Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-07, 18:33   #41
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Snev og vesentlig del står i ganske sterk kontrast til hverandre. Vennligst bestem deg for hva du mener.

For noen kan en følelse og en overbevisning være et snev. For andre en vesentlig del.
Jeg vil si at så lenge f.eks. en julesang med religiøst innhold kan sette folk i julesteming (slik som jeg fortalte om han kameraten min), da er det en vesentlig del for ham.

Men for deg er det kanskje et snev.
Skjønner du?

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 18:35   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det nå DU som uttaler deg og DU som har brukt ordene, så hva jeg legger i dem er egentlig ganske irrelevant.

Gammel 22-11-07, 18:38   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Mener du at du ikke blir god og varm inni deg ved å høre f.eks. julekveldsvisa?
Er ikke denne, og lignende julesanger blitt en del av oss?

Nei, jeg blir ikke spesielt god og varm inni meg av å høre julekveldsvisa.

Jeg vil allikevel påstå at man kan feire en jul uten at det "kristne budskapet i julefeiringen er en vesentlig del av hvordan ALLE nordmenn feirer jul" selv om man liker en og annen julesalme.

Min jul er som regel fullstendig uten det kristne budskapet. Vi går ikke i kirken, vi har ingen julekrybbe og vi snakker ikke om juleevangeliet. Jeg hører derimot på Mahalia Jackson, men akkurat ordene hun synger er egentlig ganske likegyldig.

Det at man kommer i julestemning av å høre en bestemt sang har mer med tradisjon og minner å gjøre enn kristent budskap.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 18:41   #44
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå er det nå DU som uttaler deg og DU som har brukt ordene, så hva jeg legger i dem er egentlig ganske irrelevant.

Det er greit nok, men det var du som sa at jeg var på bærtur, og da er det vel på sin plass å fortelle meg hvorfor du mener jeg er på bærtur.
Når du spør om forskjellen mellom snev og vesentlig så har jeg svart på det.

Det er ikke irrelevant hva du legger i det så lenge du forteller at andre er på bærtur uten å fortelle hva slags tur du er ute på.

Jeg respekterer ditt ateistiske syn, men jeg vil gjerne vite hva som ligger i en totalt ateistisk julefeiring. Jeg nekter å tro at noen er så gjennomført ateistiske i sine tradisjoner at der ikke er noen innslag av det vi kjenner som religiøse tradisjoner iblandet.

Min julefeiring er nok som folk flest sin julefeiring. Den vet du sikkert en del om.

Gammel 22-11-07, 18:46   #45
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, jeg blir ikke spesielt god og varm inni meg av å høre julekveldsvisa.

Jeg vil allikevel påstå at man kan feire en jul uten at det "kristne budskapet i julefeiringen er en vesentlig del av hvordan ALLE nordmenn feirer jul" selv om man liker en og annen julesalme.

Min jul er som regel fullstendig uten det kristne budskapet. Vi går ikke i kirken, vi har ingen julekrybbe og vi snakker ikke om juleevangeliet. Jeg hører derimot på Mahalia Jackson, men akkurat ordene hun synger er egentlig ganske likegyldig.

Det at man kommer i julestemning av å høre en bestemt sang har mer med tradisjon og minner å gjøre enn kristent budskap.

Bra. Og jeg har heller ikke bedt deg om å bli god og varm inni deg heller.
Mahalia Jackson synger "Silent Night" på en så enormt bra måte at det skaper jo julestemning i en stein.....så på den måten er den et eksempel på at en sang med opprinnelig religiøst budskap gjør noe med folk.

Selvfølgelig kan folk feire jul uten å tro på noe budskap. Men jeg håper du ikke er av dem som blir irritert av "alt dette kristne". Blir man det så har man ingen god jul.

Gammel 22-11-07, 19:11   #46
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

........men julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken......det vil alle ha. Og det får alle i julestemning.

Min mening er at uansett hva man legger i julen så kommer man ikke bort fra at det kristne budskapet i julefeiringen er en vesentlig del av hvordan ALLE nordmenn feirer jul.

