Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-07, 13:10   #321
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Hva kommer det av at helsetilsynet har kommet fram til at episoden var diskriminerende med rasistiske overtoner? De sitter på mye informasjon. Mener du at de tar feil?

Nei, men da sitter de med mer og annen informasjon enn det som er kommet fram i media. Jeg uttaler meg utifra hva jeg har lest om saken, dersom de har helt klare rasistiske bevis er ikke det kommet fram i detalj, utenom at det sies at det er rasistisk. De uttalelsene som er sitert er for meg fordømmende og stygt, men ikke med henvisning til rase eller farge som for meg kjennetegner et rasistisk utsagn. Jeg tror fortsatt at dette kunne ha skjedd en "hvit" nordmann, kanskje ikke en svært pen Frognermann i de rette omgivelser, men jeg skal ikke se bort i fra det, for meg er det oppførselen til den skadde ambulansepersonalet reagerte på, ikke hudfarge. Jeg synes det kan virke med motsatt virkning å "skrike opp" om rasisme, der det like gjerne er diskriminering pga av andre faktorer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 13:27   #322
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Nei, men da sitter de med mer og annen informasjon enn det som er kommet fram i media. Jeg uttaler meg utifra hva jeg har lest om saken, dersom de har helt klare rasistiske bevis er ikke det kommet fram i detalj, utenom at det sies at det er rasistisk. De uttalelsene som er sitert er for meg fordømmende og stygt, men ikke med henvisning til rase eller farge som for meg kjennetegner et rasistisk utsagn. Jeg tror fortsatt at dette kunne ha skjedd en "hvit" nordmann, kanskje ikke en svært pen Frognermann i de rette omgivelser, men jeg skal ikke se bort i fra det, for meg er det oppførselen til den skadde ambulansepersonalet reagerte på, ikke hudfarge. Jeg synes det kan virke med motsatt virkning å "skrike opp" om rasisme, der det like gjerne er diskriminering pga av andre faktorer.

Jeg mener man kan oppføre seg rasistisk selv om man ikke sier rasistiske ord. Det at sykepleierne og samboeren som var tilstede opplevde hendelsen som rasistisk, synes jeg man skal ta sterkt til etterretning. Ofte er det mer enn det som sies som kan avsløre holdninger: kroppsspråk, tonefall, om man er høflig og viser respekt eller ei. Jeg regner med at tilsynsslegen har sett på alle forhold i denne saken,- inkludert lange møter med de involverte ambulansesjåførene. Tilliten til, og sannhetsgehalten i de det de to sier er sterkt svekket, i og med at deres gjengivelse av det som skjedde spriker sterkt fra alle vitnenes utsagn, og tilsynet tror dem ikke. Dersom de har rasisitiske holdninger, tror jeg vel ikke de vil innrømme det. Det hjelper vel ikke akkurat den ene heller, at han tidligere har vært med i en nynasistisk gruppe.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 13:27   #323
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg leste at samboeren uttalte at hun var lettet over at rapporten konkluderte med rasisme. Jeg syns det er besynderlig. Er det bedre å bli utsatt for rasisme enn for "generell" svikt fra helsepersonell? Er det bedre at dette skjedde pga rasisme enn på grunn av inkompetanse? Jeg forstår ikke. Jeg syns mørke og lyse skal behandles likt, også i saker som dette. Er det svikt og inkompetanse blandt helsepersonell, er det uavhengig av hudfarge, er det ikke?

Selvsagt er det "bedre" å bli utsatt for rasisme. For da kan man stable en kamporganisasjon på fote og holde taler på youngstorget og føle at man griper problemet an. Generell svikt fra helsevesenet? Hva gjør vi med det, liksom? Det er alltid lettere å protestere mot håndfaste ting enn de diffuse.

Når det gjelder rasisme så har ikke helsetilsynet sagt at det VAR rasisme. De har sagt at det var stygt og uprofesjonelt og at de forstår at det kunne oppfattes som rasisme, i sum.

