Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-07, 15:10   #341
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg var en gang vitne til en episode på et sykehus, hvor et barn var involvert. Barnets mor og noen flere var rett og slett hysteriske, noe man godt kan forstå. Jeg vet ikke hva som feilte barnet /evt om barnet var skadet. Men moren gikk nærmest løs på legen og en av sykepleierne, hun slo og klorte og spyttet etter dem. Det endte med at de nektet henne adgang til rommet der barnet var, og satte vakter til å passe på henne. Vaktene truet henne med forvisning fra sykehuset. Jeg syns reaksjonen fra sykehuset var helt på sin plass. Ingen kan gjøre en god jobb samtidig som man blir trakassert.

Men dette var vel ikke en pasient, som på grunn av sin skade/sykdom oppførste seg slik? Dette var vel en pårørende? Det er vel ingen som mener at man skal godta at noen med overlegg oppfører seg "ufyselig". Men selv de som oppfører seg ufyselig har krav på medisinsk hjelp. Jeg syns du tåkelegger debatten nå.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:19   #342
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Mener du virkelig det? At man bare må tåle det? Det syns jeg er hårreisende! En ting er ting som skjer ved uhell, at en pasient er dårlig og kaster opp på deg, eller faller og blør på deg, men at de med overlegg er ondskapsfulle og ufyselige - det syns jeg ikke NOEN yrkesgrupper skal måtte godta!

Jeg mener ikke med det at man som profesjonell skal bli enda verre, og være ondskapsfull og ufyselig mot pasienten. Men jeg syns man må kunne forlange at pasienten oppfører seg som folk hvis h*n skal få behandling! (Unntaket er psykisk syke mennesker som man kanskje må tvangsbehandle, men det er en annen sak).

Jeg var en gang vitne til en episode på et sykehus, hvor et barn var involvert. Barnets mor og noen flere var rett og slett hysteriske, noe man godt kan forstå. Jeg vet ikke hva som feilte barnet /evt om barnet var skadet. Men moren gikk nærmest løs på legen og en av sykepleierne, hun slo og klorte og spyttet etter dem. Det endte med at de nektet henne adgang til rommet der barnet var, og satte vakter til å passe på henne. Vaktene truet henne med forvisning fra sykehuset. Jeg syns reaksjonen fra sykehuset var helt på sin plass. Ingen kan gjøre en god jobb samtidig som man blir trakassert.

Ja, jeg mener at man må tåle det i den grad at man ikke sier stygge ting til pasienten, eller nekter dem behandling. Da får man heller skaffe hjelp i form av vakter\vektere o.l. Selvfølgelig må man si at hvis du spytter på meg med vilje, er det vanskelig for meg å gjøre jobben min , men ofte har man med psykisk syke., eller forvirrede pasienter å gjøre. Det er en grunn til at de oppfører seg som de gjør, og det er sjelden at det er med vitende og vilje. Jeg har forresten også opplevd at innlagte pasienter har nektet behandling. Da må de skrive seg ut på eget ansvar.

Det høres ut som denne moren oppførte seg irrasjonelt pga at barnet var sykt. Foreldre kan oppføre seg sånn når de er redde for barna sine. Jeg skjønner at personalet tilkalte vakter, men synes det var drøyt at hun skulle bli forvist fra sykehuset. Ofte er det ikke så mye som skal til for å roe noen ned ,- bare at man tar seg tid til å snakke med pårørende, og viser litt medfølelse. Gir informasjon.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:22   #343
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men dette var vel ikke en pasient, som på grunn av sin skade/sykdom oppførste seg slik? Dette var vel en pårørende? Det er vel ingen som mener at man skal godta at noen med overlegg oppfører seg "ufyselig". Men selv de som oppfører seg ufyselig har krav på medisinsk hjelp. Jeg syns du tåkelegger debatten nå.

Du har rett, det var nok litt på siden. Poenget mitt er at jeg syns INGEN yrkesgrupper, verken i helsevesenet, politiet, parkeringsvakter eller hvem det måtte være skal være nødt til å godta at folk oppfører seg ufyselig. Jeg har aldri sett pasienter oppføre seg sånn (det skjer vel helst bak lukkede dører likevel). Dette var det eneste eksemplet jeg kom på. (Jeg jobber jo ikke i helsevesenet, og det er sjelden man er vitne til opptrinn på sykehus og legevakt.)

