Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Syns du media bør navngi "lommemannen"?
Mannen bør navngis i media 31 28,44%
Mannen bør ikke navngis i media 78 71,56%
Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-08, 12:32   #1
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Sv: Syns du media bør navngi "lommemannen"?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Eller kan det hende at hun som "bare" opplevde litt fikling fra en onkel ikke BARE så dette som helt grusomt? Kanskje var det til og med litt spennende? Eller til og med godt? Og kanskje er det DET som er hennes største skam, at hun faktisk ikke hylte og skrek og fikk traumer av det, men lot det skje uten å protestere? Og samfunnet har jo fortalt henne at hun er et offer og burde lide, og trenger profesjonell hjelp...

Folk er forskjellige! Og nei, ikke alle trenger profesjonell hjelp selv om overgrep ikke har ødelagt livet deres.

Blir sjokkert over ytringer som dette.
Tror du virkelig at en 11 åring som blir fiklet på av sin onkel opplever noe i nærheten av de følelsene som de beskriver her?
Vet du hva? Det tror jeg ikke.

Når det gjelder overgrep mot barn, enten det er voldtekt, beføling, fikling osv. så er det overgrep, og det bør ikke bagatelliseres.
Også blotting og slibrige sms`er er overgrep, og har ført til avskjedigelse av både lærere og idrettstrenere.
Og sånn bør det være!

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 12:42   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Blir sjokkert over ytringer som dette.
Tror du virkelig at en 11 åring som blir fiklet på av sin onkel opplever noe i nærheten av de følelsene som de beskriver her?
Vet du hva? Det tror jeg ikke.

Hvorfor tror du mange får skyldfølelse etter slike overgrep?
Og merk: Jeg kaller det overgrep.
Og hvis denne 11-åringen er i nærheten av å føle det slik, kaller du ham unormal, uten å blunke.
Det er kanskje et aldri så bittelite overgrep i seg selv?

Når det gjelder overgrep mot barn, enten det er voldtekt, beføling, fikling osv. så er det overgrep, og det bør ikke bagatelliseres.
Også blotting og slibrige sms`er er overgrep, og har ført til avskjedigelse av både lærere og idrettstrenere.
Og sånn bør det være!

Ingen har sagt at det bør bagatelliseres.
Ingen har sagt at dette ikke skal være straffbart.
Tvert i mot, sier man: Man bør ta det litt easy angående å "offerisere" og "traumatisere", slik at det faktisk blir lettere å snakke om det.

HP's svar: Hva var det for noe?
Et meningsløst smil?

Gammel 15-01-08, 13:19   #3
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hvorfor tror du mange får skyldfølelse etter slike overgrep?
Og merk: Jeg kaller det overgrep.
Og hvis denne 11-åringen er i nærheten av å føle det slik, kaller du ham unormal, uten å blunke.
Det er kanskje et aldri så bittelite overgrep i seg selv?

Et meningsløst smil?

Vi vet jo ikke hva hvert enkelt "offer" tenker og føler.
Men jeg tror ikke det er mange som føler seg vel med et seksuelt forhold til pappa eller bestefar.
Men at mange overgripere prøver å presse ungen til å like det, truer med ting dersom de røper "hemmeligheten" er vel langt mere vanlig?

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 13:37   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg tror ikke det er mange som føler seg vel med et seksuelt forhold til pappa eller bestefar.
Men at mange overgripere prøver å presse ungen til å like det, truer med ting dersom de røper "hemmeligheten" er vel langt mere vanlig?

Det er nok en del barn som opplever å bli truet til taushet, eller til og med blir fortalt av overgriperen at han gjør dette for å være "snill" mot barnet.

Men jeg trodde vi var kommet lengre i dag enn det du formidler i dine innlegg. I dag aksepterer de aller fleste at barn, selv ned i småbarnsalder, kan ha seksuelle følelser og onanere fordi de syns det er godt.

Og som Line er inne på - om det nå da finnes barn, gutter eller jenter, som selv om de er barn synes at onani eller "fikling" kanskje er godt - er det da riktig å stemple dem som "unormale" og sende dem til utredning og terapi? Så lenge overgrepet ikke bærer preg av vold eller brutalitet - er det da så utenkelig at en 11-åring kan føle seksuell tilfredsstillelse, til tross for at omstendighetene er uakseptable?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 13:59   #5
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

My point, exactly!

Jeg mener ikke at overgrep mot barn er riktig, selv om barnet ofte kan føle dette som en "ikke-truende" situasjon.
Langt i fra.

Det JEG sier, er at man må ha flere tanker i hodet samtidig i slike saker, om ikke, er man med på å gjøre det enda vanskeligere for barn og andre som blir utsatt for dette.

Det er normalt for barn å ha seksuelle følelser. At disse blir UTNYTTET av voksne mennesker, er IKKE greit. : presiserer:

Og der mener jeg at all fokus har blitt borte, at barn som har hatt slike følelser, føler at det tabu å snakke om, noe som igjen gjør at de kanskje ikke forteller.

Det er vel en kjennsgjerning at barn og seksualitet er et vanskelig tema? Det ser vi bare i tråder her, det. Blant tenåringsforeldre, bl.a.

Det er IKKE greit at et barn blir utsatt for dette, det er heller IKKE greit å ikke tenke seg om 100 ganger før man sier noe i slike saker.
Og da mener jeg både fra Staff side, og fra den "motsatte" fløyen.

Like lite greit som det er å voldta en rusa kvinne i miniskjørt på nachspiel.
Eller noen andre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.