Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg tror også at de akseptable rollene for gutter er snevrere enn for jenter, og at det er mer aksept for å fremheve ting jenter gjør - enten det er "typiske jenteting" eller "typiske gutteting" - som bra. Det er vel et forsøk på å "balansere" den tradisjonelle mangelen på likestilling, kanskje?
Enig i alt du sier. Jeg er ikke 100% sikker på hva du mener med dette med å fremheve ting som jenter gjør. Du mener at det er mer aksept for å "skryte av" jenter? Jeg kan tenke meg at det er flere forklaringer på en slik forskjellsbehandling. En av foklaringene kan være at en "maskuling" rolle er mer aktiv og handlende og guttene derfor i større grad forventes å være selvgående - uten at de får ros. (På samme måte som "alle" forventer ros fra sjefen, men ingen skal oppmuntre han/henne.) Eller at jenter i større grad regnes som en forlengelse av foreldrene, og det derfor er mer "lønnsomt" å skryte av dem. Eller at jentene i større grad regnes som objekt fremfor et subjekt.
(Jeg tror jeg har lest litt for mye om kjønnsroller i det siste. Det er sikkert den aller beste forklaringen. )