Men jeg kan godt ta et annet eksempel, riktig nok så oppførte den involverte seg riktig eksemplarisk. Jeg var vitne til at en voksen mann falt og skadet seg stygt i ansiktet. Jeg var den første som kom bort til han, og så at han blødde kraftig. I tillegg viste det seg at mannen var svært forvirret og omtåket, og på toppen snakket han mest et slags dårlig engelsk. Siden han virket desorientert ringte jeg 113. Og de spurte og grov. Om mannens navn (som jeg ikke greide å oppfatte fordi han var nokså uklar), om alder, nasjonalitet, språk - jeg syntes det var mye "pjatt", de burde jo vært mest opptatt av skadens omfang - syntes jeg.

Mannen var såpass omtåket at han ikke skjønte han var skadet, og han insisterte på å sette seg i bilen sin og kjøre hjem. Han forsøkte å reise seg, og greide knapt stå på beina. Men han var ikke på noe tidspunkt ufyselig eller ekkel. Han var bare åpenbart skadet, og forvirret.

Etter masse prat som for meg fortonet seg meningsløst med alarmsentralen, kom en ambulanse kjørende. Mannen var noe motvillig fortsatt, han ville bare kjøre hjem.

Og det er her jeg mener at HVIS han da hadde motsatt seg å bli med ambulansen, hvis han hadde lagd rabalder, spyttet etter folk, sparket, slått, osv - ja da hadde jo bare behandlingen måttet vente til han hadde roet seg? Nå gjorde ikke denne stakkars mannen det, da. Det største problemet var vel at ambulansefolkene fikk nesten panikk da jeg forklarte at de måtte snakke engelsk til han. Han ble tatt med i ambulansen, og jeg regner med at han fikk den behandlingen han trengte.

Men det må være grenser for hvordan det skal være lov å behandle andre mennesker, både den ene og den andre vegen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:24   #344
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Ja, jeg mener at man må tåle det i den grad at man ikke sier stygge ting til pasienten, eller nekter dem behandling. Da får man heller skaffe hjelp i form av vakter\vektere o.l. Selvfølgelig må man si at hvis du spytter på meg med vilje, er det vanskelig for meg å gjøre jobben min , men ofte har man med psykisk syke., eller forvirrede pasienter å gjøre. Det er en grunn til at de oppfører seg som de gjør, og det er sjelden at det er med vitende og vilje. Jeg har forresten også opplevd at innlagte pasienter har nektet behandling. Da må de skrive seg ut på eget ansvar.

Det høres ut som denne moren oppførte seg irrasjonelt pga at barnet var sykt. Foreldre kan oppføre seg sånn når de er redde for barna sine. Jeg skjønner at personalet tilkalte vakter, men synes det var drøyt at hun skulle bli forvist fra sykehuset. Ofte er det ikke så mye som skal til for å roe noen ned ,- bare at man tar seg tid til å snakke med pårørende, og viser litt medfølelse. Gir informasjon.

I det tilfellet jeg så så oppfattet vel JEG situasjonen slik at moren faktisk var til hinder for at barnet skulle få hjelp, all den tid hun sannsynligvis i panikk og redsel angrep legen og sykepleieren. Det var nødvendig å gjøre noe. Og hun BLE ikke forvist fra sykehuset, men vekterne truet med det, hvis hun ikke kunne roe seg. Da hun ble nektet adgang til barnet sitt begynte hun å rope og skrike og sparket til møbler, men etter trusselen om utkastelse roet hun seg og ble etter hvert bare en "vanlig" redd mor.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 15:51   #345
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dytter litt på denne tråden....hvor er det blitt av dere som var så overrasket over at man mistenkte rasisme i forhold til denne saken?

Hva mener dere nå?

Var det så mange som ble overrasket over at man mistenkte rasisme, altså?

Eller var det slik at flere så det som en ganske stor sannsynlighet, men ville vente med å konkludere til rapporten forelå?

Jeg er slett ikke overrasket over at man i rapporten sier at det var rasistiske undertoner. Men jeg står fortsatt ved at jeg ikke ville konkludere så tidlig som mange gjorde, og da med VG som kilde. Noen ganger har man rett, noen ganger tar man feil. Poenget ligger ikke der, men at man bør drøye konklusjonene inntil man har fakta på bordet. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 19:18   #346
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner jo at din verden er ganske så snever, hvis RU er ekstrem venstre. Da er vel gjerne Ap ekstrem høyre for deg, da?

Hva mener du er ekstrem venstre da?

