Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Men gjør det noe? Jeg skjønner ikke helt problemet jeg altså. Vi sier ikke at kristne er hedninger som feirer jul, til tross for opprinnelsen. Trenger vi da å si at ateister som feirer jul er kristne fordi de har noen tradisjoner som opprinnelig ble startet av kristne?
Enig med deg. Jeg har aldri ment at ateister er kristne fordi de har engler eller stjerner i juletreet. Like lite som du har ment at kristne er noen hedninger som misforstår julens opprinnelse.
Det jeg ville med mitt utspill var egentlig å ønske å gjøre littegrann med all denne bastantheten ("Julen er en hedensk tradisjon, dermed basta!!" og "Julen er en kristen tradisjon, dermed basta").
Sannheten er at ingen kan si bastant noen av delene. Det finnes kristne som fordømmer nissen (bla.a. min mor....hehe), men den er og blir en del av de flestes (nå skal jeg passe meg for å si alles) tradisjon. Den hører med i mange kristne julefeiringer, like naturlig som julevangeliet. For å si det sånn er vel det noe lignende som at en ateist har engler og stjerne på juletreet sitt.
Sånn ser jeg det.
|