Du, skal vi ta en liten diskusjon rundt dette med alle? Det er en farlig generalisering du foretar her. Det kristne budskapet er ikke en vesentlig del av hvordan alle feirer jul i Norge. At det finnes kristne elementer i en del av julefeiringen vår er noe annet. Symbolbruken tenker jeg da særlig på. Det er engler og stjerner rundt oss, helt klart. Men budskapet, eller innholdet i symbolene, er nok ikke nødvendigvis tilstede.

Det finnes et utall nordmenn som feirer jul helt uten religiøst innhold. At man kan høre på musikk med kristne tekster, og føle at det hører julen til, kan like gjerne handle om barndomsminner. At man pynter juletreet med engler er kanskje fordi man ikke har reflektert over betydningen, eller ikke bryr seg om opprinnelsen. Det handler mer om pynt enn symboler. Noen av disse "alle" tar også mer bevisst avstand fra de kristne elementene, og prøver å ekskludere all symbolbruk som kommer fra den kristne julen, og hører heller ikke på julemusikk med religiøse tekster (meg selv inkludert).

Julefeiringen er en så innarbeidet tradisjon i Norge at den i dag feires til tross for at man har et ateistisk ståsted. For mange handler det om familietid, eller en rolig, tradisjonspreget ferie midt på vinteren. Jeg synes ikke det kristne miljøet kan gjøre hevd på julen. Den har sin opprinnelse i norrøne tradisjoner (ritualer?), blitt videreført av kristne, og er i dag blitt allemannseie.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 19:39   #47
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Du, skal vi ta en liten diskusjon rundt dette med alle? Det er en farlig generalisering du foretar her. Det kristne budskapet er ikke en vesentlig del av hvordan alle feirer jul i Norge. At det finnes kristne elementer i en del av julefeiringen vår er noe annet. Symbolbruken tenker jeg da særlig på. Det er engler og stjerner rundt oss, helt klart. Men budskapet, eller innholdet i symbolene, er nok ikke nødvendigvis tilstede.

Det finnes et utall nordmenn som feirer jul helt uten religiøst innhold. At man kan høre på musikk med kristne tekster, og føle at det hører julen til, kan like gjerne handle om barndomsminner. At man pynter juletreet med engler er kanskje fordi man ikke har reflektert over betydningen, eller ikke bryr seg om opprinnelsen. Det handler mer om pynt enn symboler. Noen av disse "alle" tar også mer bevisst avstand fra de kristne elementene, og prøver å ekskludere all symbolbruk som kommer fra den kristne julen, og hører heller ikke på julemusikk med religiøse tekster (meg selv inkludert).

Julefeiringen er en så innarbeidet tradisjon i Norge at den i dag feires til tross for at man har et ateistisk ståsted. For mange handler det om familietid, eller en rolig, tradisjonspreget ferie midt på vinteren. Jeg synes ikke det kristne miljøet kan gjøre hevd på julen. Den har sin opprinnelse i norrøne tradisjoner (ritualer?), blitt videreført av kristne, og er i dag blitt allemannseie.

Takk for et veldig bra formulert innlegg.
Jeg er klar over at ikke alle bevisst feirer en jul som hyller jesusbarnet, engler og andre kristne ingredienser i en høytid.
Men jeg mener at den norske julefeiringen preger alle, uansett hvilket ståsted man har. Folk (alle.....eller skal vi drive med flisespikkeri og si de fleste) kommer i en julestemning når de hører julesanger. BÅDE kristne sanger og Julekveld i skogen, Vårres jul, og alle de andre som setter oss i stemning.

Man kan ikke si at julen IKKE er en kristen høytid i Norge, så lenge der er så mange tradisjoner som ALLE deltar i. Jeg har i alle fall ikke møtt ett eneste menneske som har stått og revet seg i håret av forbannelse i handlegata mens hornmusikken spiller "Glade jul" eller "Deilig er jorden".
Jeg vi påstå (for jeg er ikke flisespikker) at alle (les gjerne "de aller, aller fleste) av oss settes i en god stemning når vi hører slikt.

