|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Enig igjen.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der har du jammen et godt poeng Divine! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Textrovert
|
Det er jeg helt enig i. Jeg tror at samfunnets holdning til de to gruppene er så utrolig forskjellig at det er poengløst å prøve å sammenligne dem.
![]() |
#24 |
Administrator
|
Men det er jo fordi samfunnet (kollektivt) ikke ser at undervekt kan være et problem. Og det er jo endel av lasten ved å være undervektig, andre forstår ikke at det kan være problematisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Glamorøs
|
Nåja, det sykelig tynne skjønnhetsidealet og hva det har å si for samfunnet og de kommende generasjonene med unge jenter blir da temmelig godt debattert syns jeg.
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeAntakelig er det lettere for meg å bli "normalvektig", nå som jeg har funnet løsningen for meg, enn det er for en ufrivillig veldig tynn person å legge på seg. Men da snakker jeg bare om meg selv. For det søren meg ikke lett å slanke seg heller, det har ikke BARE med selvdisiplin å gjøre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg har vært ekstremt overvektig og er nå undervektig. Utvilsomt og helt klart opplevde jeg det som verre å være overvektig. Det er godt mulig at noen tenker sitt om meg som undervektig, og også hvisker om det - men det går på langt nær så på selvfølelsen som når jeg var overvektig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
er grønn og fin.
|
Signerer denne.
![]() |
#30 |
Textrovert
|
Nettopp! Jeg synes at samfunnet legger opp til at tynn er og blir bra, samme hva. Vi gjennomsyres av en "you can never be too rich or too thin"-holdning som selvsagt er med på å ødelegge for de som er uønsket undervektig.
![]() |
#31 |
Administrator
|
Og det mener du at gjør det bedre å være ufrivillig undervektig enn overvektig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har selv vært ufrivillig undervektig i forhold til min høyde og kroppsbygning, og jeg ble fortalt, rett i ansiktet, at jeg så syk ut. Og det er pokker meg ingen god beskjed å få.
![]() |
#33 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeÅ være "for tynn" kan bli sett på som å være skranglete og andre negativt ladede ord, men også bli beundret og at det ikke blir tatt på alvor siden overvekt er et langt større problem, samfunnsmessig, enn undervekt - iallfall hvis man ser på "unge" og ikke gamle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Leser
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeTror man skal være forsiktig med å sammenligne "hvem som har det verst", ettersom det er en individuell opplevelse som neppe er sammenlignbar uansett hvordan man snur og vender på det.
![]() |
#35 |
Textrovert
|
Nei, aldeles ikke. Jeg tviler ikke på at undervektige kan ha det like vondt som overvektige. Men som det tidligere er sagt her, så kan men ikke sammenligne samfunnets holdninger til disse to gruppene. Derfor vil også en undervektig stå overfor en helt annen type stigmatisering enn en overvektig. En undervektig vil kanskje føle at hun ikke blir tatt på alvor, mens en overvektig vil føle seg foraktet og skyldig.
![]() |
#36 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
flisespikker
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg tror nok også den "organiserte stigmatiseringen" er mer, skal vi si gjennomført i forhold til overvektige. Men jeg tror også at nettopp dette betyr at på individnivå kan det være enda verre å være undervektig, fordi, som aC sier, folk mener de kan si hva som helst til undervektige. Jeg har som kraftig overvektig, det jeg kan huske, aldri (i alle fall ikke de siste 15-20 årene) opplevd at noen har sagt noe negativt om kroppen min til meg, eller så mye som antydet at jeg er for tjukk. Alle vet og ser jo at jeg er for tjukk, men de jeg omgås er jevnt over så snille og veloppdragne at det ikke ville falle dem inn å kommentere det - stort sett sies det ingenting om overvekt overhodet når jeg er innen hørevidde. Kanskje er det noen som ser på meg og "tenker sitt", enten jeg kjøper sjokolade eller dusjer i svømmehallen, men det legger jeg i så fall ikke så mye merke til (i dusjen har jeg dessuten ikke briller på og ser ingenting
![]() |
#40 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeSkilpadda sier det bra. Og takk for uttrykket "organisert stigmatisering". Det var noe sånt jeg var ute etter.
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|