Sv: Unge Venstre vil legalisere hasj
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg er på mange måter enig med deg, og tenderer mot liberalisme selv. Men nå er det slik at hasj p.t. er forbudt, og jeg synes at det å tillate noe som tidligere har vært forbudt, er å sende et ganske sterkt signal om at "dette synes vi det er viktig at dere har lov til" eller "dette synes vi er veldig bra". (I noen tilfeller er jo signaleffekten nesten det viktigste ved en lovendring - f.eks. når det gjaldt legalisering av homoseksuelle forhold, eller det å tillate homofile par å adoptere.)
Jeg ser hva du mener, Skilpadda, og det er en interessant vinkling. Men det betyr da at man aldri kan "rette opp" skjevheter, fordi man kan gi en uheldig signaleffekt. F.eks. synes jeg det er helt ulogisk at en 19-åring kan bestemme hvem som skal styre landet vårt, men ikke kjøpe en flaske konjakk. Men man ønsker selvsagt ikke å påvirke ALLE 19-åringer til å kjøpe mest mulig sprit. Ergo kan man ikke endre en ulogisk praksis?
(dette er forøvrig et eksempel der jeg har bedrevet "sivil ulydighet", nemlig å kjøpe sprit til min 19-år gamle søster. Ellers er jeg nemlig svært lovlydig. )
|