Den av den store flokken som jeg kaller "alle" eller "folk flest" som bevisst går inn for å mislike englesymboler, stjerner, julekrybber, Santa Claus og andre kristne tradisjoner....den vil jeg si har et nærmest fanatisk syn på det man står for, og overgår selv den største religiøse fundamentalist.

Får bare håpe at slike folk klarer å styre sin antipati den dagen barnet kommer glad hjem fra barnehagen eller skolen og forteller at han/hun er plukket ut til å være Lucia eller stjernegutt eller Maria eller Josef !!!

Gammel 22-11-07, 19:50   #48
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Elias - nå vet ikke jeg hvor i landet du bor men jeg skal love deg at her jeg bor så er det veldig mange nordmenn som overhode ikke feirer jul og det av religiøse hensyn (ja det er veldig mange tusen muslimer som er like mye nordmenn som deg og meg). Så når du sier "alle" så er det nesten vanskelig å ta deg alvorlig (med mindre du bor i en liten bygd / grend helt avskåret fra RL)

Jeg er ikke av den fanatiske typen og jeg feirer jul uten noe som helst religiøst innhold. Jeg får ikke julestemning av de sangene du nevner og spiller de heller ikke.

Legger også til at jeg kjenner Human Etikere som til og med går i kirken på juleaften, "blir ikke jul før man har vært i kirken" som de sier

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 19:50   #49
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du mener at en julefeiring med kristne ingredienser er å være på bærtur så vil jeg gjerne se ditt eksempel på hvordan man kan feire jul UTEN et eneste snev av kristne tradisjoner.

Disse kristne ingrediensene - veldig ofte er dette tradisjoner som kirken "overtok" og ila kristen mening, slik at de skulle få med seg folket, som allerede hadde sine tradisjoner som de var glad i. Så man kan like gjerne snu på flisa og spørre hvordan en personlig kristen kan ta del i så hedenske tradisjoner.

Men jeg håper du ikke er av dem som blir irritert av "alt dette kristne". Blir man det så har man ingen god jul.

Du er kjapp til å konkludere. Det er veldig bastant å påstå at man ikke har noen god jul om man gjør sånn og sånn. Det får da være opp til hver enkelt hva som er en god jul for seg.

Jeg synes ikke det kristne miljøet kan gjøre hevd på julen. Den har sin opprinnelse i norrøne tradisjoner (ritualer?), blitt videreført av kristne, og er i dag blitt allemannseie.

Nettopp. Og for de som ikke har noen religiøs overbevisning er det helt på sin plass å ta yulen tilbake - og gjøre den sin.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 19:59   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra. Og jeg har heller ikke bedt deg om å bli god og varm inni deg heller.

Nei, men du spurte, så jeg svarte!

Mahalia Jackson synger "Silent Night" på en så enormt bra måte at det skaper jo julestemning i en stein.....så på den måten er den et eksempel på at en sang med opprinnelig religiøst budskap gjør noe med folk.

Ja, sangen gjør noe med folk, ikke nødvendigvis budskapet.

Selvfølgelig kan folk feire jul uten å tro på noe budskap. Men jeg håper du ikke er av dem som blir irritert av "alt dette kristne". Blir man det så har man ingen god jul.

Nei, det gjør jeg slett ikke. Man må kunne feire julen akkurat slik man vil, syns jeg. Men det at du tydeligvis mener at det finnes "dem" som blir irritert av alt det kristne står i ganske skarp kontrast til første innlegget ditt, hvor du mente at "alle" ville ha "julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken".

Men jeg mener at den norske julefeiringen preger alle, uansett hvilket ståsted man har. Folk (alle.....eller skal vi drive med flisespikkeri og si de fleste) kommer i en julestemning når de hører julesanger. BÅDE kristne sanger og Julekveld i skogen, Vårres jul, og alle de andre som setter oss i stemning.

