved det norske helsevesen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 22:19   #165
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Zoë, til opplysning, det at enkelte har dårlige erfaringer med enkelte jordmødre, betyr ikke at det er feil og mangler ved det norske helsevesen. Det at enkelte jordmødre ikke vet å forholde seg til andre mennesker får stå for deres egen regning. Manglende sykehjemsplasser og sykehussenger er eksempler på feil og mangler ved det norske helsevesen.

Min personlige erfaring med jordmødre har jeg ikke skrevet noenting om.
Det eneste jeg har skrevet noe direkte kritisk om, er et par av de bastante uttalelsene fra Gro Nylander.

Ellers er jeg generelt opptatt av å ta andre på alvor når de forteller om svært negative erfarienger - det være seg med helsevesenet eller annet.
Om du synes det er skikkelig fint med en jordmor som ber deg "lette på ræva" og at du lett og elegant børster alle krav og forventninger fra samfunnet av deg uten en eneste problematisk følelse, så er jo det helt greit.
Men hvor i all verden tar du det fra at din individuelle opplevelse av samfunn, helsevesen og deg selv skal være en mal for alle andre?
Om andre reagerer eller opplever noe anderledes enn deg, så er det - feil? Tull? Overfølsomt? Eller på en annen måte uriktig?

Det er greit at du gir uttrykk for ditt syn - at det ikke er ammepress i samfunnet - men går det ann å si dette uten å ta i bruk en så respektløs tone overfor andre som opplever dette helt annerledes?

Angående svakheter ved helsevesenet;
Om det vskulle vise seg at det er slik at et betydelig anntall jormødre er for lite høflige og imøtekommende, og om det skulle vise seg at det i stor grad blir bedrevet ulik praksis fra jordmor til jordmor og at dette resulterer i svært sprikende råd og informasjon- ja da er det selvfølgelig en svakhet ved det norske helsevesenet.

Min jordmor kunne fortelle meg på ettersamtalen min at en svakhet ved fødeavdelingene, er at jormødre jobber stort sett alene. De jobber aldri sammen og derfor kan de være lite samstemte nettopp mht råd og informasjon.

Jeg jobber som lærer, og jeg opplever at lærerene på skolen tar mål av seg å komme barn og deres foreldre i møte på en respektull, profesjonell og høflig måte.
Om vår rektor hadde fått tilbekemelding gjennom foreldreundersøkelse at flere av lærerne var uhøflige eller lite empatiske i møte med foreldrene , ville dette blitt tatt tak i umiddelbart. Det ville i så tilfelle vært en svakhet ved vår skole og det ville ikke blitt akseptert. Heldigvis.

Sist redigert av Pebbles : 15-07-07 kl 23:50.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 22:21   #166
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg beskriver derimot tingenes tilstand, "vanlig" oppførsel og litt jantelov. Fordi enkelte ikke får til å amme, og som resultat har lange tær og alle piggene ute, skal vi andre slutte å mase om mjølk. Hvis noen trekker frem alt det positive ved å amme, er det alltid noen (med dårlige erfaringer) som prøver å trekke ammingen ned i søla. "Åja, så fordi min gutt ikke fikk mm, så blir han dum som voksen, lissom?!" Det var noen som kalte det ammehysteri, og det provoserer meg kraftig. Selvfølgelig oppfatter jeg det som at noen prøver å sette en demper for alt det gode ammingen fører med seg.

Dette er NØYAKTIG det jeg også skriver om, og som jeg reagerer veldig på.

Gammel 15-07-07, 22:30   #167
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi enkelte ikke får til å amme, og som resultat har lange tær og alle piggene ute, skal vi andre slutte å mase om mjølk. Hvis noen trekker frem alt det positive ved å amme, er det alltid noen (med dårlige erfaringer) som prøver å trekke ammingen ned i søla. "Åja, så fordi min gutt ikke fikk mm, så blir han dum som voksen, lissom?!" Det var noen som kalte det ammehysteri, og det provoserer meg kraftig. Selvfølgelig oppfatter jeg det som at noen prøver å sette en demper for alt det gode ammingen fører med seg.

Jeg er litt forundret over at det stadig argumenteres med "det må være lov å snakke om det positive ved å amme". Det er mulig jeg har dårlig hukommelse, men jeg kan iallefall ikke huske at noen har trukket fram dette som argument for at det eksisterer ammepress i denne diskusjonen.

Gammel 15-07-07, 22:32   #168
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er litt forundret over at det stadig argumenteres med "det må være lov å snakke om det positive ved å amme". Det er mulig jeg har dårlig hukommelse, men jeg kan iallefall ikke huske at noen har trukket fram dette som argument for at det eksisterer ammepress i denne diskusjonen.