Vi har alle en fortid, og mange har i sin ungdom vært innom mer eller mindre tvilsomme organisasjoner. Dette gjelder både ekstrem høyre og ekstrem venstre, og diverse politisk uavhengige organisasjoner. Det kommer til et punkt hvor man må se folk for hva de er og hva de gjør i dag, og la fortiden ligge. Til og med om man er straffedømt får man jo en gang starte med tilnærmet blanke ark. Jeg kjenner mange som har vært innom diverse organisasjoner, som for eksempel Blitz, eller som har eksperimentert med stoff i sine yngre dager, eller vært med i en eller annen militant organisasjon. Det er på en måte ungdommens privillegium å være litt ekstrem.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 13:30   #324
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vi har alle en fortid, og mange har i sin ungdom vært innom mer eller mindre tvilsomme organisasjoner.

Snakk for deg selv.

Gammel 30-08-07, 13:32   #325
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Snakk for deg selv.

Jeg snakker for oss alle når jeg sier at alle har en fortid. Til og med du har en fortid - med mindre du ramla ned fra månen i går ettermiddag.

Jeg har aldri vært innom tvilsomme organisasjoner, men jeg kjenner mange som har det. Utrolig nok så blir jo også Blitzere voksne en dag.

Gammel 30-08-07, 13:36   #326
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Selvsagt er det "bedre" å bli utsatt for rasisme. For da kan man stable en kamporganisasjon på fote og holde taler på youngstorget og føle at man griper problemet an. Generell svikt fra helsevesenet? Hva gjør vi med det, liksom? Det er alltid lettere å protestere mot håndfaste ting enn de diffuse.

Når det gjelder rasisme så har ikke helsetilsynet sagt at det VAR rasisme. De har sagt at det var stygt og uprofesjonelt og at de forstår at det kunne oppfattes som rasisme, i sum.

Dette er dine ord. Tilsynet har sagt at det var KLAR diskriminerende oppførsel, med rasistiske overtoner.

Gammel 30-08-07, 13:43   #327
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på en ting;
Hva er forskjellen på undertoner og overtoner?

Gammel 30-08-07, 13:45   #328
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Undertoner; hentydninger. Overtoner; klar tale. :tolker:

Gammel 30-08-07, 13:46   #329
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker for oss alle når jeg sier at alle har en fortid. Til og med du har en fortid - med mindre du ramla ned fra månen i går ettermiddag.

Jeg har aldri vært innom tvilsomme organisasjoner, men jeg kjenner mange som har det. Utrolig nok så blir jo også Blitzere voksne en dag.

Jeg var rimelig holdningsmessig helstøpt som fjortis også. Det mest tvilsomme jeg holdt på med var å være totalavholds. Ellers var jeg aktiv antirasist og medlem av SOS Rasisme.

Siden du ikke har peiling, kan jeg opplyse deg om at Blitz, i motsetning til Boot Boys og annet høyreekstremt nynazistisk tøys ikke er en organisasjon, men et hus.

Det er stor forskjell på venstreekstrem ungdom og høyreekstrem ungdom. Venstreekstreme er generelt ressurssterk ungdom, mens høyreekstreme gjerne er tapere. Venstreektreme slåss mot urettferdighet, høyreekstreme ønsker urettferdighet, og ønsker å fastslå forskjeller mellom kjønn og rase, de er negative til endringer i "gamle" strukturer som favoriserte hvite menn.

Jeg er klart negativ til all voldsbruk, enten det er fra den ene eller den andre siden, men om min datter skulle velge en ekstrem fløy, ville jeg bejublet at hun valgte den venstre, og gjort hva som helst for å forhindre at hun havnet i den høyre.

Men med gode holdninger hjemmefra og allerede en betydelig demonstrasjonskompetanse, så regner jeg med at det går bra.

Gammel 30-08-07, 13:49   #330
bina
Ustabil

Standard

Dette er dine ord. Tilsynet har sagt at det var KLAR diskriminerende oppførsel, med rasistiske overtoner.

Dette er sitat fra rapporten:

Sitat:

en klart diskriminerende oppførsel, som kan forstås med rasistiske overtoner

Det som ble uttalt på TV her en kveld (var det i går, tro?) var at i sum mente tilsynet at tingene som ble sagt "kunne oppfattes som" rasistiske.

Det ville da også være ganske hårreisende dersom tilsynet valgte å "stemple" ambulansesjåførene som rasister. Det i seg selv kunne gitt grunnlag for injuriesøksmål fra ambulansesjåføren. Det sier seg derfor selv at de ikke KAN si at "Dette er rasisme".

