|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
For noen kan en følelse og en overbevisning være et snev. For andre en vesentlig del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Nå er det nå DU som uttaler deg og DU som har brukt ordene, så hva jeg legger i dem er egentlig ganske irrelevant.
![]() |
#43 |
Glamorøs
|
Nei, jeg blir ikke spesielt god og varm inni meg av å høre julekveldsvisa.
![]() |
#44 |
Superaktiv
Det er greit nok, men det var du som sa at jeg var på bærtur, og da er det vel på sin plass å fortelle meg hvorfor du mener jeg er på bærtur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Superaktiv
Bra. Og jeg har heller ikke bedt deg om å bli god og varm inni deg heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Superaktiv
Takk for et veldig bra formulert innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Elias - nå vet ikke jeg hvor i landet du bor men jeg skal love deg at her jeg bor så er det veldig mange nordmenn som overhode ikke feirer jul og det av religiøse hensyn (ja det er veldig mange tusen muslimer som er like mye nordmenn som deg og meg). Så når du sier "alle" så er det nesten vanskelig å ta deg alvorlig (med mindre du bor i en liten bygd / grend helt avskåret fra RL) |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
*_*
|
Disse kristne ingrediensene - veldig ofte er dette tradisjoner som kirken "overtok" og ila kristen mening, slik at de skulle få med seg folket, som allerede hadde sine tradisjoner som de var glad i. Så man kan like gjerne snu på flisa og spørre hvordan en personlig kristen kan ta del i så hedenske tradisjoner.
Du er kjapp til å konkludere. Det er veldig bastant å påstå at man ikke har noen god jul om man gjør sånn og sånn. Det får da være opp til hver enkelt hva som er en god jul for seg.
Nettopp. Og for de som ikke har noen religiøs overbevisning er det helt på sin plass å ta yulen tilbake - og gjøre den sin.
![]() |
![]() |
#50 |
Glamorøs
|
Nei, men du spurte, så jeg svarte!
Ja, sangen gjør noe med folk, ikke nødvendigvis budskapet.
Nei, det gjør jeg slett ikke. Man må kunne feire julen akkurat slik man vil, syns jeg. Men det at du tydeligvis mener at det finnes "dem" som blir irritert av alt det kristne står i ganske skarp kontrast til første innlegget ditt, hvor du mente at "alle" ville ha "julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken".
Men dette er noe ganske annet enn å si at det kristne budskapet er en vesentlig del av ALLES jul.
Med denne delen av innleget ditt syns jeg du minner om dem som blir irritert av alt dette "ukristne", for å si det litt flåsete. Akkurat som jeg respekterer at mange ønsker et kristent budskap i sin jul, forlanger jeg respekt for at jeg ikke gjør det. Og det er ingening fanatisk over det.
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?I forrige engelsktime pratet læreren om ord som engelsk hadde fått fra norsk, og jul var ett av ordene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
*_*
|
...og høyst sannsynlig stammer ordet "jolly" fra det germanske yule. Så da veit vi at det var gøy på julefest i gamledager også.
![]() |
![]() |
#53 |
Superaktiv
Jeg bor på et ganske representativt tettsted. Jeg skal garantere deg at jeg på ingen måte er ute etter å snakke nedsettende om folk som ikke tror eller har en annen overbevisning enn meg. Det jeg ville var å understreke at i Norge er faktisk julefeiringen såpass mye preget av at landet vårt har en religiøs tradisjon som kalles kristendommen, og at den preger vår måte å feire jul på, på en eller annen måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Superaktiv
Takk for svar. Sist redigert av Elias : 22-11-07 kl 20:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Superaktiv
Det var ikke meningen. Beklager at jeg uttrykte meg litt feil her.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Leser
|
Jeg ville ha kalt det for nissefest og hvis de spør hva det er så sier du: "It means, ehee ... you know ... goblin-party, we always have a goblin-party in christmas. You know, norwegian tradisjon, just like the brown cheese." Så spør de ikke flere ganger i alle fall.
Jol, tror jeg?
![]() |
#57 |
Peppy!
|
Kan en feiring virkelig være religiøs, hvis man selv ikke føler snev av tro? Er min julefeiring religiøs dersom det er en stjerne i toppen av juletreet mitt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Superaktiv
Nei, kanskje ikke. Men tradisjonen bak at der er ei stjerne i toppen av treet ditt kommer fra en religiøs tradisjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Peppy!
|
Men gjør det noe? Jeg skjønner ikke helt problemet jeg altså. Vi sier ikke at kristne er hedninger som feirer jul, til tross for opprinnelsen. Trenger vi da å si at ateister som feirer jul er kristne fordi de har noen tradisjoner som opprinnelig ble startet av kristne? |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|