Glitter - som tydeligvis har ekstremt mye mer peiling på Blitzmiljøet enn Bina.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 23:17   #347
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du de hadde kalt en hvit Frogner-pappa som gjorde det samme, for jævla gris?

Hmm, her mener jeg jaggu å ane en undertone av fordommer mot hvite Froger-pappaer... Tror nok de aller fleste, uavhengig av hvor "tisseren" kommer fra, kunne ha plumpet ut med en tilsvarende karakteristikk idet man får sandalene fylt med urin.

Jeg forstår det sånn at samboeren er lettet fordi rapporten samsvarer med hennes opplevelse av situasjonen. Sykepleiere som var tilstede og observerte hendelsen opplevde hendelsen også som rasistisk. Nå har altså helsetilsynet kommet fram til samme konklusjon.

Problemet med denne hendelsen er jo nettopp at det dreier seg om hvordan enkeltpersoner eller en homogen gruppe opplevde situasjonen. Noe annet er hva som faktisk skjedde.

Hva kommer det av at helsetilsynet har kommet fram til at episoden var diskriminerende med rasistiske overtoner? De sitter på mye informasjon. Mener du at de tar feil?

Da må i tilfelle Helsetilsynet snarest offentliggjøre resten av den informasjonen de sitter på, slik at de av oss som ikke er så bevandret i under- og/eller overtoner skjønner hva det dreier seg om.

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg er forøvrig glad for at h*n på sentralen også fikk kritikk. Det å ikke sende ambulanse til legevakten, og overprøve deres koder er helt uakseptabelt. Igjen er årsak irrelevant.

Så hvis årsaken er at man ikke har noen ambulanser ledig fordi de er opptatt med akuttoppdrag så er det irrelevant? Det er faktisk ikke slik at man til enhver tid har et ubegrenset antall ressurser tilgjengelig...

En annen ting er at operatøren hos legevakten selv sa at det dreide seg om et hasteoppdrag, ikke et akuttoppdrag som ville utløst øyeblikkelig utrykning! Med det store pasientantallet som håndteres av legevakten hvert år må man kunne forvente at de som skal foreta rekvirering er kjent med de prosedyrene som gjelder.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 23:38   #348
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Problemet med denne hendelsen er jo nettopp at det dreier seg om hvordan enkeltpersoner eller en homogen gruppe opplevde situasjonen. Noe annet er hva som faktisk skjedde.

Jeg vet ikke hva din agenda er, men du provoserer meg skikkelig. Det var ikke en homogen gruppe. Ambulansesjåførene er en mer homogen gruppe enn de som var tilstede i parken og reagerte på hva som skjedde. Hva som faktisk skjedde? Så lenge du ikke var i Sofienbergparken så syns jeg du kan holde deg for god til å late som du vet "hva som faktisk skjedde".

Gammel 30-08-07, 23:38   #349
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Så hvis årsaken er at man ikke har noen ambulanser ledig fordi de er opptatt med akuttoppdrag så er det irrelevant? Det er faktisk ikke slik at man til enhver tid har et ubegrenset antall ressurser tilgjengelig...

En annen ting er at operatøren hos legevakten selv sa at det dreide seg om et hasteoppdrag, ikke et akuttoppdrag som ville utløst øyeblikkelig utrykning! Med det store pasientantallet som håndteres av legevakten hvert år må man kunne forvente at de som skal foreta rekvirering er kjent med de prosedyrene som gjelder.

Det er alltid snakk om prioriteringer, og dette var ikke på et tidspunkt der det var en massiv ulykke eller katastrofe. Det er dessutern irrelevant, fordi det da likevel er kritikkverdig, mulig kritikken må rettes mot alarmberedskapen.

Slik jeg leste loggen fra den samtalen med AMK så var det ikke før legen selv snakket med dem at det kom en ambulanse, og selv da først etter argumentasjon.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 23:40   #350
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Tidligere medlem i Boot boys, eller? Han som kalte Ali en jævla gris var tidligere medlem av nynazistorganisasjonen Boot boys. Slike gutter, det viil gamle Norge ha.

Jeg var Youngstorget på lørdag og hørte en av de tilstedeværende sykepleierne fortelle om hva hun opplevde. Det var sterkt og provoserende.