Men dette er noe ganske annet enn å si at det kristne budskapet er en vesentlig del av ALLES jul.

Den av den store flokken som jeg kaller "alle" eller "folk flest" som bevisst går inn for å mislike englesymboler, stjerner, julekrybber, Santa Claus og andre kristne tradisjoner....den vil jeg si har et nærmest fanatisk syn på det man står for, og overgår selv den største religiøse fundamentalist.

Får bare håpe at slike folk klarer å styre sin antipati den dagen barnet kommer glad hjem fra barnehagen eller skolen og forteller at han/hun er plukket ut til å være Lucia eller stjernegutt eller Maria eller Josef !!!

Med denne delen av innleget ditt syns jeg du minner om dem som blir irritert av alt dette "ukristne", for å si det litt flåsete. Akkurat som jeg respekterer at mange ønsker et kristent budskap i sin jul, forlanger jeg respekt for at jeg ikke gjør det. Og det er ingening fanatisk over det.

Gammel 22-11-07, 20:00   #51
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

I forrige engelsktime pratet læreren om ord som engelsk hadde fått fra norsk, og jul var ett av ordene.
Det sto ikke i ordlista da..

Fant det alikevell.
yule,Yule [ju:l] s;glds(=christmas) jul

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 20:07   #52
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

I forrige engelsktime pratet læreren om ord som engelsk hadde fått fra norsk, og jul var ett av ordene.
Det sto ikke i ordlista da..

Fant det alikevell.
yule,Yule [ju:l] s;glds(=christmas) jul

...og høyst sannsynlig stammer ordet "jolly" fra det germanske yule. Så da veit vi at det var gøy på julefest i gamledager også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 20:13   #53
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Elias - nå vet ikke jeg hvor i landet du bor men jeg skal love deg at her jeg bor så er det veldig mange nordmenn som overhode ikke feirer jul og det av religiøse hensyn (ja det er veldig mange tusen muslimer som er like mye nordmenn som deg og meg). Så når du sier "alle" så er det nesten vanskelig å ta deg alvorlig (med mindre du bor i en liten bygd / grend helt avskåret fra RL)

Jeg er ikke av den fanatiske typen og jeg feirer jul uten noe som helst religiøst innhold. Jeg får ikke julestemning av de sangene du nevner og spiller de heller ikke.

Legger også til at jeg kjenner Human Etikere som til og med går i kirken på juleaften, "blir ikke jul før man har vært i kirken" som de sier

Jeg bor på et ganske representativt tettsted. Jeg skal garantere deg at jeg på ingen måte er ute etter å snakke nedsettende om folk som ikke tror eller har en annen overbevisning enn meg. Det jeg ville var å understreke at i Norge er faktisk julefeiringen såpass mye preget av at landet vårt har en religiøs tradisjon som kalles kristendommen, og at den preger vår måte å feire jul på, på en eller annen måte.

Jeg håper du ikke har oppfattet meg som at jeg ville kritisere din måte å feire jul på. Jeg ber deg likevel tenke igjennom det denne julen, om der ikke er noen ting du gjør eller er med på som kan kobles til religiøs feiring. Jeg tror du vil finne ett eller annet, om ikke annet i det du kanskje pynter med til jul.
Ikke for å være ufin mot deg, men jeg er overbevist om at julens tradisjoner også er såpass innprentet i deg, som "alle" andre at der må være ett eller annet.

Men jeg tror ikke helt på det du skriver om at du ikke kommer i julestemning av å høre julemusikk i gatene.

Gammel 22-11-07, 20:21   #54
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Disse kristne ingrediensene - veldig ofte er dette tradisjoner som kirken "overtok" og ila kristen mening, slik at de skulle få med seg folket, som allerede hadde sine tradisjoner som de var glad i. Så man kan like gjerne snu på flisa og spørre hvordan en personlig kristen kan ta del i så hedenske tradisjoner.

