Sv: Spinoff fra Mims myter om barnevernet
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Til det første: jeg syns ikke det er verken galt eller skummelt om folk som selv har hatt kontakt med barnevernet velger å jobbe i barnevernet. Jeg syns det er positivt, nettopp fordi de har opplevd dette på kroppen selv, og vet hvordan det er å være "barneverns-barn". Det å ha egen erfaring når det er så vanskelige og følsomme temaer ser jeg på som en stor fordel. Den største faren ved det er at man tror at alle andre er som en selv og reagerer som en selv gjorde, men den risikoen har man jo også med de som kommer fra velfungerende hjem.
Jeg synes det så absolutt kan være skummelt. Jeg tror at den største feilen man kan gjøre er å tro at andre tenker og reagerer som en selv, bare fordi en har opplevd tilsvarende ting (det gjelder i alle sammenhenger, ikke bare innenfor barnevernet). Dette kan bli ekstra ille om de tingene man selv har opplevd ikke er tilstrekkelig bearbeidet slik at man har en nyansert og distansert forhold til de vanskelige opplevelsene. Det at noen bruker en barnevernfaglig utdannelse og jobb for å bearbeide egen traumatisk barndom tror jeg ikke er en god ting, hverken for dem selv eller for de de skal jobbe med. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men jeg hadde nok en 2-3 stykker i kullet mitt.
|