Gammel 30-08-07, 13:52   #331
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Ja, det tror i alle fall jeg. Jeg tror at alle som "går rundt og tisser på andre" risikerer å bli kalt jævla gris, dersom vedkommende ikke innser at oppførselen skyldest et hodetraume.

Det trur faktisk eg også. Men det forsvarar vel berre utsagnet "jævla gris"

Gammel 30-08-07, 13:53   #332
bina
Ustabil

Standard

Jeg var rimelig holdningsmessig helstøpt som fjortis også. Det mest tvilsomme jeg holdt på med var å være totalavholds. Ellers var jeg aktiv antirasist og medlem av SOS Rasisme.

Siden du ikke har peiling, kan jeg opplyse deg om at Blitz, i motsetning til Boot Boys og annet høyreekstremt nynazistisk tøys ikke er en organisasjon, men et hus.

Det er stor forskjell på venstreekstrem ungdom og høyreekstrem ungdom. Venstreekstreme er generelt ressurssterk ungdom, mens høyreekstreme gjerne er tapere. Venstreektreme slåss mot urettferdighet, høyreekstreme ønsker urettferdighet, og ønsker å fastslå forskjeller mellom kjønn og rase, de er negative til endringer i "gamle" strukturer som favoriserte hvite menn.

Jeg er klart negativ til all voldsbruk, enten det er fra den ene eller den andre siden, men om min datter skulle velge en ekstrem fløy, ville jeg bejublet at hun valgte den venstre, og gjort hva som helst for å forhindre at hun havnet i den høyre.

Men med gode holdninger hjemmefra og allerede en betydelig demonstrasjonskompetanse, så regner jeg med at det går bra.

Det er IKKE særlig stor forskjell på venstreekstrem og høyreekstrem ungdom. Begge sider tyr gjerne til både vold og kriminalitet for å fremme sin sak. Din oppfatning er farget av at du selv tilhører venstresiden og derfor syns at de kjemper "det godes sak". Blitzere er ikke en organisasjon, men de omtaler seg som blitzere, og de er kjent for militante aksjoner og molotov cocktails - blant annet.

Jeg har ikke mye peiling på Boot Boys, annet enn at jeg så vidt har hørt om dem. Men tro det eller ei - Blitzmiljøet var ganske utpreget i min omgangskrets en periode. Mange av de som trakk inn i miljøet var slett ikke av ressurssterke familier. Det var ikke noe åndssnobberi. Det var all slags ungdommer - men veldig mange av dem syntes at høyere utdanning egentlig var noe tull. En del søkte også dit i forvirring, tror jeg, uten å vite hva de selv ville eller mente. Noen syntes kanskje det var spennende å kaste brostein på politiet og lage molotov-cocktails. Det venstreekstreme miljøet er IKKE noe spesielt høyverdig, det heller!

Gammel 30-08-07, 14:00   #333
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du de hadde kalt en hvit Frogner-pappa som gjorde det samme, for jævla gris?

Jeg vet at slike ting skjer med hvite "pene" mennesker også, og jeg synes en del her er naive om de tror at deres hvithet og blondhet beskytter dem mot lignende situasjoner.

MEN: helsetilsynet har nå sett inn i saken og har tilgang til opplysninger som ingen her på forumet har, og har konkludert med at den ufyselige oppførselen ikke var bunnet i arroganse, overtidsjobbing eller generell menneskeforakt, men at det var pga rasisme.

Da mener jeg at det ikke er noe grunn til å tro at det var noen annen grunn enn rasisme.

Gammel 30-08-07, 14:05   #334
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg kjenner nok bare søtnoser som var i SU eller RU og hang litt på Blitzhuset i perioder. Og så ut som blitzere. Og de var kjekke greie folk fra møblerte hjem. Lenger til venstre enn RU har jeg ingen bekjentskaper og RU er så langt til venstre som man kommer i min verden. Ergo er ekstrem venstre flotte greier. De blitzerne du beskriver er jo ikke politiske, de er bare bøllefrø.

