Sv: Unge Venstre vil legalisere hasj
Det er litt forskjellige tilnærminger til denne problemstillingen, ser jeg.
På den ene siden har du dem som sier at vi ikke TRENGER å legalisere hasj, fordi vi har nok rusmidler fra før. Da har man en behovsprøving i bunn for argumentasjonen.
Jeg er liberalist, og mener at alt i utgangspunktet skal være lovlig. Så går samfunnet inn som overstyrende organ og avgjør at noe utgjør et så stort problem for samfunnet som helhet at det må forbys. Alle harde narkotiske stoffer havner der, og det er jeg (selvsagt) helt enig i utfra den dokumentasjonen som foreligger.
Når det gjelder cannabis (og jeg slår sammen hasj og marihuana med vilje), mener jeg at det ikke er dokumentert at legalt bruk (om enn i kontrollerte former, som Nederland) utgjør et så stort samfunnsproblem at det forsvarer et forbud. For å komme til den konklusjonen MÅ man sammeligne med rusmidler man har valgt å tillate.
For å forsvare et forbud er det altså ikke nok at NOEN misbruker cannabis og får helseskader. Det skjer allerede med lovlige substanser i dag. Noen her mener at ALLE som bruker cannabis oftere enn 1-2 ganger i mnd får helseskader, og da er jeg i tilfelle enig at forbudet må opprettholdes. Men jeg er ikke enig i at det er dokumentert.
Som sagt tidligere er det etter min mening ett lovlig rusmiddel som burde vært forbudt utfra det vi vet om skade/nytte, og det er tobakk. Det gir ingen egentlig rus, bare lettelse av abstinenssymptomer, det er ekstremt avhengighetsdannende og svært helseskadelig. I tillegg skader man tredjeperson gjennom passiv eksponering. Og de fleste som er avhengig bruker det hver dag, mange ganger for dagen.
|