Sv: Er Mette-Marit sitt besøk på Pro senteret kritikkverdig?
Jeg er heller ikke sikker på om kriminalisering er rette veien å gå. Det er vanskelig å rydde helt i de ulike motivasjonene for et forbud. Hva er "sanitering" og hva er beskyttelse av de svake? Er lovlige bordeller en måte å skape samfunnsmessig aksept for noe som ikke er akseptabelt, eller er det en pragmatisk måte å sikre de svakeste en noenlunde sikker hverdag? A la sprøyterom? Man kan jo være for sprøyterom uten å være for hverken narkotika eller dealervirksomhet?
Jeg oppfatter pro-senteret som helt tydelige på sin agenda mot kriminalisering og for legalisering av for eksempel bordeller. Men jeg har ingen grunn til å trekke motivene deres i tvil. Jeg kan ikke se at de har noen andre motiver enn å beskytte de prostituerte, selv om de altså vil gjøre det på en helt annen måte enn de som er for kriminalisering.
Og de har all rett til å lobbe mot politikere, de som andre. Politikk har vel aldri vært noen frøkensport, uansett hvilken gruppe man tilhører.
Så Line*: Jeg tror alt Mim sier stemmer og det er ingenting oppsiktsvekkende i det. Det er kjent og "gammelt nytt". Spørsmålet er vel mer hvor uenig man er i det, og hvor forkastelig man eventuelt syns deres synspunkt er.
Og jeg ser absolutt at MMs besøk på senteret kan tolkes som en politisk ytring, dersom man ønsker det. Men jeg tror ikke det var det.