Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Men dette var vel ikke en pasient, som på grunn av sin skade/sykdom oppførste seg slik? Dette var vel en pårørende? Det er vel ingen som mener at man skal godta at noen med overlegg oppfører seg "ufyselig". Men selv de som oppfører seg ufyselig har krav på medisinsk hjelp. Jeg syns du tåkelegger debatten nå.
Du har rett, det var nok litt på siden. Poenget mitt er at jeg syns INGEN yrkesgrupper, verken i helsevesenet, politiet, parkeringsvakter eller hvem det måtte være skal være nødt til å godta at folk oppfører seg ufyselig. Jeg har aldri sett pasienter oppføre seg sånn (det skjer vel helst bak lukkede dører likevel). Dette var det eneste eksemplet jeg kom på. (Jeg jobber jo ikke i helsevesenet, og det er sjelden man er vitne til opptrinn på sykehus og legevakt.)
Men jeg kan godt ta et annet eksempel, riktig nok så oppførte den involverte seg riktig eksemplarisk. Jeg var vitne til at en voksen mann falt og skadet seg stygt i ansiktet. Jeg var den første som kom bort til han, og så at han blødde kraftig. I tillegg viste det seg at mannen var svært forvirret og omtåket, og på toppen snakket han mest et slags dårlig engelsk. Siden han virket desorientert ringte jeg 113. Og de spurte og grov. Om mannens navn (som jeg ikke greide å oppfatte fordi han var nokså uklar), om alder, nasjonalitet, språk - jeg syntes det var mye "pjatt", de burde jo vært mest opptatt av skadens omfang - syntes jeg.
Mannen var såpass omtåket at han ikke skjønte han var skadet, og han insisterte på å sette seg i bilen sin og kjøre hjem. Han forsøkte å reise seg, og greide knapt stå på beina. Men han var ikke på noe tidspunkt ufyselig eller ekkel. Han var bare åpenbart skadet, og forvirret.
Etter masse prat som for meg fortonet seg meningsløst med alarmsentralen, kom en ambulanse kjørende. Mannen var noe motvillig fortsatt, han ville bare kjøre hjem.
Og det er her jeg mener at HVIS han da hadde motsatt seg å bli med ambulansen, hvis han hadde lagd rabalder, spyttet etter folk, sparket, slått, osv - ja da hadde jo bare behandlingen måttet vente til han hadde roet seg? Nå gjorde ikke denne stakkars mannen det, da. Det største problemet var vel at ambulansefolkene fikk nesten panikk da jeg forklarte at de måtte snakke engelsk til han. Han ble tatt med i ambulansen, og jeg regner med at han fikk den behandlingen han trengte.
Men det må være grenser for hvordan det skal være lov å behandle andre mennesker, både den ene og den andre vegen.
|