|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?
OK. Da er jeg helt med på tankegangen. Jeg tenker at barna og foreldrene må møtes på forskjellige måter. De voksne har faktisk forbrutt seg mot norsk lov.
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?
Ja, og de skal selvsagt behandles i henhold til norsk lov. Men å nekte dem å returnere og ta barna fra dem (slik jeg lest foreslått flere steder), det er på siden av loven og også å straffe barna. At foreldrene dine ble gjort stats- og rettsløse er ikke inkludering av barn. Og i mine øyne med på å radikalisere neste generasjon. Men at foreldrene dine ble stilt for retten og evt. dømt til fengselsstraff, det er å stilles likt med andre norske barn av lovbrytere. Det er selvsagt ok. Disse barna har fremdeles foreldrene sine, selv om de er i fengsel. Det er noe annet.
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Dette med å adoptere bort barna og ta fra statsborgerskap gir meg assosiasjoner til behandlingen av kvinner som fikk barn med tyske soldater under andre verdenskrig. Jeg er enig i at man må kunne straffeforfølge mennesker for deres lovbrudd og at det også må vurderes hvorvidt det gjør dem uegnet til å oppdra barna sine. Men når vi tar tilbake menn som driver med overgrep av barn i utlandet, så syns jeg ikke vi kan nekte kvinner med norsk statsborgerskap som har giftet seg med IS-krigere å komme tilbake. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|