Jeg
tror at "ammepresset" kommer av alt det positive snakket om amming og morsmelk. Med dette skrus forventningene til en selv opp, og fallet blir mye lenger hvis det ikke går som forventet.

Gammel 15-07-07, 22:35   #169
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror at "ammepresset" kommer av alt det positive snakket om amming og morsmelk. Med dette skrus forventningene til en selv opp, og fallet blir mye lenger hvis det ikke går som forventet.

Jeg tror du tar feil og at ammepresset mest av alt kommer av manglende informasjon om alternativet til (full-)amming. Jeg tror mye ville vært gjort dersom informasjonen om delamming og flaskemating blir bedre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 22:37   #170
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Delamming er det visst en god del helsepersonale som ikke vet hva er.

Gammel 15-07-07, 22:52   #171
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg tror du tar feil og at ammepresset mest av alt kommer av manglende informasjon om alternativet til (full-)amming. Jeg tror mye ville vært gjort dersom informasjonen om delamming og flaskemating blir bedre.

Er veldig enig med Zol. Og jeg snakker ut i fra egne erfaringer i forbindelse med at jeg mislyktes med å amme - og synes at det eksisterer et ammepress. For meg dreier dette med ammepress seg om følgende:
- Manglende info om alternativet til amming
- Bastante uttalelser vedrørende amming eksempelvis fra Gro Nylander
- Ekstreme overskrifter i VG o.l vedrørende at man får feite, dumme og syke barn dersom man ikke ammer. (Jeg snakker om det ekstreme i informasjonen, og måten det presenteres på - ikke at det eksisterer nøktern fakta.)
- Måten man kan bli møtt på ved barsel/helsestasjon osv.

Leder av jordmorforeningen mener også at informasjonen vedrørende amming er i ferd med å bikke over til ammepress. Jeg regner med at hun innehar en del informasjon, og at diskusjonen vedrørende ammepress ikke er helt unødig og meningsløs. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150946

Denne artikkelen av en pappa (Torgrim Eggen), og hans opplevelser rundt dette med amming gjorde også inntrykk på meg. http://www.bt.no/meninger/kommentar/...icle277111.ece

Gammel 15-07-07, 22:57   #172
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Leste Torgrim Eggen sin artikkel en gang til, og der fant jeg iallefall en til som reagerer på flaskebarnbegrepet.

Sitat:

Annetsteds kan hun imidlertid fortelle at «det stort sett går godt» med dem hun nedlatende omtaler som «flaskebarn» også, og at mødre som ikke ammer ungene sine fint kan «vise kjærlighet og omsorg på mange andre måter».

Gammel 15-07-07, 22:59   #173
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Delamming er det visst en god del helsepersonale som ikke vet hva er.

Ja, det er et tema som svært sjelden blir tatt opp. Og om det står skrevet noe i en bok eller noe, så er det som regel noe a la "om man førdt begynner å gi flaske i tillegg så vil barnet miste interessen for morsmelk".

Det er litt synd at informasjonen man får på barsel og helsestasjonen ofte er så ensporet. Jeg måtte for eksempel bruke ammeskjold de første ukene med begge barna, dette reddet utvilsomt ammingen her. Uten skjold hadde det ikke gått. Likevel har jeg kun hørt negative ting om dette hjelpemiddelet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:10   #174
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uenig med deg. Som jeg skrev over så synes jeg det er for lite PRAKTISK hjelp til ammere med problemer. Ammehjelpen er et hedelig (og frivillig) unntak. Ammepoliklinikkene er lagt ned mange steder fordi de er ulønnsomme (lite med "feite" takster å skrive på folk som egentlig er friske) og man må jo omtrent grine seg til noen dager på barsel eller oppfølging på sykehushotellene. Et eksempel til sammenligning: Alle barselavdelinger er drillet på håndering av "gule unger" som trenger lysbehandling, og ingen slipper hjem før det er under kontroll. Men det er liksom helt greitt å sende hjem nybakte mødre med formaning om at amming er det beste for barna!!! uten at man har sikret seg at ammingen er etablert og problemfri. Er den ikke det synes jeg at man burde være sikret umiddelbar poliklinisk oppfølging på lik linje det man får på andre avdelinger etter innleggelser for sykdommer, operasjoner eller inngrep. Og sånn er det IKKE idag.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:10   #175
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Informasjon om amming er ikke mitt bord, men det som slår meg gang på gang i forhold til temaet er at man aldri er tjent med å være for påståelig. Særlig rundt områder og problemstillinger som er individuelle. Dersom man blir gitt svært bastant informasjon av noen (fks helsesøster) og det senere viser seg at denne informasjonen ikke stemmer, vil svært mange (i allefall jeg) begynne å tvile på all informasjonen jeg får fra kilden (i dette tilfellet helsesøster).