Å fosvare yrkesgruppen sin: Jeg er historiker, og historikere er stort sett temmelig skikkelige folk som er villig til å vurdere et hvert synspunkt når det dukker opp nye kilder eller nye funn. Men i vår gruppe finnes det også råtne epler. Feks finnes det en historiker som heter David Irving, som benekter Holocaust. Hadde jeg gjort som Skremmern eller Skytten, ville jeg forsvart ham som et medlem av min yrkesgruppe. Men ettersom jeg er i stand til å skille skitt og kanel, så greier jeg BÅDE å være stolt av yrkesgruppen historikere OG peke ut råtne epler og ta avstand fra historieforfalsking, juks og fanteri. See? Det var ikke så vanskelig.

Så man kan sikkert anta at de aller fleste ambulansesjåfører er flotte flinke mennesker (som muligens burde debriefes bedre og oftere) MEN at de i gruppen befinner seg noen som ikke burde vært der og som er en skam for yrket.

Dette dreier seg strengt tatt ikke om å forsvare en person pga tilhørighet til en yrkesgruppe, det dreier seg om at man fordi man er på innsiden har mer inngående kjennskap til hvordan ting fungerer og ikke sluker rått alt skandalepressen skriver.

Før det i det hele tatt forelå noen faktaopplysninger i denne saken hadde mange her på forumet allerede stemplet ambulansepersonellet som rasister, og frem til nå kan jeg ikke se at det har blitt fremlagt bevis for noen som helst form for rasistisk oppførsel fra deres side.

Jeg har ikke noe problem med å sette fingeren på kritikkverdige forhold ved måten denne pasienten har blitt behandlet på, det jeg reagerer på er måten man forhåndsdømmer ambulansepersonellet basert på sensasjonsoppslag.

Gammel 30-08-07, 23:46   #351
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dette dreier seg strengt tatt ikke om å forsvare en person pga tilhørighet til en yrkesgruppe, det dreier seg om at man fordi man er på innsiden har mer inngående kjennskap til hvordan ting fungerer og ikke sluker rått alt skandalepressen skriver.

Før det i det hele tatt forelå noen faktaopplysninger i denne saken hadde mange her på forumet allerede stemplet ambulansepersonellet som rasister, og frem til nå kan jeg ikke se at det har blitt fremlagt bevis for noen som helst form for rasistisk oppførsel fra deres side.

Jeg har ikke noe problem med å sette fingeren på kritikkverdige forhold ved måten denne pasienten har blitt behandlet på, det jeg reagerer på er måten man forhåndsdømmer ambulansepersonellet basert på sensasjonsoppslag.

For noen dager sin hang dette på greip. Men ikke etter å ha lest den rapporten. Det er vel også basert på skandalepressen det også.

Litt trist at fylkeslegen som klageinstans ikke sitter med noe kometanse, for slik leser jeg dette innlegget.

Gammel 30-08-07, 23:58   #352
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vet ikke hva din agenda er, men du provoserer meg skikkelig. Det var ikke en homogen gruppe. Ambulansesjåførene er en mer homogen gruppe enn de som var tilstede i parken og reagerte på hva som skjedde. Hva som faktisk skjedde? Så lenge du ikke var i Sofienbergparken så syns jeg du kan holde deg for god til å late som du vet "hva som faktisk skjedde".

Jeg har ikke gitt uttrykk for at jeg vet hva som faktisk skjedde i parken, det jeg sier er at man baserer teorier og antagelser på enkeltpersoners opplevelse av hva andre har tenkt eller ment med sin oppførsel. Det virker forresten som om både du og flere andre her også er meget orientert om "hva som faktisk skjedde" uten å ha vært til stede...

Det er alltid snakk om prioriteringer, og dette var ikke på et tidspunkt der det var en massiv ulykke eller katastrofe. Det er dessutern irrelevant, fordi det da likevel er kritikkverdig, mulig kritikken må rettes mot alarmberedskapen.

Slik jeg leste loggen fra den samtalen med AMK så var det ikke før legen selv snakket med dem at det kom en ambulanse, og selv da først etter argumentasjon.

Hvis du leste den loggen nøye så var jo utgangspunktet at AMK-operatøren hadde fått beskjed om at pasienten var et ordensproblem, og at h*n for å ivareta personellets sikkerhet bl.a. foreslo at politiet måtte bli med på transporten. Det ble jo heller ikke fra legevaktens side opplyst om at det var noe annet enn en hastetur, hvor man etter gjeldende prosedyrer skal ha ambulanse innen 20 minutter.

Gammel 30-08-07, 23:59   #353
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rasisme er umulig å "bevise" i utgangspunktet. Rasisme er jo noe som er inne i personene, det er ikke fakter eller språkbruk. Jeg for min del mener at man er ikke rasist fordi man bruker ordet neger, man er rasist fordi man mener inne i seg at folk som har et annet utseende er mindre verd, og derfor kan behandles anderledes.

