Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-06, 23:48   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Angående kroniske sykdommer og vaksiner, så er det jo kjent at BCG -vaksinen kan forebygge barneastma dersom den gis i spebarnsalder.
Norge er jo ett av få land som gir denne så sent, hadde vært interessant å se økningen av barneastma i Norge sammenlignet med andre land som det ellers er naturlig å sammenligne oss med ...

Både ja og nei. Det forskes mye på dette, og det er den type astma utløst av RS-viruset BCG vaksinen ser ut til å knekke. Den type astma vil som regel alltid likevel gi seg utover i barneårene, og er ikke like hissig som den genetisk arvelige astmaen. Astmagåten er og blir underlig, og det forskes på mange og samensatte faktorer rundt hvorfor dette er blitt en så hyppig lidelse i vår del av verden. Noen tror det kan være våre hygeniske/ rene omgivelser, der barna utsettes for et minimum av luftveisvirus som gir seg utslag i overfølsomme bronkier.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 00:03   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Både ja og nei. Det forskes mye på dette, og det er den type astma utløst av RS-viruset BCG vaksinen ser ut til å knekke. Den type astma vil som regel alltid likevel gi seg utover i barneårene, og er ikke like hissig som den genetisk arvelige astmaen. Astmagåten er og blir underlig, og det forskes på mange og samensatte faktorer rundt hvorfor dette er blitt en så hyppig lidelse i vår del av verden. Noen tror det kan være våre hygeniske/ rene omgivelser, der barna utsettes for et minimum av luftveisvirus som gir seg utslag i overfølsomme bronkier.

Mnjaa. Jeg har vel leste ihvertfall en artikkel (dog bare abstractet) som viste at tidlig bcg-vaksinering ga størst preventiv effekt for de som var genetisk disponert for å utvikle astma mht. familiehistorikk på atopiske sykdommer sammenlignet med de som ikke hadde familiehistorie. Skal se om jeg finner en link ...
Men at de forsker på det er sikkert og visst.

Nå vet jeg ikke om det er tilfeldig, men jeg søkte litt rundt her. Storbritannia er det landet som har høyest forekomst av barneastma, og Norge er snart på samme nivå. Norge og Storbritannia er de to landene som gir BCG i 14 års alderen ...
http://www.ulleval.no/modules/module...iDisplayType=2

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 09:37   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dokumentaren på TV2 kritiserte jo ikke MMR-vaksina slik den er idag. Den rettet vel heller søkelyset på folkehelsa som ikke har tatt på seg ansvaret for "berners sønn" Det synes jeg er fryktelig.

Vaksiner er bra, men vi venter med MMR-vaksina. Jeg kjenner noen som mener at datra deres ble dårlig av MMR-vaksina. Jeg kan innse at dette er tåpelig av meg, men det ligger i familien. Selv er jeg ikke vaksinert mot kopper fordi mora mi vet om noen som døde av den vaksina (30 år før jeg ble født)

For meg er dette med å utsette MMR-vaksina totalt skjæring mellom forstand og følelser, men her får følelsene overtaket...selv om forstanden min sier at klart vaksiner er bra...*forstå det den som vil*

Gammel 12-10-06, 11:41   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Dokumentaren på TV2 kritiserte jo ikke MMR-vaksina slik den er idag. Den rettet vel heller søkelyset på folkehelsa som ikke har tatt på seg ansvaret for "berners sønn" Det synes jeg er fryktelig.

Vaksiner er bra, men vi venter med MMR-vaksina. Jeg kjenner noen som mener at datra deres ble dårlig av MMR-vaksina. Jeg kan innse at dette er tåpelig av meg, men det ligger i familien. Selv er jeg ikke vaksinert mot kopper fordi mora mi vet om noen som døde av den vaksina (30 år før jeg ble født)

For meg er dette med å utsette MMR-vaksina totalt skjæring mellom forstand og følelser, men her får følelsene overtaket...selv om forstanden min sier at klart vaksiner er bra...*forstå det den som vil*

Dokumentaren handlet ikke om MMR-vaksinen overhodet, men den gamle trippelvaksinen.

Men siden man kom inn på MMR-vaksinen: Jeg gruer meg allerede som en hund til denne neste babyen skal ha den vaksinen. Lillesøster ble så forferdelig syk av den, hun som nesten aldri hadde vært syk før, ikke gjennom barnehagestart eller noe! Og de ukene der hun var vanskelig å få kontakt med og absolutt ikke seg selv... Fy fader det var fælt!

Men det vil være værre om barnet skulle få meslinger eller kikhoste eller hva det er. Så jeg følger nok programmet. Med hjertet i halsen.

Gammel 12-10-06, 11:55   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så jeg følger nok programmet. Med hjertet i halsen.

Hvis du har en ålreit helsesøster eller lege kan du jo snakke med dem om det. Og evt. utsette den litt?

Allikevel så skjønner jeg jo at man så fort som mulig ønsker å beskytte mot kikhoste, når barnet har eldre søsken i barnehage og skole er de jo også mer utsatt for den type smillte.

Jeg innser at jeg har vært heldig, Lille B har ikke reagert nevneverdig på noen av vaksinene sine, men jeg kan absolutt forstå redselen man opplever når barnet blir så sykt av vaksinen.

Sist redigert av Tallulah : 12-10-06 kl 13:40.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 12:09   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg utsatte den litt med lillesøster, fordi hun var så lita for alderen. Men jeg ville jo også gjerne ta den mens jeg fortsatt ammet. Så jeg gjør vel det samme denne gangen. Huff. Det blir godt når det er over.

Gammel 21-10-06, 23:51   #7
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dokumentaren handlet ikke om MMR-vaksinen overhodet, men den gamle trippelvaksinen.

Men siden man kom inn på MMR-vaksinen: Jeg gruer meg allerede som en hund til denne neste babyen skal ha den vaksinen. Lillesøster ble så forferdelig syk av den, hun som nesten aldri hadde vært syk før, ikke gjennom barnehagestart eller noe! Og de ukene der hun var vanskelig å få kontakt med og absolutt ikke seg selv... Fy fader det var fælt!

Men det vil være værre om barnet skulle få meslinger eller kikhoste eller hva det er. Så jeg følger nok programmet. Med hjertet i halsen.

jeg svarer etterhvert som jeg leser så det kan hende noen har sagt dette allerede, men jeg sier det allikevel jeg...
MMR vaksinen kan deles opp og heller gis hver for seg og ved to års alder i stedet for ved 15mnd som det er idag.
Ved å dele den blir det visstnok lettere for kroppen å takle.
Dette ville jeg absolutt ha pratet med en lege eller helsesøster om spesielt fordi du har opplevd sterke bivirkninger med storesøster

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.