|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Nei, men da sitter de med mer og annen informasjon enn det som er kommet fram i media. Jeg uttaler meg utifra hva jeg har lest om saken, dersom de har helt klare rasistiske bevis er ikke det kommet fram i detalj, utenom at det sies at det er rasistisk. De uttalelsene som er sitert er for meg fordømmende og stygt, men ikke med henvisning til rase eller farge som for meg kjennetegner et rasistisk utsagn. Jeg tror fortsatt at dette kunne ha skjedd en "hvit" nordmann, kanskje ikke en svært pen Frognermann i de rette omgivelser, men jeg skal ikke se bort i fra det, for meg er det oppførselen til den skadde ambulansepersonalet reagerte på, ikke hudfarge. Jeg synes det kan virke med motsatt virkning å "skrike opp" om rasisme, der det like gjerne er diskriminering pga av andre faktorer.
|
|
|
#322 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener man kan oppføre seg rasistisk selv om man ikke sier rasistiske ord. Det at sykepleierne og samboeren som var tilstede opplevde hendelsen som rasistisk, synes jeg man skal ta sterkt til etterretning. Ofte er det mer enn det som sies som kan avsløre holdninger: kroppsspråk, tonefall, om man er høflig og viser respekt eller ei. Jeg regner med at tilsynsslegen har sett på alle forhold i denne saken,- inkludert lange møter med de involverte ambulansesjåførene. Tilliten til, og sannhetsgehalten i de det de to sier er sterkt svekket, i og med at deres gjengivelse av det som skjedde spriker sterkt fra alle vitnenes utsagn, og tilsynet tror dem ikke. Dersom de har rasisitiske holdninger, tror jeg vel ikke de vil innrømme det. Det hjelper vel ikke akkurat den ene heller, at han tidligere har vært med i en nynasistisk gruppe. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
Ustabil
|
Selvsagt er det "bedre" å bli utsatt for rasisme. For da kan man stable en kamporganisasjon på fote og holde taler på youngstorget og føle at man griper problemet an. Generell svikt fra helsevesenet? Hva gjør vi med det, liksom? Det er alltid lettere å protestere mot håndfaste ting enn de diffuse. |
|
|
|
|
|
#324 |
|
Epikur
|
Snakk for deg selv.
|
|
|
#325 |
|
Ustabil
|
Jeg snakker for oss alle når jeg sier at alle har en fortid. Til og med du har en fortid - med mindre du ramla ned fra månen i går ettermiddag. |
|
|
|
|
|
#326 |
|
Mellom barken og veden
Dette er dine ord. Tilsynet har sagt at det var KLAR diskriminerende oppførsel, med rasistiske overtoner. |
|
|
|
|
|
#327 |
|
Live and let live
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg lurer litt på en ting;
|
|
|
#328 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Undertoner; hentydninger. Overtoner; klar tale. :tolker:
|
|
|
#329 |
|
Epikur
|
Jeg var rimelig holdningsmessig helstøpt som fjortis også. Det mest tvilsomme jeg holdt på med var å være totalavholds. Ellers var jeg aktiv antirasist og medlem av SOS Rasisme.
|
|
|
#330 |
|
Ustabil
|
Dette er sitat fra rapporten:
Det som ble uttalt på TV her en kveld (var det i går, tro?) var at i sum mente tilsynet at tingene som ble sagt "kunne oppfattes som" rasistiske. |
|
|
|
|
|
#331 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Det trur faktisk eg også. Men det forsvarar vel berre utsagnet "jævla gris"
|
|
|
#332 |
|
Ustabil
|
Det er IKKE særlig stor forskjell på venstreekstrem og høyreekstrem ungdom. Begge sider tyr gjerne til både vold og kriminalitet for å fremme sin sak. Din oppfatning er farget av at du selv tilhører venstresiden og derfor syns at de kjemper "det godes sak". Blitzere er ikke en organisasjon, men de omtaler seg som blitzere, og de er kjent for militante aksjoner og molotov cocktails - blant annet. |
|
|
|
|
|
#333 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg vet at slike ting skjer med hvite "pene" mennesker også, og jeg synes en del her er naive om de tror at deres hvithet og blondhet beskytter dem mot lignende situasjoner.
|
|
|
#334 |
|
Epikur
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg kjenner nok bare søtnoser som var i SU eller RU og hang litt på Blitzhuset i perioder. Og så ut som blitzere. Og de var kjekke greie folk fra møblerte hjem. Lenger til venstre enn RU har jeg ingen bekjentskaper og RU er så langt til venstre som man kommer i min verden. Ergo er ekstrem venstre flotte greier. De blitzerne du beskriver er jo ikke politiske, de er bare bøllefrø.
|
|
|
#335 |
|
Ustabil
|
Jeg skjønner jo at din verden er ganske så snever, hvis RU er ekstrem venstre. Da er vel gjerne Ap ekstrem høyre for deg, da? |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Mellom barken og veden
Som ansatt i helsevesenet opplever man mye lignende situasjoner. |
|
|
|
|
|
#337 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Det er jeg helt enig med deg i. |
|
|
|
|
|
#338 |
|
Epikur
|
Det du definerer som ekstrem venstre er ikke politikk. Det er bråkebøtter som tilfeldigvis ikke er nynazister.
|
|
|
#339 |
|
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() ![]() ![]() ![]() |
heeelt enig med deg! |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Ustabil
|
Mener du virkelig det? At man bare må tåle det? Det syns jeg er hårreisende! En ting er ting som skjer ved uhell, at en pasient er dårlig og kaster opp på deg, eller faller og blør på deg, men at de med overlegg er ondskapsfulle og ufyselige - det syns jeg ikke NOEN yrkesgrupper skal måtte godta! |
|
|
|
![]() |
|
|