Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Opprinnelig lagt inn av Elias, her.
........men julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken......det vil alle ha. Og det får alle i julestemning.
Min mening er at uansett hva man legger i julen så kommer man ikke bort fra at det kristne budskapet i julefeiringen er en vesentlig del av hvordan ALLE nordmenn feirer jul.
Du, skal vi ta en liten diskusjon rundt dette med alle? Det er en farlig generalisering du foretar her. Det kristne budskapet er ikke en vesentlig del av hvordan alle feirer jul i Norge. At det finnes kristne elementer i en del av julefeiringen vår er noe annet. Symbolbruken tenker jeg da særlig på. Det er engler og stjerner rundt oss, helt klart. Men budskapet, eller innholdet i symbolene, er nok ikke nødvendigvis tilstede.
Det finnes et utall nordmenn som feirer jul helt uten religiøst innhold. At man kan høre på musikk med kristne tekster, og føle at det hører julen til, kan like gjerne handle om barndomsminner. At man pynter juletreet med engler er kanskje fordi man ikke har reflektert over betydningen, eller ikke bryr seg om opprinnelsen. Det handler mer om pynt enn symboler. Noen av disse "alle" tar også mer bevisst avstand fra de kristne elementene, og prøver å ekskludere all symbolbruk som kommer fra den kristne julen, og hører heller ikke på julemusikk med religiøse tekster (meg selv inkludert).
Julefeiringen er en så innarbeidet tradisjon i Norge at den i dag feires til tross for at man har et ateistisk ståsted. For mange handler det om familietid, eller en rolig, tradisjonspreget ferie midt på vinteren. Jeg synes ikke det kristne miljøet kan gjøre hevd på julen. Den har sin opprinnelse i norrøne tradisjoner (ritualer?), blitt videreført av kristne, og er i dag blitt allemannseie.
|