Og hvordan skal man "bevise" hva folk tenker og føler? Man er nødt til å se på handlingene deres og så er man nødt til foreta en kvalifisert gjettning (for å oversette ordrett). 100% vanntette beviser vil man aldri få i slike saker, uansett.

Gammel 31-08-07, 00:01   #354
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har ikke gitt uttrykk for at jeg vet hva som faktisk skjedde i parken

Nei, du utrykker deg vel bare klønete da.

Gammel 31-08-07, 00:08   #355
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

For noen dager sin hang dette på greip. Men ikke etter å ha lest den rapporten. Det er vel også basert på skandalepressen det også.

Litt trist at fylkeslegen som klageinstans ikke sitter med noe kometanse, for slik leser jeg dette innlegget.

Jeg tviler ikke på fylkeslegens medisinskfaglige kompetanse, det jeg er skeptisk til er fylkeslegens kompetanse på tolking av over/undertoner. Det er fremdeles ikke kommet frem noen konkrete, håndfaste beviser på at ambulansepersonellets utsagn og handlinger var rasistisk motivert.

Gammel 31-08-07, 00:24   #356
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Rasisme er umulig å "bevise" i utgangspunktet. Rasisme er jo noe som er inne i personene, det er ikke fakter eller språkbruk. Jeg for min del mener at man er ikke rasist fordi man bruker ordet neger, man er rasist fordi man mener inne i seg at folk som har et annet utseende er mindre verd, og derfor kan behandles anderledes.

Og hvordan skal man "bevise" hva folk tenker og føler? Man er nødt til å se på handlingene deres og så er man nødt til foreta en kvalifisert gjettning (for å oversette ordrett). 100% vanntette beviser vil man aldri få i slike saker, uansett.

Godt sagt!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 00:32   #357
Maz
Pauset

Standard

Jeg tviler ikke på fylkeslegens medisinskfaglige kompetanse, det jeg er skeptisk til er fylkeslegens kompetanse på tolking av over/undertoner. Det er fremdeles ikke kommet frem noen konkrete, håndfaste beviser på at ambulansepersonellets utsagn og handlinger var rasistisk motivert.

Jeg synes jo debatten om rasisme er irrelevant, nettopp av de grunner him beskriver.

Jeg syned derimot det ikke er nødvendig å gjette heller, fordi handlingene er da uakseptable uansett hva pasientens hudfarge er. Jeg synes det drar fokus vekk fra handlingene. Samtidig skjønner jeg folks behov for å lete etter en årsak for en så sjokkerende oppførsel. På en måte er det litt tryggere for oss om det er rasisme som ligger bak, uakseptabelt som det er så er det innenfor vår fatteevne.

At ambulansepersonell bevisst forlater en pasient de selv har vurdert som hjelpetrengende, er for oss naive borgere helt ufattelig.

Gammel 31-08-07, 00:50   #358
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er ingen tvil om at de handlet kritikkverdig.

Gammel 31-08-07, 09:08   #359
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette syns jeg blir drøyt. Det er faktisk mange personer på "innsiden" som du kaller det som også var tidlig ute med å peke på rasisme. Og nå konkluderer fylkeslegen (som jeg antar har mer innsidekunnskap enn til og med selveste deg, Skremmern) med at hendelsen hadde rasistiske overtoner. Dessuten var hele pressen involvert på et svært tidlig tidspunkt og ikke bare skandalepressen.

Det er ikke bare du som kjenner dette miljøet (Ullevål AMK) eller deler av det fra innsiden. For mange er ikke hendelsen en overraskelse såvidt jeg vet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 09:59   #360
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette syns jeg blir drøyt. Det er faktisk mange personer på "innsiden" som du kaller det som også var tidlig ute med å peke på rasisme. Og nå konkluderer fylkeslegen (som jeg antar har mer innsidekunnskap enn til og med selveste deg, Skremmern) med at hendelsen hadde rasistiske overtoner. Dessuten var hele pressen involvert på et svært tidlig tidspunkt og ikke bare skandalepressen.

Det er ikke bare du som kjenner dette miljøet (Ullevål AMK) eller deler av det fra innsiden. For mange er ikke hendelsen en overraskelse såvidt jeg vet.

Jeg kan også bekrefte denne siste paragrafen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.