Du er kjapp til å konkludere. Det er veldig bastant å påstå at man ikke har noen god jul om man gjør sånn og sånn. Det får da være opp til hver enkelt hva som er en god jul for seg.

Nettopp. Og for de som ikke har noen religiøs overbevisning er det helt på sin plass å ta yulen tilbake - og gjøre den sin.

Takk for svar.
Jeg kan ikke svare for alle andre.
Men når jeg feirer jul så har vi besøk av både fjøsnissen (selv om jeg ikke tror på underjordiske) og Santa Claus i en salig blanding.
Vi synger like gjerne "På låven sitter nissen" som "Mitt hjerte alltid vanker".
Selv om vi ikke "drikker jol" (man har jo barn til stede), så eter vi så vi nesten sprekker, selv om det sikkert er ukristelig.....
For meg er det naturlig med en tur i kirken på julaften. Det er noe som setter god-følelsen igang i meg. Det er vår tradisjon å gjøre.

Jeg irriterer meg absolutt ikke over at noen helst vil feire noe som ligner norrøn hedensk jul. Men jeg reagerer på at man sier at jul er hedensk. Og bare det. For i Norge er julefeiringen også vel så mye en kristen tradisjon.

Sist redigert av Elias : 22-11-07 kl 20:29.
Gammel 22-11-07, 20:24   #55
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Med denne delen av innleget ditt syns jeg du minner om dem som blir irritert av alt dette "ukristne", for å si det litt flåsete. Akkurat som jeg respekterer at mange ønsker et kristent budskap i sin jul, forlanger jeg respekt for at jeg ikke gjør det. Og det er ingening fanatisk over det.

Det var ikke meningen. Beklager at jeg uttrykte meg litt feil her....

Gammel 22-11-07, 20:28   #56
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Dette er et arrangement for internasjonale studenter som har vært i Norge siden august. De er invitert til et juleselskap - en slags nissefest - totalt ribbet for religiøst innhold, men med norske tradisjoner.

Jeg ville ha kalt det for nissefest og hvis de spør hva det er så sier du: "It means, ehee ... you know ... goblin-party, we always have a goblin-party in christmas. You know, norwegian tradisjon, just like the brown cheese." Så spør de ikke flere ganger i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Alle burde gå tilbake til gamle norrøne skikker, og kalle høytiden ved sitt rette navn, nemlig jul.

Jol, tror jeg?

Gammel 22-11-07, 20:29   #57
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper du ikke har oppfattet meg som at jeg ville kritisere din måte å feire jul på. Jeg ber deg likevel tenke igjennom det denne julen, om der ikke er noen ting du gjør eller er med på som kan kobles til religiøs feiring. Jeg tror du vil finne ett eller annet, om ikke annet i det du kanskje pynter med til jul.
Ikke for å være ufin mot deg, men jeg er overbevist om at julens tradisjoner også er såpass innprentet i deg, som "alle" andre at der må være ett eller annet.

Kan en feiring virkelig være religiøs, hvis man selv ikke føler snev av tro? Er min julefeiring religiøs dersom det er en stjerne i toppen av juletreet mitt?

Gammel 22-11-07, 20:30   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Goblin-party! Det hørtes litt kinky ut.

Gammel 22-11-07, 20:31   #59
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Kan en feiring virkelig være religiøs, hvis man selv ikke føler snev av tro? Er min julefeiring religiøs dersom det er en stjerne i toppen av juletreet mitt?

Nei, kanskje ikke. Men tradisjonen bak at der er ei stjerne i toppen av treet ditt kommer fra en religiøs tradisjon.

Gammel 22-11-07, 20:35   #60
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Nei, kanskje ikke. Men tradisjonen bak at der er ei stjerne i toppen av treet ditt kommer fra en religiøs tradisjon.

Men gjør det noe? Jeg skjønner ikke helt problemet jeg altså. Vi sier ikke at kristne er hedninger som feirer jul, til tross for opprinnelsen. Trenger vi da å si at ateister som feirer jul er kristne fordi de har noen tradisjoner som opprinnelig ble startet av kristne?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.