Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.
Her er jeg dypt uenig med deg! Jeg mener at det nettopp er viktig å avdekke om handlingene er rasistisk motivert!
Jeg bor i Oslo, har innvandrervenner, og vet hvordan mange føler hverdagsrasismen på kroppen. Jeg ønsker ikke ha det sånn i byen vår, og dersom en slik holdning gjennomsyrer ambulansemiljøet, er det viktig og avdekke det, og få gjort noe med det!
Du får ikke gjort noe med det. Folk tenker hva de vil uansett. Og presser du dem for mye så tier de bare stille, og mener fortsatt akkurat hva de vil.
Etter flere tiår allerede hvor man har hatt kampaner som "Ikke mobb kameraten min" og "Ja til et fargerikt fellesskap" så må vi vel kunne konstatere at det har ikke hjulpet? Disse subkulturene som mange kaller det vokser og trives. Og bare subkultur... bare ordet forteller jo at de er der i det skjulte. Jo mer man forteller at rasister er annenrangs mennesker, og stempler handlinger som rasisme, jo mer forsvinner det ned i subkulturene, og der får de ubegrenset tilgang på støtte for sitt eget syn. Det er ikke bra i det hele tatt. Det er ikke bra å hevde at abulansefolkene er rasister - det er slett ikke sikkert de oppfatter seg selv sånn. Men nå har hele verden fortalt dem at det ER de - og ikke nok med det, de har en "subkultur".
De fleste av det du kaller hverdagsrasister oppfatter ikke seg selv som rasister. Og de vil bli opprørt over å bli kalt rasister. Og så kommer konklusjonene av typen "Ja, ja, hvis det er rasisme å si at det er kriminalitet blant innvandrere... ja så er jeg vel rasist da." Og lignende. Hva er målet med å få folk til å bekjenne seg til rasisme? Det eneste jeg kan se at man oppnår er å skape stadig flere rasister.
|