Gammel 30-08-07, 14:06   #335
bina
Ustabil

Standard

Jeg kjenner nok bare søtnoser som var i SU eller RU og hang litt på Blitzhuset i perioder. Og så ut som blitzere. Og de var kjekke greie folk fra møblerte hjem. Lenger til venstre enn RU har jeg ingen bekjentskaper og RU er så langt til venstre som man kommer i min verden. Ergo er ekstrem venstre flotte greier. De blitzerne du beskriver er jo ikke politiske, de er bare bøllefrø.

Jeg skjønner jo at din verden er ganske så snever, hvis RU er ekstrem venstre. Da er vel gjerne Ap ekstrem høyre for deg, da?

Gammel 30-08-07, 14:26   #336
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Ja, det tror i alle fall jeg. Jeg tror at alle som "går rundt og tisser på andre" risikerer å bli kalt jævla gris, dersom vedkommende ikke innser at oppførselen skyldest et hodetraume.

Som ansatt i helsevesenet opplever man mye lignende situasjoner.
Jeg har opplevd mye ekkelt som sykepleier, og kan nevne blitt sprayet på i ansiktet med hårlakk, blitt urinert på, kalt forskjellige ting, klapset på rumpa , behandlet overgripere osv.

Så lenge det er i pasienter involvert, må man tåle dette uten å si stygge ting til pasienten. Ofte kan pasienten selv ikke noe for denne oppførselen. Det er ikke vanlig å tiltale pasienter så respektløst, uansett. Når man sier sånt til en pasient har man ikke respekt for dette mennesket. Har man ikke respekt nok til å forholde seg profesjonelt i sånne situasjoner, mener jeg at man ikke har noe i et slikt yrke å gjøre.

Gammel 30-08-07, 14:35   #337
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Så lenge det er i pasienter involvert, må man tåle dette uten å si stygge ting til pasienten. Ofte kan pasienten selv ikke noe for denne oppførselen. Det er ikke vanlig å tiltale pasienter så respektløst, uansett. Når man sier sånt til en pasient har man ikke respekt for dette mennesket. Har man ikke respekt nok til å forholde seg profesjonelt i sånne situasjoner, mener jeg at man ikke har noe i et slikt yrke å gjøre.

Det er jeg helt enig med deg i.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 14:35   #338
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg skjønner jo at din verden er ganske så snever, hvis RU er ekstrem venstre. Da er vel gjerne Ap ekstrem høyre for deg, da?

Det du definerer som ekstrem venstre er ikke politikk. Det er bråkebøtter som tilfeldigvis ikke er nynazister.

Gammel 30-08-07, 14:57   #339
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Jeg har opplevd mye ekkelt som sykepleier, og kan nevne blitt sprayet på i ansiktet med hårlakk, blitt urinert på, kalt forskjellige ting, klapset på rumpa , behandlet overgripere osv.

heeelt enig med deg!
jeg jobber også i helsevesenet å sånn snakker du bare ikke til folk, vertfall ikke når du er på jobb å skal opptre som proffesjonell..

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:05   #340
bina
Ustabil

Standard

Mener du virkelig det? At man bare må tåle det? Det syns jeg er hårreisende! En ting er ting som skjer ved uhell, at en pasient er dårlig og kaster opp på deg, eller faller og blør på deg, men at de med overlegg er ondskapsfulle og ufyselige - det syns jeg ikke NOEN yrkesgrupper skal måtte godta!

Jeg mener ikke med det at man som profesjonell skal bli enda verre, og være ondskapsfull og ufyselig mot pasienten. Men jeg syns man må kunne forlange at pasienten oppfører seg som folk hvis h*n skal få behandling! (Unntaket er psykisk syke mennesker som man kanskje må tvangsbehandle, men det er en annen sak).

Jeg var en gang vitne til en episode på et sykehus, hvor et barn var involvert. Barnets mor og noen flere var rett og slett hysteriske, noe man godt kan forstå. Jeg vet ikke hva som feilte barnet /evt om barnet var skadet. Men moren gikk nærmest løs på legen og en av sykepleierne, hun slo og klorte og spyttet etter dem. Det endte med at de nektet henne adgang til rommet der barnet var, og satte vakter til å passe på henne. Vaktene truet henne med forvisning fra sykehuset. Jeg syns reaksjonen fra sykehuset var helt på sin plass. Ingen kan gjøre en god jobb samtidig som man blir trakassert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.