Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Elias - nå vet ikke jeg hvor i landet du bor men jeg skal love deg at her jeg bor så er det veldig mange nordmenn som overhode ikke feirer jul og det av religiøse hensyn (ja det er veldig mange tusen muslimer som er like mye nordmenn som deg og meg). Så når du sier "alle" så er det nesten vanskelig å ta deg alvorlig (med mindre du bor i en liten bygd / grend helt avskåret fra RL)
Jeg er ikke av den fanatiske typen og jeg feirer jul uten noe som helst religiøst innhold. Jeg får ikke julestemning av de sangene du nevner og spiller de heller ikke.
Legger også til at jeg kjenner Human Etikere som til og med går i kirken på juleaften, "blir ikke jul før man har vært i kirken" som de sier 
Jeg bor på et ganske representativt tettsted. Jeg skal garantere deg at jeg på ingen måte er ute etter å snakke nedsettende om folk som ikke tror eller har en annen overbevisning enn meg. Det jeg ville var å understreke at i Norge er faktisk julefeiringen såpass mye preget av at landet vårt har en religiøs tradisjon som kalles kristendommen, og at den preger vår måte å feire jul på, på en eller annen måte.
Jeg håper du ikke har oppfattet meg som at jeg ville kritisere din måte å feire jul på. Jeg ber deg likevel tenke igjennom det denne julen, om der ikke er noen ting du gjør eller er med på som kan kobles til religiøs feiring. Jeg tror du vil finne ett eller annet, om ikke annet i det du kanskje pynter med til jul.
Ikke for å være ufin mot deg, men jeg er overbevist om at julens tradisjoner også er såpass innprentet i deg, som "alle" andre at der må være ett eller annet.
Men jeg tror ikke helt på det du skriver om at du ikke kommer i julestemning av å høre julemusikk i gatene.
|