Når det gjelder ammeskjold vet jeg om flere som har fullammet flere barn i månedsvis - med skjold. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor dette hjelpemiddelet fremstilles som styggedom. Brukes med varsomhet? Ja. Vær oppmerksom på brystbetennelser? Ja. Men å amme med skjold må da være tusen ganger bedre enn å gi opp ammingen fordi barnet ikke får tak eller brystvortene er for såre? Samme gjelder for delamming. Antistoffene konsentrerer seg når man ammer sjeldnere. Litt morsmelk er uendelig bedre enn ingen - likevel fremstilles flaske og pupp som to motsetninger. Og hva med (full-)pumping? Er det morsmelken eller er det puppen som er viktig? Hvis det er morsmelken så vil den vel ikke miste egenskapene sine i det den går gjennom en flaskesmokk? Og hvis det er puppen/hudkontakten så kan den gies også dersom barnet får flaske.

Og jeg som ikke skulle kaste meg inn i denne diskusjonen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:21   #176
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg er uenig med deg. Som jeg skrev over så synes jeg det er for lite PRAKTISK hjelp til ammere med problemer. Ammehjelpen er et hedelig (og frivillig) unntak. Ammepoliklinikkene er lagt ned mange steder fordi de er ulønnsomme (lite med "feite" takster å skrive på folk som egentlig er friske) og man må jo omtrent grine seg til noen dager på barsel eller oppfølging på sykehushotellene. Et eksempel til sammenligning: Alle barselavdelinger er drillet på håndering av "gule unger" som trenger lysbehandling, og ingen slipper hjem før det er under kontroll. Men det er liksom helt greitt å sende hjem nybakte mødre med formaning om at amming er det beste for barna!!! uten at man har sikret seg at ammingen er etablert og problemfri. Er den ikke det synes jeg at man burde være sikret umiddelbar poliklinisk oppfølging på lik linje det man får på andre avdelinger etter innleggelser for sykdommer, operasjoner eller inngrep. Og sånn er det IKKE idag.

Det er virkelig trist at ammepoliklinikker legges ned, det er et utrolig godt tiltak. Ammende mødre får tilbud om å bli på sykehuset utover de tre (fire - fem) dagene hvis ammingen ikke er i orden. På sykehuset er det svimlende mange jordmødre som hjelper og tilrettelegger ammingen.

Jeg vil ikke si at jeg direkte slet med ammingen med nr. 2, men jeg hadde konstant spreng fra dag 2, og puppen var stor, knallhard og sikkert veldig overveldende for den lille babymunnen. Jeg er sikker på at jeg "ringte i klokka" 100 ganger under ammestundene. "Hei, jordmor, kan du hjelpe meg å legge henne ordentlig til?" Ungen lå gjerne å sprellet og kavet på fanget mitt. Da kom de altså med grepet sitt, og førte A mot B. Jeg hadde ingen skrupler når det gjaldt å få ammingen til så snart som mulig, og benyttet meg stort av personellet på avdelingen. Jeg satt ikke med henda i fanget og forventet hjelp til enhver tid, jeg måtte ta initiativet jeg også.

Gammel 15-07-07, 23:24   #177
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ammende mødre får tilbud om å bli på sykehuset utover de tre (fire - fem) dagene hvis ammingen ikke er i orden.

Muligens i teorien. Eller vil du bare si at det ikke gjelder at jeg har andre opplevelser siden det er "personlige erfaringer"?

Gammel 15-07-07, 23:28   #178
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ammende mødre får tilbud om å bli på sykehuset utover de tre (fire - fem) dagene hvis ammingen ikke er i orden.

Hvis avdelingen er stappa full og det renner inn med fødende? Dream on. Du får beskjed om å ta kontakt med helsestasjonen. Som IKKE er en ammepoliklinkk selv om noen kan være heldige og få god hjelp og oppfølging derfra. Men dessverre er det altså veldig individuelt hva folk i helsevesenet kan, syns og har lyst og lære om amming. På en ammepoliklinkk får man en uniform hjelp uten tvetydigheter.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:29   #179
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er ikke noe dream on, nei. Mener du at de sier nei til fødende også, fordi klinikken er full? Selvfølgelig får du bli lenger, uavhengig av grunn.

Gammel 15-07-07, 23:32   #180
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er ikke noe dream on, nei. Mener du at de sier nei til fødende også, fordi klinikken er full? Selvfølgelig får du bli lenger, uavhengig av grunn.

Nei, det gjør man ikke. Ops, jeg glemte at personlige erfaringer ikke gjelder.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.