|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Men dette var vel ikke en pasient, som på grunn av sin skade/sykdom oppførste seg slik? Dette var vel en pårørende? Det er vel ingen som mener at man skal godta at noen med overlegg oppfører seg "ufyselig". Men selv de som oppfører seg ufyselig har krav på medisinsk hjelp. Jeg syns du tåkelegger debatten nå. |
|
|
|
|
|
#342 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg mener at man må tåle det i den grad at man ikke sier stygge ting til pasienten, eller nekter dem behandling. Da får man heller skaffe hjelp i form av vakter\vektere o.l. Selvfølgelig må man si at hvis du spytter på meg med vilje, er det vanskelig for meg å gjøre jobben min , men ofte har man med psykisk syke., eller forvirrede pasienter å gjøre. Det er en grunn til at de oppfører seg som de gjør, og det er sjelden at det er med vitende og vilje. Jeg har forresten også opplevd at innlagte pasienter har nektet behandling. Da må de skrive seg ut på eget ansvar. |
|
|
|
|
|
#343 |
|
Ustabil
|
Du har rett, det var nok litt på siden. Poenget mitt er at jeg syns INGEN yrkesgrupper, verken i helsevesenet, politiet, parkeringsvakter eller hvem det måtte være skal være nødt til å godta at folk oppfører seg ufyselig. Jeg har aldri sett pasienter oppføre seg sånn (det skjer vel helst bak lukkede dører likevel). Dette var det eneste eksemplet jeg kom på. (Jeg jobber jo ikke i helsevesenet, og det er sjelden man er vitne til opptrinn på sykehus og legevakt.) |
|
|
|
|
|
#344 |
|
Ustabil
|
I det tilfellet jeg så så oppfattet vel JEG situasjonen slik at moren faktisk var til hinder for at barnet skulle få hjelp, all den tid hun sannsynligvis i panikk og redsel angrep legen og sykepleieren. Det var nødvendig å gjøre noe. Og hun BLE ikke forvist fra sykehuset, men vekterne truet med det, hvis hun ikke kunne roe seg. Da hun ble nektet adgang til barnet sitt begynte hun å rope og skrike og sparket til møbler, men etter trusselen om utkastelse roet hun seg og ble etter hvert bare en "vanlig" redd mor. |
|
|
|
|
|
#345 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Var det så mange som ble overrasket over at man mistenkte rasisme, altså?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#346 |
|
Glamorøs
|
Hva mener du er ekstrem venstre da?
|
|
|
#347 |
|
Ringskrømt
|
Hmm, her mener jeg jaggu å ane en undertone av fordommer mot hvite Froger-pappaer... Tror nok de aller fleste, uavhengig av hvor "tisseren" kommer fra, kunne ha plumpet ut med en tilsvarende karakteristikk idet man får sandalene fylt med urin.
Problemet med denne hendelsen er jo nettopp at det dreier seg om hvordan enkeltpersoner eller en homogen gruppe opplevde situasjonen. Noe annet er hva som faktisk skjedde.
Da må i tilfelle Helsetilsynet snarest offentliggjøre resten av den informasjonen de sitter på, slik at de av oss som ikke er så bevandret i under- og/eller overtoner skjønner hva det dreier seg om.
Så hvis årsaken er at man ikke har noen ambulanser ledig fordi de er opptatt med akuttoppdrag så er det irrelevant? Det er faktisk ikke slik at man til enhver tid har et ubegrenset antall ressurser tilgjengelig... |
|
|
|
|
|
#348 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet ikke hva din agenda er, men du provoserer meg skikkelig. Det var ikke en homogen gruppe. Ambulansesjåførene er en mer homogen gruppe enn de som var tilstede i parken og reagerte på hva som skjedde. Hva som faktisk skjedde? Så lenge du ikke var i Sofienbergparken så syns jeg du kan holde deg for god til å late som du vet "hva som faktisk skjedde".
|
|
|
#349 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det er alltid snakk om prioriteringer, og dette var ikke på et tidspunkt der det var en massiv ulykke eller katastrofe. Det er dessutern irrelevant, fordi det da likevel er kritikkverdig, mulig kritikken må rettes mot alarmberedskapen. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#351 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
#352 |
|
Ringskrømt
|
Jeg har ikke gitt uttrykk for at jeg vet hva som faktisk skjedde i parken, det jeg sier er at man baserer teorier og antagelser på enkeltpersoners opplevelse av hva andre har tenkt eller ment med sin oppførsel. Det virker forresten som om både du og flere andre her også er meget orientert om "hva som faktisk skjedde" uten å ha vært til stede...
Hvis du leste den loggen nøye så var jo utgangspunktet at AMK-operatøren hadde fått beskjed om at pasienten var et ordensproblem, og at h*n for å ivareta personellets sikkerhet bl.a. foreslo at politiet måtte bli med på transporten. Det ble jo heller ikke fra legevaktens side opplyst om at det var noe annet enn en hastetur, hvor man etter gjeldende prosedyrer skal ha ambulanse innen 20 minutter. |
|
|
|
|
|
#353 |
|
Leser
|
Rasisme er umulig å "bevise" i utgangspunktet. Rasisme er jo noe som er inne i personene, det er ikke fakter eller språkbruk. Jeg for min del mener at man er ikke rasist fordi man bruker ordet neger, man er rasist fordi man mener inne i seg at folk som har et annet utseende er mindre verd, og derfor kan behandles anderledes.
|
|
|
#355 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tviler ikke på fylkeslegens medisinskfaglige kompetanse, det jeg er skeptisk til er fylkeslegens kompetanse på tolking av over/undertoner. Det er fremdeles ikke kommet frem noen konkrete, håndfaste beviser på at ambulansepersonellets utsagn og handlinger var rasistisk motivert. |
|
|
|
|
|
#356 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt sagt! |
|
|
|
|
|
#357 |
|
Pauset
Jeg synes jo debatten om rasisme er irrelevant, nettopp av de grunner him beskriver. |
|
|
|
|
|
#359 |
|
Borte
|
Dette syns jeg blir drøyt. Det er faktisk mange personer på "innsiden" som du kaller det som også var tidlig ute med å peke på rasisme. Og nå konkluderer fylkeslegen (som jeg antar har mer innsidekunnskap enn til og med selveste deg, Skremmern) med at hendelsen hadde rasistiske overtoner. Dessuten var hele pressen involvert på et svært tidlig tidspunkt og ikke bare skandalepressen.
|
|
|
#360 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg kan også bekrefte denne siste paragrafen. |
|
|
|
![]() |
|
|