Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Jeg synes måten du svarte på hentyder i retning av at HI er mindre oppegående og opplyst, og peker også i retning av at vedkommende kan være rasist. Det liker jeg ikke. Her er hva du svarte:
Jeg liker ikke slike svar til meddebattanter. Jeg liker heller ikke annen form for mobbing eller hersketeknikk. Jeg liker heller ikke rasisme. Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.
Jeg mente ikke å slenge dritt til deg, bare reagere. Mange synes å være i den tro at rasismen nærmest blir borte ved bare å slutte å bruke ordet neger. Det er den ikke. Hverdagsrasismen lever i beste velgående uten at vi til daglig tenker over det. Det er mange former for rasisme som vi ganske sikkert ikke vet består og som vi ikke tenker på dersom det ikke foregår i vårt eget land eller at vi har hørt om den. De aller, aller fleste av oss vet altfor lite om bestående rasisme til å kunne si at andre er rasister eller lite oppdatert bare fordi de ikke vet at ordet neger heldigvis er utdøende. Selv ble jeg kalt "kaaskop" (som betyr ostehode - fordi jeg er hvit) for eksempel da jeg bodde på Nederlandske Antiller. Kanskje ikke daglig - men ofte.Først en plystrelyd ,nesten lydløs plystrelyd, for å påkalle min oppmerksomhet, og deretter hviske kaaskop rett opp i trynet på meg. Det er heller ikke greit med slik type rasisme. Den lever i aller beste velgående i den kulturen der borte.
Derfor reagerte jeg blant annet. Ikke verre enn det, Monsoon. No hard feelings 
Vet du, man kan faktisk begynne aa lure på hvor folk har vaert hvis man spor om det er ok aa si neger i norge i aar 2007. Denne debatten har vaert paa forsiden av aviser, i nyhetene og i utallige debatt programmer i godt over 10 aar.
Hverdagsrasisme og rasisme forovrig er som du sier SAA MYE mer en ordet neger men det kan jo vaere et ok utgangspunkt kanskje aa slutte aa bruke slavespraak paa svarte mennekser som et utganspunkt? Derifra kan man jo kanskje begynne aa takle andre problmer.
At du sammenlikner at du blir kalt et ord paa en liten oy (den type rasisme) som ble kolonisert med slavehandel og ordet negro er ganske enkelt utrolig. veldig sammenliknbart og relevant liksom.
Sist redigert av Lisa : 12-08-07 kl 11:19.
|