Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-07, 10:42   #24
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Enig. Hjertens enig.

Det kan godt hende at ambulansesjåføren handlet som han gjorde fordi han er rasist. Kanskje også fordi de oppfattet pasienten som våken, han reiste seg, dro fram snurrebassen og pisset på dem. Eller kanskje fordi de feilvurderte. Eller kanskje fordi det var for mange mennesker rundt dem som skapte forvirring og kaos. Eller kanskje fordi de har en stresset og presset arbeidsdag og ser mye rart. Eller kanskje fordi en av dem nettopp har opplevd noe dramatisk privat.

Eller kanskje var det en kombinasjon av årsaker?

Det som er poenget mitt er at vi har lov til å mene hva vi vil. Vi har til og med lov til å si det. Vi har lov til å tro hva vi vil, tenke hva vi vil. Man kan ikke straffe en mann for tanker han hadde i Hokksund på 80-tallet. Ei heller tanker han hadde i går. Det er ikke hva han tenkte, om han var rasist, om han syntes Ali var en jævla gris som er problemet.

Problemet er handlingen. UANSETT hva som lå bak så var handlingen gal. Og handlingen ville vært akkurat like gal om pasienten hadde vært en hvit, homofil mann, ei gammel dame på 90 år eller en liten gutt på 4.

Det minner om heksejakt når man gransker folks fortid for å finne hvilke holdninger de har til fargede. Det er uinteressant. Det som er interessant er så enkelt: Gjorde han jobben sin? Hvis ja - greit. Hvis nei - så er det hva han skal straffes for. Ikke hva han tenkte, trodde, mente eller følte.

Her er jeg dypt uenig med deg! Jeg mener at det nettopp er viktig å avdekke om handlingene er rasistisk motivert!

Jeg bor i Oslo, har innvandrervenner, og vet hvordan mange føler hverdagsrasismen på kroppen. Jeg ønsker ikke ha det sånn i byen vår, og dersom en slik holdning gjennomsyrer ambulansemiljøet, er det viktig og avdekke det, og få gjort noe med det!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.